گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.
گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

ریشی سوناک نخست وزیر انگلستان در واکنش به درخواست‌ها برای قرنطینه در زمان همه‌گیری کرونا: بگذارید مردم بمیرند!


به نوشته  یورونیوز تحقیقات انجام شده درباره نحوه مدیریت بحران کرونا توسط دولت بریتانیا، حاکی از آن است که ریشی سوناک، نخست‌وزیر کنونی این کشور ، یک بار در زمان همه‌گیری ویروس کرونا گفته بود که دولت به جای برقراری دومین قرنطینه سراسری باید «بگذارد مردم بمیرند».

این مطلب از دفتر خاطرات پاتریک والنس برداشته شده است که در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، مشاور ارشد علمی دولت بریتانیا بود.

او در دفتر خاطرات خود در تاریخ ۲۵ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی نوشته است که در جریان جلسه‌ای که با حضور بوریس جانسون، نخست‌وزیر وقت و ریشی سوناک (در آن زمان وزیر دارایی) برگزار شده، آقای سوناک چنین سخنی بر زبان رانده است. (در دوران تاخت وتاز کرونا، بوریس جانسون، نخست‌وزیر وقت مراسم جشن بدون ماسک برگزار کرده بود در حالیکه مردم را مجبور به زدن ماسک در اماکن عمومی می کردند!)

بر اساس نوشته‌های این دفتر، در واقع دومینیک کامینگز، مشاور ارشد بوریس جانسون در طول همه‌گیری کرونا، آنچه را که در جلسه شنیده بود به پاتریک والنس منتقل کرده است.

والنس همچنین در دفتر خاطراتش نوشته است: «ریشی معتقد است که باید به مردم اجازه داد که بمیرند و این اشکالی ندارد. اینها نتیجه فقدان رهبری است

سخنگوی ریشی سوناک اعلام کرد که نخست‌وزیر قصد دارد به جای پاسخ به تک‌تک موضوعات مطرح شده در این گزارش، شواهدی را به تیم تحقیق تحویل دهد و در آن زمان موضع خود را اعلام کند.

این تحقیقات با هدف بررسی عملکرد دولت بریتانیا در زمان همه‌گیری ویروس کرونا در این کشور در حال انجام است که نه تنها به بخش‌های بزرگی از اقتصاد بریتانیا آسیب رساند بلکه باعث کشته شدن بیش از ۲۲۰ هزار نفر شد

پیش از این هم در این تحقیقات، شواهدی به دست آمده بود مبنی بر اینکه ریشی سوناک به دلیل اصرار بر سیاست «بیرون بخورید تا به اقتصاد کمک کنید»، در تابستان ۲۰۲۰ میلادی از سوی یکی از مشاوران علمی دولت «دکتر مرگ» لقب گرفته بود. زیرا همین سیاست او منجر به گسترش بیشتر ویروس کرونا از مسیر فعالیت بارها و رستوران‌ها شده بود.

‏سه شنبه‏، 21‏ نوامبر‏ 2023

شکایت گروه‌های حقوق بشری از هلند و دیگر کشورهای غربی به دلیل فروش اسلحه و حمایت از تجاوزات اسرائیل!

چهار شنبه‏، 15‏ نوامبر‏ 2023

شماری از گروه‌های حقوق بشری از دولت هلند به دلیل حمایت‌هایش از تجاوزات رژیم صهیونیستی در غزه با ارسال تسلیحات نظامی برای این رژیم، شکایت کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، چهار گروه حقوق بشری  از دولت هلند به دلیل موضعش در قبال درگیری در غزه شکایت کرده و عنوان کرده‌اند که مواضع این کشور به منزله حمایت از اقدام اسرائیل به نقض حقوق بشر در غزه است.

به گزارش «میدل ایست مانیتور» در بیانیه مشترک مذکور، «سازمان بین‌المللی امداد رسانی آکسفام»، «شعبه سازمان عفو بین الملل در هلند»، «سازمان غیردولتی پکس کریستی هلند» به همراه «انجمن حقوق هلند» استدلال کردند که هلند «تا حدی مسئول نقض قوانین جنگ و مجازات دسته جمعی جمعیت غیرنظامیان غزه است»

این اظهارات علیه دولت هلند بیشتر از آنجایی ادامه پیدا کرده که دولت این کشور به رغم افزایش شمار قابل توجه جانباختگان غیرنظامی در غزه همچنان روند صادرات تسلیحات نظامی به تل‌آویو را بدون هیچ توجهی به قوانین حقوق بشری برای تداوم جنگ غزه ادامه می‌دهد.

هر چهار گروه مذکور در بیانیه عنوان شده از دولت هلند خواسته‌اند تا مطابق با چارچوب‌های سیاستی خود، تعهدات مربوط به قانون اساسی این کشور و پایبندی به موافقتنامه‌های بین المللی عمل کند.

مدیر آکسفام در این بیانیه عنوان کرده سازمان‌های کمک‌رسانی می‌خواهند تا در این شرایط به مردم غزه کمک‌های غیرنظامی ارائه شود، با این حال به گفته وی بمباران‌های گسترده اسرائیل این کار را غیرممکن می‌کند و در ادامه به صراحت اعلام کرده است: غیرقابل باور است که این بمب‌ها به لطف حمایت نظامی هلند بر سر مردم غزه ریخته می‌شود.

به گفته‌ سازمان غیردولتی پکس کریستی هلند نیز این کشور چارچوب ارزیابی مشخصی برای صادرات تسلیحات خود دارد و زمانی که کالاهای نظامی این کشور می‌تواند به نقض حقوق بشر یا قوانین بین المللی بشردوستانه کمک کند، صادرات این کالاها «اکیدا ممنوع» می‌شود.

«داگمار اودشورن» مدیر عفو بین‌الملل در هلند نیز عنوان کرده که دولت «همه اعتبار خود را با تامین سلاح برای اسرائیل از دست می‌دهد» وی اینطور گفت: خطر شراکت هلند در نقض قوانین بین‌المللی و بشردوستانه، کشور را تهدید می‌کند.

رژیم صهیونیستی در حملات بی‌امان و گسترده هوایی و زمینی خود به غزه از زمان آغاز عملیات غافلگیرانه حماس در تاریخ ۷ اکتبر، بیش از ۱۱ هزار فلسطینی از جمله زنان و کودکان را به شهادت رسانده و همچنان به تجاوزات خود علیه غیرنظامیان در غزه ادامه می‌دهد.

محکومیت دولت هلند به خاطر همکاری در قتل‌عام شهر سربرنیتسا


پنجشنبه، 17 ژوئیه 2014
یک دادگاه در شهر لاهه هلند در ارتباط با کشتار سال ۱۹۹۵ ساکنان بوسنیایی شهر سربرنیتسا در بوسنی هرزگوین، دولت هلند را مسئول مرگ بیش از ۳۰۰ مرد مسلمان این شهر دانست. مادران گروهی از قربانیان علیه هلند شکایت کرده بودند

کشتار ۸ هزار شهروند سربرنیتسا

واحدهای صربستان طی نسل‌کشی در شهر مسلمان‌نشین سربرنیتسا در جنگ بوسنی حدود ۸ هزار مرد و جوان این شهر را قتل‌عام کردند. در آن زمان راتکو ملادیچ، فرمانده ارتش صرب‌های بوسنی بود. او این سمت را در جریان جنگ سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ به دست داشت.

ملادیچ به دلیل محاصره سارایوو در این سال‌ها و کشتار بیش از ۸ هزار بوسنیایی مسلمان در سربرنیتسا در ۱۱ جولای ۱۹۹۵ از سوی دادگاه بین‌المللی جرایم جنگی لاهه ۱۶ سال تحت تعقیب بود تا سرانجام دستگیر شد.

سازمان ملل متحد در آن زمان سربرنیتسا را منطقه "حفاظت‌شده امن" اعلام کرده‌ بود. ۴۰۰ سرباز مسلح هلندی صلح‌بان برای ایجاد امنیت در این منطقه مستقر بودند. این واحدهای کلاه آبی هلندی سازمان ملل منطقه "حفاظت‌شده امن" را بدون کم‌ترین مقاومتی به نیروهای نظامی صرب‌های بوسنی به رهبری راتکو ملادیچ تحویل داده امکان نسل کشی را فراهم کردند.

کشتار سربرنیتسا بعد از جنایت‌های روی داده در جنگ جهانی دوم بزرگ‌ترین نسل‌کشی در اروپا به‌شمار می‌آید.

اینها مشتی از خروار سابقه هلند در جنایت و آدمکشی است.

انتقاد جاستین ترودو از اقدامات اسرائیل در غزه: حتی جنگ هم قوانین خود را دارد!

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا سه‌شنبه ۲۳ آبان به شدت از رویکرد اسرائیل در جنگ در غزه انتقاد کرد و از این کشور خواست «کشتار زنان، کودکان و نوزادان» در این منطقه تحت محاصره را متوقف کند.

از زمان حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر که به کشته شدن دست‌کم ۱۲۰۰ شهروند این کشور منجر شد، کانادا همچون آمریکا بر حق اسرائیل در دفاع از خود تاکید کرده است. آمریکا و کشورهای غربی حماس را یک سازمان تروریستی می‌دانند.

کانادا مانند آمریکا و سایر کشورهای غربی، در روزهای اخیر نگرانی فزاینده‌ای خود را نسبت به افزایش تعداد کشته‌ها در غزه ابراز کرده است و البته کانادا در کنار آمریکا، آلمان، انگلیس هلند ، ایتالیا و دیگر کشورهای غربی، یکی از صادر کنندگان اسلحه به اسرائیل است.

به گفته مقامات بهداشت محلی غزه از زمان آغاز درگیری‌ها بیش از ۱۱ هزار نفر از جمله کودکان و زنان کشته شده‌اند.

جاستین ترودو در یک کنفرانس خبری جنگ و وضعیت در اطراف بیمارستان شفا در غزه را یک «تراژدی» انسانی خواند.

نخست وزیر کانادا تصریح کرد: «من از آغاز به صراحت گفته‌ام، تداوم رنج و مصیبت غیرنظامیان فلسطینی‌ نباید بهای اجرای عدالت باشد

او اضافه کرد: «حتی جنگ‌ها هم قوانین خود را دارند. همه جان‌های بی‌گناه٬ چه فلسطینی و چه اسرائیلی، ارزش مساوی دارند

جاستین ترودو از دولت اسرائیل خواست که در جنگ غزه «خویشتنداری حداکثری» داشته باشد.

او گفت: «جهان از طریق تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی نظاره‌گر است. ما اظهارات پزشکان، خانواده‌ها، بازماندگان و کودکانی را که والدین خود را از دست داده‌اند، می‌شنویم

این در حالی است که ساعتی بعد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به این اظهارات جاستین ترودو پاسخ داده است.

نخست وزیر اسرائیل در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: «این اسرائیل نیست که عمداً غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد، بلکه حماس است که غیرنظامیان را در بدترین اقدامی که از زمان هولوکاست کسی علیه یهودیان مرتکب شده، سر برید، سوزاند و قتل عام کرد

او اضافه کرده است:«این حماس است نه اسرائیل که باید به خاطر ارتکاب جنایت جنگی مضاعف - هدف قرار دادن غیرنظامیان در حالی که پشت غیرنظامیان پنهان شده است، پاسخگو باشد

لئو وارادکار، نخست وزیر ایرلند اگرچه بارها اقدام حماس در کشتن هزار و ۴۰۰ نفر را در جریان حمله ۷ اکتبر به اسرائیل، محکوم کرده است اما گفته که واکنش اسرائیل در غزه شبیه به «انتقام» است.

نخست وزیر ایرلند در کنفرانس بین‌المللی کمک به غزه که روز پنج‌شنبه گذشته به ابتکار امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در پاریس برگزار شد، گفت که عدم رعایت قوانین بشردوستانه نمی‌تواند «بی‌اهمیت» باشد.

پیشتر هم مایکل دی هیگینز، رئیس جمهوری ایرلند، دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را به «تضعیف» هنجارهای بین‌المللی حقوق بشر متهم کرده بود.

سخنان او توسط دانا ارلیش، سفیر اسرائیل در دوبلین مورد انتقاد قرار گرفت. سفیر اسرائیل در دوبلین با متهم کردن رئیس جمهور ایرلند به ارائه اطلاعات «نادرست»، گفت که برداشت کلی تل‌آویو از ایرلند، وجود نوعی سوگیری ناخودآگاه ضد اسرائیلی است.

رئیس جمهوری ایرلند همچنین از اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا به دلیل حمایت اولیه‌اش از اسرائیل در جنگ غزه انتقاد کرده است

اتحادیه اروپا مجوز بمباران بیمارستان های غزه توسط اسرائیل را صادر کرد!

‏دوشنبه‏، 13‏ نوامبر‏ 2023

 

 

رادیو فردا (بلندگوی سازمان سیا)

 

۲۷ کشور اروپایی روز دوشنبه به‌اتفاق آراء، گروه افراطی! حماس را به‌دلیل آنچه استفاده از بیمارستان‌ها و افراد غیرنظامی به عنوان «سپر انسانی» در جنگ با اسرائیل خواندند، محکوم کردند و در عین حال خواستار ایجاد مسیر دریایی برای کمک‌رسانی به مردم نوار غزه شدند.

(آفرین به اروپایی های انسان دوست! که خواهان آتش بس نیستند و فقط از اسرائیل می خواهند که «حداکثر خویشتنداری را در آتش گشودن» و کشتن مردم غزه را رعایت کند! و با دقت بیشتری مردم را بکشد! و چون به گفته اروپایی ها حماس بیمارستان ها را سپر قرار داده است یعنی افراد حماس در بیمارستان ها هستند و بنابراین اسرائیل حق دارد که این سپر حماس (بیمارستان ها) را بمباران و نابود کند! تا بتواند حماس را نابود کند!)

 

اتحادیه اروپا مجوز بمباران بیمارستان های غزه توسط اسرائیل را صادر کرد!

دوشنبه‏، 13‏ نوامبر‏ 2023

 

رادیو فردا (بلندگوی سازمان سیا)

 

۲۷ کشور اروپایی روز دوشنبه به‌اتفاق آراء، گروه افراطی! حماس را به‌دلیل آنچه استفاده از بیمارستان‌ها و افراد غیرنظامی به عنوان «سپر انسانی» در جنگ با اسرائیل خواندند، محکوم کردند و در عین حال خواستار ایجاد مسیر دریایی برای کمک‌رسانی به مردم نوار غزه شدند.

(آفرین به اروپایی های انسان دوست! که خواهان آتش بس نیستند و فقط از اسرائیل می خواهند که «حداکثر خویشتنداری را در آتش گشودن» و کشتن مردم غزه را رعایت کند! و با دقت بیشتری مردم را بکشد! و چون به گفته اروپایی ها حماس بیمارستان ها را سپر قرار داده است یعنی افراد حماس در بیمارستان ها هستند و بنابراین اسرائیل حق دارد که این سپر حماس (بیمارستان ها) را بمباران و نابود کند! تا بتواند حماس را نابود کند!)

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: این اتحادیه همزمان خواستار آن شده که اسرائیل به منظور جلوگیری از تلفات انسانی، «حداکثر خویشتنداری را در آتش گشودن» رعایت کند.

در پایان دیدار وزیران خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، آقای بورل با اشاره به تفاوت دیدگاه این کشورها در رأی‌گیری جلسه شورای امنیت سازمان ملل در روز ۲۸ اکتبر، بیانیه واحدی را به نشانه توافق و اتحاد این کشورها صادر کرد.

در بیانیه مشترک کشورهای اروپایی از گروه حماس خواسته شده است که همه گروگان‌ها «فوری و بی‌قیدوشرط» آزاد شوند.(و گروگان های فلسطینی اسیر در اسرائیل اعدام شوند؟ اتحادیه اروپا فقط برای اسرائیلی ها خوش رقصی می کند! و خواستار آزادی اسیران فلسطینی نیست!)

۲۷ کشور اروپایی همچنین خواهان «وقفه‌های فوری در نبرد و راه‌اندازی مسیرهای بشردوستانه»، از جمله افزایش ظرفیت خروج از مرز با مصر، شده‌اند.

کشورهای اروپایی همچنین خواسته‌اند «یک مسیر دریایی» باز شود تا کمک‌های بشردوستانه به شکل امن به مردم نوار غزه برسد.

نکته دیگر درباره این بیانیه آن است که کشورهای اروپایی بر سر «درخواست آتش‌بس» به توافق نرسیده‌اند.

آلمان یکی از کشورهای عمده اروپایی است که با آتش‌بس در جریان جنگ غزه مخالف است و وزیر خارجه این کشور گفت مشخص نیست آتش‌بس در شرایط فعلی چگونه امنیت اسرائیل را تضمین می‌کند و برای بیش از ۲۰۰ گروگان در بند گروه حماس چه اتفاقی رخ خواهد داد، آن هم در حالی که مذاکره درباره آزادی این گروگان‌ها محتمل به نظر نمی‌رسد.

 

وزیر مشاور امارات در نشست شورای امنیت سازمان ملل عملیات مقاومت فلسطین را «جنایت» توصیف کرد!


حکومت های عربی که قبل از حمله حماس در صف عادی سازی روابط با اسرائیل بودند طبق معمول غربگدایانی هستند که برای حفظ قدرت و حکومت خویش حاضرند تا خواهر و مادر خود را نیز اجاره بدهند و مردم عرب که این حکومت های کثیف را انتخاب و تحمل می کنند بدتر از آنان هستند! و حکومت عرب پرست ایران از عرب ها عربتر است و برای بقای خود مردم ایران را فدای عرب ها کرده است و مردم بیگانه پرست ایران که در عرب پرستی افراطی تر هستند از حکومت هستند! آرزو دارند تا بعد از مرگ مورد لطف خدای انتقامجوی عرب ها قرار بگیرند و در بهشت عربی شیر و عسل بخورند و با زن عرب بخوابند!

اکنون نیز در بحبوحه حملات وحشیانه رژیم اسرائیل به غزه به گزارش ایسنا ، وزیر مشاور امارات در امور همکاری بین‌المللی با چشم بستن بر روی این جنایات وحشیانه، عملیات مقاومت فلسطین را «جنایت» توصیف کرد.به گزارش ایسنا، ریم الهاشمی، وزیر مشاور امارات در امور همکاری‌های بین‌المللی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار آتش بس در غزه شد.

طبق گزارش شبکه المیادین، وی در عین حال با چشم پوشی از جنایات رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان و به ویژه کودکان در نوار غزه، عملیات مقاومت فلسطین را «جنایت» توصیف کرد.

الهاشمی همچنین در موضع گیری که اوج همسویی ابوظبی با تل‌آویو را نشان می‌دهد، گفت: ما بار دیگر تکرار می‌کنیم حملات حماس در ۷ اکتبر وحشیانه و شنیع است و ما خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط گروگان‌ها (اسرای صهیونیست) هستیم تا جنگ و خونریزی متوقف شود، در عین حال تاکید می‌کنیم که حملات حماس سیاست مجازات جمعی اسرائیل در قبال نوار غزه را توجیه نمی‌کند.

این مقام اماراتی درحالی به جانبداری از رژیم صهیونیستی پرداخته است که بمب‌افکن‌های آن به صورت شبانه روزی مناطق مسکونی نوار غزه را هدف قرار می‌دهند و چند هزار کودک، زن و سالمند را به شهادت رسانده‌اند.

پس از توافق عادی سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی که شهریور ۹۹ و با نظارت دولت وقت آمریکا انجام شد، روابط ابوظبی و تل آویو در تمام زمینه‌ها گسترش یافت.

همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی از مهم‌ترین پایه‌های روابط میان دو طرف است.

 برای اینکه به بی شرفی موضع دولت امارات پی ببرید به ویدئوهای زیر در یوتیوب نگاه کنید که توسط چند مقام کشور آفریقای جنوبی ایراد شده است تا به بی غیرتی عربها پی ببرید!

https://www.youtube.com/watch?v=4t73po1-wHI

https://www.youtube.com/watch?v=Ddr5xbXH-bY&t=276s

https://www.youtube.com/watch?v=PAlE1x_gxg8


 

یورو نیوز: چرا آمریکا نمی‌خواهد جنگ اسرائیل و حماس خاتمه یابد؟

یورو نیوز: نگارش با استفاده از  Politico

تاریخ انتشار ۰۸/۱۱/۲۰۲۳

 

آمریکا به دلایل بسیاری اسرائیل را برای قبول آتش‌بس در جنگ با حماس تحت فشار نمی‌گذارد. اما این دلایل چیست و آمریکا از ادامه این جنگ چه سودی می‌برد؟ آتش‌بس احتمالی چه خطری برای آمریکا خواهد داشت؟

دولت جو بایدن با فشارهایی از سوی دموکرات‌، مقامات عرب و حتی بعضی از دیپلمات‌های آمریکایی برای کمک به خاتمه به جنگ اسرائیل و حماس مواجه است. اما کاخ سفید لزوما، حداقل تا اکنون خواستار توقف این نبرد نبوده است. حتی اگر هم باشد، احتمالا اسرائیل تبعیت نمی‌کند.

پولیتیکو با مصاحبه با هشت دیپلمات، تحلیلگر و مقام رسمی و همچنین مرور اظهارات مقامات آمریکایی، اسرائیلی و عرب تلاش کرده است تا حقایقی را در مورد این درگیری‌ و دلایل آمریکا در عدم تلاش برای پایان دادن به آن دریابد.

آمریکا نمی‌خواهد (یا بهتر گفت:نمی تواند) اسرائیل را از جنگ با حماس بازدارد!

مقامات آمریکایی برای موضع‌گیری‌های خود در قبال جنگ حماس و اسرائیل چهار هدف را مشخص کرده‌اند: حمایت صریح آمریکا از اسرائیل، جلوگیری از گسترش این درگیری به خارج از نوار غزه، آزادی بیش از ۲۰۰ گروگان در اسارت حماس، و کمک به کاهش سطح بحران انسانی!

توقف جنگ میان حماس و اسرائیل در این فهرست نیست.

دلیل اصلی این است که آمریکا با هدف اسرائیل یعنی نابودی حماس، حتی با وجود این که جانشین آن در منطقه مشخص نیست، موافق است. آمریکا حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی می‌شناسد. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوال شبکه خبری سی‌بی‌اس در ماه گذشته مبنی بر آن که آیا معتقد است که «حماس باید به طور کامل نابود شود» گفت: بله، معتقدم.

دولت بایدن درحال حاضر اگرچه با اهداف بشردوستانه اسرائیل را برای قبول اعمال توقف‌هایی در حملات و همچنین دقت بیشتر در اتخاذ اهداف تحت فشار قرار داده است، اما از آتش‌بس طولانی مدت پشتیبانی نمی‌کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه ۷ نوامبر گفت: «ما هنوز باور نداریم که زمان مناسب برای انجام آتش‌بس کلی فرا رسیده است.( زمان مناسب، زمانی است که اسرائیل تمام غزه را اشغال کند و به خاک خود ضمیمه کند و تمام مردم توسط ارتش اسرائیل کشته شوند) آتش‌بس کلی به معنای توقف کامل درگیری‌ها در سراسر غزه است که به باور ما این موضوع در حال حاضر به سود حماس است

یاکوف آمیدرور، مشاور امنیت ملی اسرائیل از سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ و ژنرال عالی‌رتبه بازنشسته ارتش اسرائیل معتقد است که دولت کشورش درحال حاضر فشار واقعی از جانب آمریکا حس نمی‌کند.

او می‌گوید: «تنها فشار برای این است که آمار کشتار غیرنظامیان کاهش یافته و کمک‌های بشردوستانه بیشتری برای غیرنظامیان اجازه ورود به نوار غزه پیدا کنند

نکته‌ای که به صورت عمومی بیان نمی‌شود این است که نابودی یا دست کم تحقیر حماس از در سطوح مختلف به نفع ایالات متحده است.

یکی از مقامات آمریکایی می‌گوید که حماس از نیروهای نیابتی ایران، از دشمنان اصلی آمریکاست، در نتیجه نابودی آن تضعیف و بی‌اعتباری ایران را در پی داد. حماس یکی از نیروهای برهم زننده ثبات منطقه‌ای است که برای منافع اقتصادی و امنیتی آمریکا حیاتی است. این گروه شبه نظامی همچنین وجود اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و همین موضوع آن را به مانع اصلی راه حل دوکشوری بدل می‌سازد.

به علاوه، فاصله گرفتن علنی آمریکا از اسرائیلی‌ها می‌تواند به جنبه‌های مختلف شراکت آمریکا با متحدِ در خط مقدم خود از جمله در زمینه اطلاعاتی صدمه بزند

فرای سخنان مقامات، آمریکا ابزار مختلفی برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل در اختیار دارد. این کشور می‌تواند اسرائیل را به قطع کمک‌های تسلیحاتی، عدم پشتیبانی و دفاع در سازمان ملل متحد و یا توقف تلاش‌های طولانی مدتش برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی تهدید کند. برخی از نمایندگان دموکرات کنگره همچنین درحال کار بر روی لایحه‌ای برای محدودسازی اشتراک اطلاعات با اسرائیل‌ هستند. با این حال دولت جو بایدن چنین سیاستی را در قبال اسرائیل دنبال نمی‌کند.

دولت کنونی اسرائیل حتی در شرایط عادی‌تر هم از تبعیت از خواست  آمریکا سرباز زد. برای مثال، مقامات آمریکا سال‌ها است که مکررا خواستار توقف شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی کرانه باختری هستند.

در زمانی که جو بایدن معاون ریاست جمهوری بود، دولت اسرائیل حتی همزمان با سفر رئیس جمهوری آمریکا به تل‌آویو، احداث شهرک‌های جدیدی را اعلام کرد.

خشونت در حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل برای شهروندان اسرائیلی چنان شوکه کننده بود که برخی از آنان که پیشتر با اقدامات نظامی این کشور مخالف بودند، اکنون به مشوقان حملات نظامی اسرائیل تبدیل شدند. این یعنی دولت آمریکا باید با خواست رای دهندگان اسرائیلی از سیاست‌مدارانشان مواجه شود.

به همین دلایل است که مقامات آمریکایی حتی مجاب کردن اسرائیل برای اجازه دادن به ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه و تمدید زمان اخطار تخلیه ۲۴ ساعته برای این که فلسطینی‌ها از شمال غزه به سمت جنوب بیایند را که عموما به عنوان موفقیتی کوچک در نظر گرفته می‌شود، پیروزی بزرگ در نظر می‌گیرند.

یکی از مقامات اسرائیلی می‌گوید: «شما باید احساسات عمومی اسرائیلی‌ها را درک کنید. اسرائیلی‌ها، از جمله آن‌هایی که نگرش چپ میانه دارند، از این که در زمانی که گروگان‌های ما در غزه در اسارت هستند و ما نمی‌توانیم آن‌ها را ببینیم و هیچ اطلاعی هم از وضعیتشان نداریم، به کمک‌های بشر دوستانه به غزه اجازه ورود داده می‌شود، بسیار عصبانی‌اند