گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.
گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

بعد از حمله وحشیانه ارتش آمریکا به یمن ، اشگ تمساح روسیه و چین برای یمن

بعد از آنکه شورای ضد امنیت سازمان ملل بامداد پنجشنبه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا مبنی بر محکوم کردن عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ را تصویب کرد ومجوز تجاوز نظامی ارتش وحشی تروریست های آمریکایی و نوکرانش به یمن را صادر کرد صبح امروز ارتش تروریست آمریکا و انگلیس، استرالیا، کانادا، هلند و بحرین از ساعتی پیش در حمایت از جنایت‌های رژیم اسرائیل به اهدافی در استان‌های صنعاء، الحدیده، صعده و حجه در یمن حمله هوایی کرده‌اند. اما جالب اینجاست که وزارتخانه‌های امور خارجه روسیه و چین که چند روز پیش امضای تأیید آنها پای پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای ضد امنیت سازمان ملل مبنی بر محکوم کردن عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ قرار دارد! ضمن ابراز نگرانی از حملات هوایی به یمن، گفتند که این اقدام باعث تشدید تنش در منطقه غرب آسیا می‌شود (این کشورهای روسیه و چین که شریک دزد و رفیق قافله هستند همان هایی هستند که در موضوع جزائر ایرانی در خلیج فارس جانب اعراب را گرفتند و بشدت فرصت طلب و بی وجدان هستند.)

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، حملات تجاوزکارانه آمریکا و انگلیس در بامداد جمعه به اهدافی در یمن با واکنش تند(!؟ ما دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟) روسیه و چین همراه شد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «حملات آمریکا به یمن نمونه دیگری از تحریف قطعنامه‌های شورای امنیت و بی‌توجهی کامل به قوانین بین‌المللی است که منجر به تشدید تنش در منطقه می‌شود».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت خارجه چین نیز تصریح کرد: «ما نگران تشدید تنش‌ها در دریای سرخ هستیم و از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم که خویشتن‌داری کنند».

در این بیانیه ضمن اشاره به آمادگی چین برای تداوم تماس‌ها با همه طرف‌ها برای آرام کردن اوضاع در دریای سرخ، آمده است: «ما نمی‌خواهیم شاهد تشدید تنش در دریای سرخ باشیم زیرا این امر بر تجارت جهانی تأثیر منفی می‌گذارد».

پیش از این، فرمانده نیروی هوایی آمریکا در غرب آسیا ادعا کرد: «ما بامداد امروز با بیش از ۱۰۰ موشک هدایت‌شونده از هوا و دریا به ۶۰ هدف در ۱۶ پایگاه شبه‌نظامیان حوثی حمله کردیم». (جزئیات بیشتر)

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن نیز گفت که حمله مشترک آمریکا و انگلیس متجاوزانه است و به زودی این کشورها پاسخ این تجاوز را خواهند گرفت.

قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز جمعه دو نشست جداگانه درباره تحولات غزه و تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس به یمن برگزار خواهد کرد.

 

ملت عدالت جوی یمن مورد حمله ارتش صهیونیستی آمریکا و نوکرانش قرار گرفت!

بعد از آنکه شورای ضد امنیت سازمان مافیایی ملل متحد بامداد پنجشنبه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا مبنی بر محکوم کردن عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ را تصویب کرد.ارتش یمن با صدور بیانیه‌ای از ۷۳ مورد حمله مشترک ارتش جهنمی آمریکا و نوکرانش به مناطق مختلف یمن خبر داد و اعلام کرد که این حمله ۵ شهید و ۶ زخمی به همراه داشته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ارتش یمن بیانیه مهمی درباره تجاوز مشترک آمریکا و انگلیس به خاک این کشور صادر کرد.

«یحیی سریع» سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمنی با قرائت بیانیه‌ای در واکنش به حملات هوایی آمریکا و انگلس تاکید کرد: دشمن آمریکایی-انگلیسی در راستای حمایت از تداوم  جنایت رژیم  اسرائیل در غزه، با هفتاد و سه  مورد حمله تجاوزکارانه به جمهوری یمن، صنعا پایتخت این کشور، استان‌های الحدیده، تعز و حجه را هدف قرار دادند که این حملات به شهادت 5 تن  و مجروح شدن 6 تن دیگر از نیروهای مسلح منجر شد.

یحیی سریع افزود: دشمن آمریکایی و انگلیسی مسئول کامل این اقدام تجاوزاکارانه و جنایتکارانه خود علیه مردم یمن خواهند بود و این جنایت بی پاسخ و بدون مجازات نخواهد ماند.

وی تاکید کرد نیروهای مسلح یمن در دفاع از این کشور و حاکمیت و استقلال آن در هدف قرار دادن منابع تهدید و به طور کلی همه  اهداف متخاصم چه در زمین و چه دریا تردید نخواهند کرد.

یحیی سریع در این بیانیه تصریح کرد این تجاوز وحشیانه هرگز باعث نخواهد شد که ملت یمن در موضع خود مبنی بر  حمایت از  ملت مظلوم فلسطین دست بردارد ضمن آنکه نیروهای مسلح یمنی بر مقابله و جلوگیری مستمر  از  حرکت کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که از دریای سرخ یا دریای عرب عازم بنادر فلسطین اشغالی هستند، ادامه خواهند داد.

وی در پایان این بیانیه با آرزوی پیروزی برای یمن و همه آزادگان جهان تاکید کرد خدا ما  را بس است و او بهترین پشتیبان و بهترین حافظ و بهترین یاور است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، همزمان با انتشار گزارش‌هایی از اصابت موشک زمین به زمین ارتش یمن به یک هدف آمریکایی در دریای سرخ، "علی القحلوم" عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن گفت که نیروهای مسلح این کشور با قدرت در حال پاسخ تلافی‌جویانه به ناوها و کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی در دریای سرخ است.

آمریکا و انگلیس از ساعتی پیش در حمایت از جنایت‌های رژیم جنایتکار اسرائیل به اهدافی در استان‌های صنعاء، الحدیده، صعده و حجه حمله هوایی کرده‌اند.

حمله هوایی امشب آمریکا و انگلیس به یمن منجر به افزایش 2.5 درصدی قیمت جهانی نفت شد.

یک مقام آمریکایی به شبکه الجزیره با ادعای اینکه حملات هوایی امشب به یمن پایان یافته است، گفت استرالیا، کانادا، هلند و بحرین(؟!) به این حمله کمک کردند. (مردم کشورهایی که دولت هایشان در حمله به ملت عدالت جوی یمن مشارکت داشته اند باید به عنوان مشارکت در جنایات اسرائیل محاکمه شوند. زنده باد مردم و دولت یمن)  

 

یمن: شورای امنیت، مجری سیاست‌های استعماری آمریکاست!

مقدمه: روسیه تزاری و چین مائوپرست در دشمنی با کشور یمن که برای دفاع از مردم در اسارت فلسطین کشتی های اسرائیلی را هدف قرار می دهد با بقیه اعضای شورای ضد امنیت ملل نامتحد همصدا شده اند و بی شرمانه با نادیده گرفتن خواست یمنی ها برای رفع محاصره فلسطین توسط اسرائیل بر علیه کشور و مردم قهرمان یمن بیانیه صادر می کنند. بر این اساس تحریم روسیه تزاری و چین مائوپرست توسط آمریکا و نوکرانش باید مورد تأیید قرار بگیرد. سگ زرد آمریکا برادر روسیه شغال است.

سخنگوی جنبش انصارالله یمن ضمن محکوم کردن حمایت شورای امنیت و آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی، تأکید کرد که این نهاد بین‌المللی، قانون جنگل را حاکم کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، محمد عبد السلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن، ضمن انتقاد شدید از قطعنامه جانبدارانه شورای امنیت از تل‌آویو و واشنگتن گفت که این نهاد به محلی برای اجرای پروژه‌های استعماری و استکباری کشورهای ذی‌نفوذ مانند آمریکا بدل شده است.

شورای امنیت سازمان ملل بامداد پنجشنبه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا مبنی بر محکوم کردن عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ را تصویب کرد.

در این قطعنامه ضمن محکوم کردن حملات نیروهای مسلح یمن به شناورهای مرتبط با رژیم صهیونیستی در واکنش به حملات بیش از سه ماهه اشغالگران به غزه و کشتار چند ده هزار فلسطینی، بر ضرورت حفاظت از امنیت ناوبری دریایی تاکید شده است.

شبکه خبری المسیره به نقل از عبدالسلام گزارش داد، بیانیه شورای امنیت، رژیم صهیونیستی را تشویق می‌کند تا به جنایات خود علیه ملت فلسطین ادامه دهد؛ کما اینکه خود این نهاد با جانبداری کورکورانه از صهیونیستها، خودش را محکوم کرد.

این مقام یمنی، این اقدام شورای امنیت را «لکه ننگ تاریخی» برای نهادی دانست که «مدعی حمایت از امنیت و صلح بین‌الملل است، ولی بر خلاف کارکرد خود، عمل می‌کند».

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل طی جلسه شورای امنیت این قطعنامه اتخاذشده درمورد امنیت کشتیرانی در دریای سرخ را «سیاسی» توصیف کرد.

نبنزیا ضمن ابراز نگرانی روسیه درباره وضعیت امنیتی در دریای سرخ، اما تصریح کرد: «آمریکا و متحدانش در تلاش برای تحمیل راهکارهای یکجانبه هستند. کشتار در غزه، که عامل اصلی وضعیت دریای سرخ است، باید متوقف شود».=

عبدالسلام با اشاره به اینکه جانبداری سایر کشورها از رژیم صهیونیستی، باعث شد که نیروهای یمن در دریای سرخ عملیات انجام دهند، خاطر نشان کرد: قطعنامه شورای امنیت، قانون جنگل را تثبیت می‌کند و آن را مشروعیت بین‌الملل می‌نامد و بدنیت ترتیب قوانین انسانی را نادیده می‌گیرد.

وی در پایان گفت: آمریکا نمی‌تواند خود را پشت این قطعنامه پنهان کند؛ زیرا محکوم به حمایت سیاسی و نظامی از اسرائیل است تا به جنایات خود علیه مردم فلسطین ادامه دهد، ولی یمن همچنان با عملیات علیه کشتیهای اسرائیلی به حمایت از فلسطین ادامه خواهد داد.

واکنش یمن به تصویب قطعنامه آمریکا

تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه ارتش یمن

‏پنجشنبه‏، 11‏ ژانویه‏ 2024

 

انصارالله یمن: قطعنامه شورای امنیت «بازی سیاسی» است

سخنگوی جنبش انصارالله یمن تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت علیه یمن را بازی سیاسی دانست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، سخنگوی جنبش انصارالله یمن در واکنش به تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت علیه یمن گفت: قطعنامه شورای امنیت در خصوص امنیت کشتیرانی در دریای سرخ یک بازی سیاسی است و این آمریکا است که قانون را نقض می‌کند.

سخنگوی انصارالله یمن خطاب به شورای امنیت گفت: ما از شورای امنیت می‌خواهیم که دو میلیون و سیصد انسان را از محاصره اسرائیل و آمریکا که به سلاحی مرگبار تبدیل شده و غزه به بزرگ‌ترین زندانی بدل شده که در آن مجازات‌های جمعی اعمال می‌شود، هر چه سریعتر آزاد کند.
شورای سیاسی انصارالله: اقدامات ما مشروع و در دفاع از مظلومین است
شورای سیاسی انصارالله یمن نیز در واکنش به تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه یمن گفت: ما از شورای امنیت می‌خواهیم که محاصره اسرائیل و آمریکا بر
۲.۳ میلیون نفر در نوار غزه را لغو کند.
این شورا افزود: ما از اسرائیل می‌خواهیم که فورا به تمام حملاتی که در غزه صلح و امنیت منطقه را تضعیف می‌کند، پایان دهد.
شورای سیاسی انصارالله یمن تاکید کرد: غزه به بزرگترین زندانی تبدیل شده است که در آن مجازات دسته جمعی اعمال می‌شود و آنچه ما انجام می‌دهیم در چارچوب دفاع مشروع از مظلومین است.
عضو دفتر سیاسی انصارالله: آمریکا از اقدامات خود پشیمان می‌شود
«حزام الأسد» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله درباره قطعنامه شورای امنیت علیه یمن گفت: آمریکا در دریای سرخ دخالت کرد و سعی دارد دیگران را هم درگیر کند.
وی تاکید کرد: واشنگتن به همراه کسانی که با آن درگیر هستند به شدت از اقدامات تحریک آمیز خود در دریای سرخ و عربی پشیمان خواهند شد.
عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله گفت: ما به کشور‌های جهان توصیه می‌کنیم برای اطمینان از امنیت و ایمنی آبراه‌ها، واشنگتن را مجبور به ترک کشتی نیروی دریایی خود از دریای عرب و سرخ کنند.
«حزام الأسد» تاکید کرد: نیرو‌های مسلح ما متعهد به حمایت از مردم خود در غزه هستند و همچنان از عبور کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های مرتبط با دشمن جلوگیری می‌کنند.
شورای امنیت سازمان ملل بدون در نظر گرفتن کشتار صهیونیست‌ها در غزه، قطعنامه پیشنهادی آمریکا را در محکومیت آنچه حملات یمنی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ خواند، تصویب کرد.
این قطعنامه با
۱۱ رای موافق ۱۵ عضو شورای امنیت به تصویب رسید. روسیه و چین به آن رای ممتنع دادند.
نماینده روسیه قطعنامه شورای امنیت را سیاسی خواند و گفت: کشتار غزه باید متوقف شود، زیرا این عامل اصلی وضعیت کنونی در دریای سرخ است.
در همین ارتباط، نماینده چین در شورای امنیت گفت: متاسفیم که قطعنامه شورای امنیت در مورد یمنی‌ها شامل آتش بس در غزه نمی‌شود.

وی افزود: آنچه دریای سرخ شاهد آن است بازتاب خارجی درگیری در غزه است و ما خواهان توقف اقدامات خصمانه در غزه شدیم.

 

مزدوران هندی در ارتش اسرائیل و مشارکت آنان در قتل عام غزه

در ویدئوی زیر در یوتیوب شما می توانید مزدوران هندی را که در اسرائیل کار می کنند و در صفوف ارتش اسرائیل با فلسطینی ها می جنگند و با جسد بچه های فلسطینی که کشته اند عکس یادگاری می گیرند را ببینید و البته همکاری نظامی هند با اسرائیل و آمریکا سابقه طولانی دارد و هند می خواهد با ایجاد یک راه تجاری از طریق اسرائیل به اروپا وصل شود. "نیر باراک" وزیر هندی, همکاری امنیتی با اسرائیل را تأیید می کند. در این ویدئو گفته می شود که سفیر اسرائیل در هند گفته است که یک لشگر از داوطلبان هندی برای مبارزه با حماس تشکیل داده است و هندی ها به این نتیجه رسیده اند که اگر اسرائیل می تواند در غزه نسل کشی کند چرا هندی ها در کشمیر مسلمانان را قتل عام نکنند؟

لینک ویدئو در یوتیوب

امنیت ملی در خطر است! مهاجرت وخطر عقب ماندگی فناورانه!

مقدمه: مهاجرت از ایران فقط شامل نخبگان فکری نیست بلکه بخش اعظم نخبگان سیاسی یا اقتصادی شامل کسانی می شود که بدنبال بهبود شرایط زندگی خود هستند و فکر می کنند که در کشور خود یعنی ایران امکان بهبود زندگی سیاسی، فرهنگی و اقتصادی وجود ندارد و تنها راه ترک کشور و رفتن به کشور دیگر و بخصوص کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی است اما واقعیت زندگی در کشورهای غربی با آنچه که در ایران تصور می شود فاصله زیادی دارد...)

محمد رهبری: پژوهشگر جامعه‌شناسی سیاسی

مشهور است که در جنگ چالدران در زمان صفویه، عقب‌ماندگی تکنولوژیک و فناورانه ایران منجر به شکست سپاه ایران در برابر عثمانی شد. در این جنگ، سربازان صفوی با شمشیر و تیر و کمان می‌جنگیدند درحالی‌که ارتش عثمانی از توپ و تفنگ بهره می‌برد. هرچند ایرانیان نیز با سلاح گرم بیگانه نبودند، اما به‌لحاظ کیفیت و تعداد، توان رقابت با ارتش عثمانی را نداشت. در طول تاریخ، همواره تحولات فناورانه تأثیر شگرفی بر قدرت نظامی کشورها داشته است؛ آن دسته از کشورهایی که از فناوری و تکنولوژی برتری بهره‌مند بودند، استیلای بیشتری بر سایر کشورها و مناسبات منطقه‌ای و جهانی داشتند. یکی از مهم‌ترین دلایل برتری نظامی انگلستان در قرن‌های هجدهم و نوزدهم و آمریکا در قرن بیستم به همین پیشرفت و توسعه در فناوری‌های نظامی بازمی‌گردد. اکنون نیز کشورهایی که در عرصه فناوری‌های نوظهور نظیر هوش مصنوعی پیشتاز هستند، نقش بیشتری بر مناسبات آینده جهان خواهند داشت. اهمیت توسعه فناوری‌های نوظهور، امری بدیهی است. قدرت نرم و سخت کشوری که از منظر فناوری از سایر کشورها عقب بیفتد، آسیب می‌بیند. اما شرط توسعه فناوری و عقب نیفتادن از سایر کشورها چیست؟ اولین و چه‌بسا مهم‌ترین عامل در توسعه فناوری، منابع انسانی است. نیروی انسانی متخصص، باهوش و خلاق می‌تواند پیشران توسعه کشور باشد. خلاقیت در یک محیط آزاد شکوفا می‌شود. آیا بستر لازم برای حفظ منابع انسانی، ایجاد خلاقیت و استفاده از آن در ایران وجود دارد؟ وضعیت منابع انسانی در ایران چگونه است؟ پاسخ به این سوال روشن است. نیروی انسانی تحصیلکرده، متخصص و باهوشی که می‌تواند پیشران توسعه کشور باشد، این روزها در حال مهاجرت از کشور است. این امر در حوزه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی که آینده فناوری‌های جهان را شکل می‌دهند، از همه محسوس‌تر است. بسیاری از متخصصان این حوزه یا تاکنون از ایران مهاجرت کرده‌اند یا آن‌که قصد آن را دارند. چه عاملی محرک این موج مهاجرت در میان نیروهای متخصص است؟ شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی همه در این وضع مؤثرند. این تصور غلطی است که نیروی متخصص فقط به‌خاطر درآمد بیشتر از ایران می‌رود؛ بلکه او از ایران می‌رود تا در محیطی آزادتر زیست کند، آینده پیش‌بینی‌پذیر داشته باشد، ثبات اقتصادی داشته باشد، برای وصل‌شدن به اینترنت و استفاده از آن دچار مشکل نباشد و مدام دولت در زندگی‌اش مداخله نکند. مجموعه عوامل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در افزایش میل به مهاجرت مؤثر است. روند مهاجرت، همین حالا بسیاری از جامعه‌شناسان و اقتصاددانان را نگران کرده است. اما هر آن‌کس که دغدغه «امنیت» ایران را دارد و وظیفه پاسداری از مرزهای ایران را دارد هم باید چنین نگرانی‌ای داشته باشد. این روند مهاجرت که ناشی از شرایط عمومی کشور است، فقط به اقتصاد و صنعت آسیب نمی‌زند؛ بلکه به توانمندی دفاعی ایران هم آسیب خواهد زد. در فقدان نیروهای متخصص و باانگیزه، اختلاف فناورانه ایران با کشورهای مختلف، حتی همسایگانی که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند، روزبه‌روز بیشتر خواهد شد. روند تحولات فناورانه و توسعه هوش مصنوعی به‌سمتی است که ممکن است یک جهش بزرگ ایجاد کند و منجر به افزایش فاصله میان کشورها شود. ایران درحال‌حاضر در بهترین حالت، مصرف‌کننده فناوری‌های جدیدی است که در دسترس عموم است؛ حال آن‌که رقبای منطقه‌ای ایران در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های کلانی کرده‌اند تا صرفاً نقش مصرف‌کننده نداشته باشند؛ آن‌ها حتی در تلاشند تا بسیاری از ایرانیان متخصص را هم جذب کنند و این درحالی‌است که در ایران تلاش روشنی برای حفظ این متخصصان دیده نمی‌شود. تداوم این وضعیت، چشم‌انداز خوبی در برابر ایران قرار نمی‌دهد و کشور را در معرض انواع تهدیدات خارجی قرار خواهد داد. این شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که منجر به خروج نیروهای متخصص از ایران شده، یک تهدید ملی برای ایران است و می‌تواند امنیت ملی ایران را به مخاطره بیاندازد. اگر تا پیش‌ازاین نیروهای سیاسی و فعالان مدنی نگران این وضعیت بودند، اکنون کسانی که دغدغه امنیت دارند نیز باید نگران تداوم این وضع باشند و برای تغییر آن بکوشند. آن‌ها نیز برای حفظ امنیت ایران و مرزهای آن، باید خواهان آزادی بیشتر، ثبات اقتصادی بیشتر، اینترنت در دسترس و ارتباط بهتر با جهان باشند تا فرآیند مهاجرت کُند شود. در غیر این صورت، با تداوم مهاجرت نخبگان و متخصصان، در میان‌مدت عقب‌افتادگی تکنولوژیک ایران، به یک تهدید امنیتی بدل خواهد شد. سرانجام جنگ چالدران برای ایرانیان بسیار تلخ بود و منجر به از دست رفتن بخش وسیعی از خاک ایران شد. عقب‌ماندگی ایران در حوزه تکنولوژی، باز هم می‌تواند سرانجام تلخی داشته باشد. این عقب‌ماندگی ریشه در وضعیت فعلی دارد که باعث خالی‌شدن کشور از منابع‌اش ازجمله نیروی انسانی متخصص می‌شود؛ هرکسی به تغییر این وضع نیندیشد، در اصل به حفظ امنیت ایران بی‌توجه است حتی اگر در ظاهر شعار امنیت دهد.