گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.
گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

آخرین خبر از وین, آمریکا مخالف رفع همه تحریم‌هاست!

جمعه‏، 11‏ مارس‏ 2022

میدل‌ایست‌آی:خواسته های جدید آمریکا باعث شگفتی و عصبانیت تیم ایرانی شده است!

بورل:‌ مذاکرات وین متوقف شد!

تحلیلگر ارشد سیاسی و متخصص مطالعات آمریکا درباره مذاکرات وین گفت که اروپاییها و آمریکاییها می‌خواهند این واقعیت را پنهان کنند که خواستار رفع تحریم و دادن تضمین نیستند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، محمد مرندی تحلیلگر ارشد سیاسی و متخصص مطالعات آمریکا درباره مذاکرات وین برای لغو تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران گفت که پاسخ آمریکا به مطالبات ایران، به تعویق افتاده است.

مرندی به شبکه خبری المیادین گفت: «طرف آمریکایی تا به این لحظه، مخالف رفع همه تحریمهاست و ایران این مسئله را نمی‌پذیرد».

وی با بیان اینکه ربودن نفتکش ایرانی [توسط آمریکا] یک مسئله غیر قابل قبول برای ایران است، خاطر نشان کرد: «مشکلاتی بین مسکو و واشنگتن وجود دارد، ولی مانع اصلی، مخالفت آمریکا با رفع همه تحریمهاست».

این تحلیلگر ارشد سیاسی با اشاره به اینکه، غربیها نیز نقش مثبتی در مذاکرات نداشتند، گفت که این کشورها، عمدا وقت‌کشی کردند تا ایران را فریب دهند.

وی با بیان اینکه طرف غربی پس از بحران اوکراین، برای حصول توافق، عجله دارد، تأکید کرد: «اروپاییها و آمریکاییها می‌خواهند این واقعیت را پنهان کنند که خواستار لغو تحریم و دادن تضمین نیستند».

در همین ارتباط، «استفانی القاق» نماینده انگلیس در مذاکرات هسته ای وین از ایجاد وقفه در گفت وگوهای وین ابراز تاسف کرد. وی در پیامی توییتری نوشت: «عمیقا از وقفه در گفت‌وگوهای وین ناامید شدم. توافقی جامع و عادلانه روی میز، آماده برای نتیجه گیری قرار دارد».

نماینده انگلیس در مذاکرات هسته‌ای اضافه کرد: «ایران و آمریکا سخت برای حل موضوعات نهایی کار کرده‌اند. تروئیکای اروپایی نیز هم اکنون آماده به سرانجام رساندن این توافق هستند عوامل خارجی باید طی روزهای آتی حل شوند در غیر این صورت احتمالا توافق از بین خواهد رفت».

در حالی که امروز (جمعه) ۲۰ اسفند ماه علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت‌وگوها در چارچوب دور هشتم رایزنی‌ها به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران در حال مذاکره بودند، «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که دیروز تلفنی با حسین امیرعبداللهیان نیز درباره این مذاکرات گفت‌وگو کرده بود از ضرورت وقفه در مذاکرات به دلیل آنچه عامل خارجی از آن نام برد خبر داد

به گزارش فارس، این وقفه اعلام شده به پیشنهاد هماهنگ کننده گفت‌وگوها صورت می‌گیرد و طرف‌ها بعد از این وقفه هم تصمیم دارند روند مذاکرات را ادامه دهند و در همین زمینه نیز رایزنی‌ها به صورت فعال از پایتخت‌ها ادامه خواهد یافت.

زمینه‌چینی ۱۰ ساله روسیه برای حمله به اوکراین

سرمقاله وطن امروز: چرا غرب «نازی‌»ها را نوازش می‌کند؟

.... امروز اگر از یک بچه‌مدرسه‌ای در جزایر ماداگاسکار بپرسید «نازی» چیست؟ قطعا جواب می‌دهد از سرطان هم بدتر است. شاید هم باشد چون آنهایی که کشور مقتدری مثل اوکراین را ظرف 2 ماه به این روز انداخته‌اند، خود ادعا می‌کنند نازی هستند. بدنه اصلی شورشیان میدان «استقلال» کی‌یف که کودتایی همه‌جانبه را علیه پارلمان، دولت و رئیس‌جمهور قانونی این کشور به راه انداختند، توسط حزب اتحاد تمام اوکراینی (اسووبودا) و کنگره ملی‌گرایان اوکراین سازماندهی شده بودند که هر دو رسما نازی هستند و طرفداران‌شان که البته از غرب اوکراین به کی‌یف آمده بودند در همه شب‌های تظاهرات «میدان» با بازوبند «صلیب شکسته»، کلاه‌خودهای سبک ارتش هیتلر، شعارها و پوسترهای نژادپرستانه بویژه علیه روس‌ها، یهودی‌ها، مسیحیان غیرارتدوکس و مسلمانان و پلاکاردهایی با چهره «استفان باندرا» بازشناخته می‌شدند ..... امروز کاخ‌سفید و غلامان حلقه به گوشش در اتحادیه‌اروپایی از روی کارآمدن یک جریان فاشیست در اوکراین حمایت می‌کنند. آن هم نه یک جریان معمولی بلکه خودِ خود «نازی»‌ها. هنوز ویدئوی سخنرانی «آلکساندر موژیچکو» که «سربازان ملی اوکراین» با بازوبند «صلیب شکسته» نازی را ترغیب می‌کرد به چچن بروند و سربازان روس را بکشند از اذهان مردم شرق اروپا و قفقاز پاک نشده است. او حالا فرمانده ارتش مخفی نئونازی‌هاست .....

زمینه‌چینی ۱۰ ساله روسیه برای حمله به اوکراین


دوشنبه‏، 28‏ فوریه‏ 2022

روس‌ها به آرامی در حال پیشبرد طرح‌شان هستند. هدف اشغال کامل اوکراین نیست. هدف فروپاشی ساختار کنونی سیاسی و تضعیف شدید نیروی نظامی این کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، چند روزی است که تب اخبار جنگ در اوکراین داغ است و کارشناس‌های مختلف از سراسر جهان تحلیل‌هایشان را درباره علل و کیفیت این درگیری ارائه می‌دهند. رسانه نسیم آنلاین* نیز طی یادداشتی به این موضوع پرداخته است:

به نظر می‌آید شاهد یک طرح عملیاتی بسیار کار شده توسط روس‌ها در اوکراین هستیم. در حقیقت به اعتقاد من زیرساخت‌های فراهم شده در روسیه، فراتر از آن چیزی است که در رسانه‌ها بدان پرداخته می‌شود. تا این جای کار به نظر می‌رسد شدت حملات روس‌ها محدود و کنترل شده است و اولویت جغرافیایی پیشروی‌ها، تصرف کیف، قطع دسترسی به دریای سیاه و پیشروی از شرق تا رودخانه دنیپر است.

روس‌ها به آرامی در حال پیشبرد طرحشان هستند. هدف اشغال کامل اوکراین نیست. هدف فروپاشی ساختار کنونی سیاسی و تضعیف شدید نیروی نظامی این کشور است.

شدت عمل روس‌ها به سبب تلاش برای دوری از تنش گسترده با مردم، حقیقتاً پایین است. هیچ خبری از استفاده گسترده از بمباران هوایی، توپخانه‌ای و استفاده از پهپادهای رزمی نیست. در صورتی که اگر قصد روسیه صرفاً تصرف سریع می‌بود اینها حتماً در دستور کار قرار داشت. درواقع به صورت هم‌زمان روسیه در تلاش است تا موقعیت روس‌تبارهای اوکراین را در برابر گروه‌های راست افراطی در اوکراین ارتقا داده و تثبیت کند. 

ادامه مطلب ...