گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.
گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

سه شنبه‏، 15‏ فوریه‏ 2022

روزنامه‌ی آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال، اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند[۱]» به قلم «مایکل دوران[۲]» مدیر ارشد شورای امنیت ملی در دولت جورج بوش پسر و عضو ارشد و کارشناس سیاست‌های بین‌الملل و مسائل امنیتی خاورمیانه در اندیشکده‌ی آمریکایی «مؤسسه‌ی هادسون» و «برایان کلارک[۳]» عضو ارشد و مدیر مرکز مفاهیم و فناوری دفاعی در همین اندیشکده، به بخشی از دلایل اقدام اخیر مسکو و پکن در تعمیق روابط با تهران و تقویت ایران پرداخته است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید ترجمه‌ی گزارش وال‌استریت‌ژورنال است.

گزارش روزنامه‌ی آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال» تحت عنوان «چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند» درباره‌ی همکاری‌های ایران با روسیه و چین (+)  ادامه مطلب ...

بعد از حجاب اجباری نوبت به زایمان اجباری رسید!


خطاب یک روحانی به نمایندگان مجلس: بعد از حجاب اجباری نوبت به زایمان اجباری رسید!

 

حجت الاسلام و المسلمین فاضل میبدی، با مخاطب قرار دادن نمایندگان مجلس به مخالفت با طرح ممنوعیت فروش اقلام پیشگیری از بارداری پرداخت.

به گزارش اسپوتنیک، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه، حجت الاسلام و المسلمین فاضل میبدی، روحانی اصلاح طلب قم، در توئیتی خطاب به نمایندگان مجلس و در واکنش به ممنوعیت فروش اقلام پیشگیری از بارداری نوشت: "‌بعد ازحجاب اجباری نوبت زایمان اجباری رسید. براساس مصوبه مجلس توزیع اقلام ضدبارداری ممنوع شد. درست است که جمعیت ایران به پیری می‌رود. مجلسیان برای مسکن و معیشت جوانان چه چاره‌ای اندیشیده‌اند؟ اقتصاد را درست کنید تا ازدواج و زایمان اختیاری داشته باشیم. مجلس از قیمت دارو و شیر و پوشاک چه می‌داند؟!"

کاربران عنوان می‌کنند بخشنامه‌ای که در راستای اجرای قانون "حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" صادر شده با وجود اینکه بسیار مورد انتقادات قرار گرفته است همچنان نیز ادامه دارد. بسیاری از این کاربران ضمن ابراز تاسف بسیار، عنوان می‌کنند چگونه ممکن است ایران را کشوری آزاد بخوانند و آشکارا زنان را به پذیرش چندهمسری، فرزندآوری به جای تحصیل و مواردی از این قبیل تشویق یا بهتر گفته شود، اجبار کنند؟!

این روحانی پیش‌تر نیز عنوان کرده بود مردم این اتفاقات و تصمیمات را از چشم روحانیت می‌بینند و بسیاری از این روحانیون از ترس اینکه در محله و بازار توهین، ناسزا و فحش نشنوند با لباسی غیر از لباس روحانیت بیرون می‌روند. بسیاری از کاربران هم خدا را شکر می‌کنند که بلاخره یک نفر حرف دل آنها را زد و توانست حرفشان را به گوش مجلسان برساند.

واشنگتن: دولت بعدی آمریکا ملزم به اجرای برجام نیست

نماینده آمریکا در امور ایران تصریح کرد که سیستم قوانینی ایالات متحده به نحوی است که رئیس‌جمهور بعدی این کشور ملزم به اجرای برجام نیست.

به گزارش مانیتورینگ سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رابرت مالی» نماینده ایالات متحده آمریکا در امور ایران در مصاحبه با شبکه «سی ان بی سی» با تأکید بر اینکه زمان احیای برجام رو به اتمام است گفت در صورت احیای توافق هسته‌ای ایران، واشنگتن تحریم‌های ناسازگار با برجام را رفع خواهد کرد اما تحریم‌هایی که غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای ایران است، همچنان حفظ خواهد شد.

مالی در آغاز مصاحبه خود ضمن فاجعه‌بار توصیف کردن تصمیم دولت «دونالد ترامپ» ر‌ئیس‌جمهور سابق آمریکا برای خروج یکجانبه از برجام تصریح کرد: «موضع جو بایدن و آنتونی بلینکن و دیگر اعضای تیم این است که بازگشت به برجام در راستای منافع ایالات متحده آمریکا است و تا حد زیادی برای مشاهده توقف پیشرفت ایران برای دستیابی به بمب و جلوگیری از تنش‌ها در خاورمیانه (غرب آسیا) ضروری است».

زمان برای احیای برجام رو به اتمام است

مالی تصریح کرد: «محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در راستای منافع ایالات متحده است و ما می‌توانیم پس از آن به بسیاری دیگر از مسائل مرتبط با ایران رسیدگی کنیم...موضع کنونی ما و کشورهای اروپایی این است که بهترین مسیر پیش رو بازگشت به توافق هسته‌ای ایران در شرایطی است که ایران آمادگی داشته باشد به طور کامل به تعهداتش بازگردد».(اما آمریکا لازم نیست که بطور کامل به تعهداتش باز گردد!!)

مالی: برجام چرخش سانتریفیوژهای ایران را متوقف کرده بود و پس از سه سال خروج از برجام شاهدیم که سیاست فشار حداکثری، به تسریع برنامه هسته‌ای ایران کمک کرد.

مالی با اشاره به این موارد ادامه داد: «هم‌اکنون ما آمادگی داریم در صورت آمادگی ایران به توافق بازگردیم و سهم خود را در لغو تحریم‌هایی که رئیس‌جمهور ترامپ مجدداً علیه ایران وضع کرد و با برجام ناسازگاری داشت، ایفا کنیم اما اگر ایران مسیر دیگری را انتخاب کند، ما نیز مجبور می‌شویم مسیر دیگری را در پیش بگیریم تا اطمینان حاصل کنیم ایران به بمب دست پیدا نخواهد کرد. در دیپلماسی باز است».

این دیپلمات آمریکایی سپس ادامه داد: «ما همچنان در دیپلماسی را باز نگه می‌داریم اما از دیگر ابزار استفاده می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که ایران به سلاح‌های اتمی دست پیدا نخواهد کرد و به سمت ساخت بمب حرکت نخواهد کرد».

مالی: در دیپلماسی در قبال ایران همچنان باز است و آماده رفع تحریم‌های ناسازگار با برجام هستیم اما اگر ایران مسیر دیگری را انتخاب کند، ما نیز مسیر دیگری را انتخاب می‌کنیم.

راب مالی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه به چه دلیل با شرایطی که ایالات متحده آمریکا در خروج از برجام و نقض این توافق و ترور فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به وجود آورده، جمهوری اسلامی ایران باید به آمریکا اعتماد کند، گفت: «من نمی‌توانم خود را به جای آن‌ها بگذارم اما این مسئله حقیقت دارد که در سیستم ما، ما نمی‌توانیم رئیس‌جمهور بعدی را ملزم کنیم. دولت بعدی تصمیمات خود را خواهد گرفت».

بازگشت به برجام به نفع ایران؟؟ و آمریکا است.

نماینده آمریکا در امور ایران سپس حرف خود را اینگونه ادامه داد:« دولت بایدن به وضوح اعلام کرده است که تا زمانیکه راب مالی سپس در خصوص تحریم‌ها و لغو آن‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: «ما بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را حفظ می‌کنیم و این تحریم‌ها ارتباطی به موضوع هسته‌ای ایران ندارد و به رفتار این کشور بازمی‌گردد اما اکثر تحریم‌های ناسازگار با برجام رفع خواهدشد».

در لینک زیر در این مورد بیشتر بخوانید:

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی!

طلبه فعال در اینستاگرام به خلع لباس دائم روحانیت محکوم شد

سید مهدی صدرالساداتی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش، خبر خلع لباس دائم خود را از روحانیت داد.

به گزارش اسپوتنیک، مهدی صدرالساداتی داماد محمدرضا مدرسی یزدی، عضو شورای نگهبان، است. وی که طلبه‌ای فعال در اینستاگرام است در این رابطه می‌گوید: "دادگاه ویژه روحانیت او را به "هتک حیثیت و شئون روحانیت" متهم کرده و حکم به "خلع لباس دائم روحانیت" به او داده است."

صدرالساداتی، در سال‌های اخیر درباره فساد برخی مسئولان ایرانی از جمله خانواده علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، مطالبی در اینستاگرام منتشر کرد که جنجال برانگیز شد. برادر او، روح‌الله صدرالساداتی، نیز عضو مجلس خبرگان است.

صدرالساداتی در مطلبی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده، نوشته است که در کامنت‌های یکی از پست‌های اخیرش، یک مخاطب مطالبی خطاب به مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، نوشته بود و دادگاه ویژه روحانیت این مطالب را "توهین" تشخیص داده و مسئولیت کامنت مخاطبان را متوجه این روحانی دانسته است. او همچنین با اشاره به حکم خلع لباس، خطاب به مسئولان قضایی نوشته است که ""شئون روحانیت چیست که با اعمال من خدشه‌دار شد و اگر من سکوت می‌کردم، حفظ می‌شد؟ خاک بر سر آن شئون پوشالی و موهوم و آنان که به این شئون پایبند هستند."

بسیاری از کاربران به دو پست آخر صدرالساداتی واکنش نشان دادند و نظرات خود را در کامنت‌ها بیان کردند. کاربرانی عنوان می‌کنند چقدر خوب است که لباسی که نماد قدرت بود خلع شدی و حتی لباس غیر روحانیت بیشتر به شما می‌آید. جمعی عنوان می‌کنند شما در هر لباسی که باشید راه درست را برمی‌گزینید و پیرو راه صحیح هستید و همین برای مردم و دنبال‌کنندگانتان کافی است. گروهی از کاربران ضمن تاسف از اینکه ایشان نیز همچون سید آقامیری خلع لباس شدند امیدوارند اینها راه پیشین خود را که بسیاری با آن مخالف بودند و هستند را همچنان ادامه دهند.

آنارشیستها کیستند و چه می گویند؟

‏سه شنبه‏، 25‏ ژانویه‏ 2022

در حالیکه مارکسیسم – لنینیسم در کشورهای غربی در شکل و محتوای ایرانی آن در شرایط کنونی از زندگی سیاسی مردم رخت بر بسته است و ته مانده های احزاب مارکسیست دوران جنگ سرد تا حد یک کلوب چند نفره از ریش سفیدان منزوی کاهش یافته اند یا ضمن تبدیل به احزاب سوسیال- دمکرات در خدمت ماشین دولتی نظام سرمایه داری درآمده اند اما تمام تظاهراتهای ضد گلوبالیزیشن و ضد سرمایه داری توسط آنارشیستها سازماندهی می شوند. بطور مثال من در هلند حتی یک کتاب فروشی نشریات چپ که توسط مارکسیستها دایر شده باشد سراغ ندارم ولی آنارشیستها در تمام شهرهای بزرگ کتابفروشی دایر کرده اند و برای کمک حقوقی به پناهندگان و افراد غیر قانونی وکیل مجانی تدارک دیده اند. آنارشیستها در اتحادیه های کارگری نیز نفوذ دارند و چند سال پیش در جریان اعتصابات رانندگان قطار، برای خنثی کردن تلاشهای اتحادیه رفرمیست کارگری به نام اف ان ف، رانندگان به عنوان آلترناتیو خود را در  "کلکتیو ماشینیست" سازماندهی کردند که البته این یک تشکیلات جدید نبود.

آنارشیسم در زبان سیاسی به معنای نظامی اجتماعی و سیاسی بدون 
دولت، یا به طور کلی جامعه‌ای فاقد هرگونه ساختار طبقاتی یا حکومتی است.

ریشه لغت آنارشیسم(آنارشی) :

واژه یونانی آنارشی ، ریشه‌ای دو بخشی دارد : کلمه : Archon به معنای حاکم و پیشوند An به معنی فاقد. از این روی ، آنارشی به معنی وضعیتی فاقد حاکم میباشد. از نظر لغوی آنارشیسم آموزه‌ای مبنی بر این اعتقاد است که اکثر مشکلات اجتماعی ، ناشی از وجود حکومت بوده و در مقابل آن به‌عنوان بدیل ، تعداد بسیاری از اشکال تشکیلات داوطلبانه اجتماعی وجود دارند. درادامه تعریف ، باید گفت آنارشیست کسی است که سعی در ایجاد جامعه‌ای بدون حکومت می‌نماید.(بر گرفته از کتاب : 
مقدمه‌ای تاریخی بر آنارشیسم - نوشته : جرج وودکاک) برای نخستین بار پیر ژوزف پرودن این لقب (آنارشیست) را رسما بر خود اعلام نمود.
آنارشیسم در فرهنگ Britanica : 
ادامه مطلب ...