گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.
گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

۷ نکته درباره حمله موشکی ایران به عنوان یک رویداد ژئواستراتژیک مهم در خاورمیانه

 مقاله «جمال زحالقه» تحلیلگر فلسطینی در القدس العربی 

انتشار :‌ پنج‌شنبه ۳۰ / ۰۱ /۱۴۰۳ | ساعت ۱۳

شفقنا- «جمال زحالقه» تحلیلگر فلسطینی در القدس العربی نوشت: حمله موشکی ایران به اسرائیل یک رویداد ژئواستراتژیک مهم در خاورمیانه است زیرا برای اولین بار پس از دهه ها تهدید، جمهوری اسلامی ایران مستقیما رژیم صهیونیستی را بمباران کرد.

به گزارش شفقنا، زحالقه افزود: حمله ایران پس از هدف قراردادن کنسولگری این کشور صورت گرفت و باعث از بین رفتن صبر راهبردی تهران شد که علی رغم تجاوزگری های مکرر اسرائیل به آن پایبند بودند.

وی در ادامه آورد: علی رغم اینکه ایرانی ها گفته اند که این موضوع به پایان رسیده اما برای اسرائیل هنوز تمام نشده است؛ اسرائیلی که حمله هیچ کشوری برایش قابل هضم نیست. در هر حال این یک رخداد گذرا نیست بلکه یک تحول در درگیری دایر بین ایران و اسرائیل است و چه بسا آغازگر مرحله جدیدی از تنش خفته بین طرفین باشد. در این باره نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه داشت:

اول اینکه برای اولین بار یک کشور عربی(اردن) در یک نبرد نظامی از اسرائیل دفاع می کند که یک رفتار فاجعه بار و کنار گذاشتن وابستگی عربی است و علاوه بر این، فروپاشی اخلاقی مهیب و ننگ آوری در سایه جنایت های اسرائیل در غزه محسوب می شود.

دوم: منابع اسرائیلی تایید کرده اند که موساد و شاخه اطلاعات نظامی اسرائیل به هیچ وجه توقع چنین پاسخی را نمی دادند و قطعا این موضوع، شکست قابل توجه اطلاعاتی اسرائیل در خوانش تفکر راهبردی ایران و پیش بینی پاسخ تلقی می شود.

سوم، آنچه اسرائیل را بیشتر از هرچیزی نگران کرده، شکاف بازدارندگی است که در هفتم اکتبر و ورود حزب الله به جنگ و در نهایت حمله موشکی و پهپادی ایران به وضوح آشکار شد.

چهارم، به نظر می رسد در آستانه یک معادله جدید هستیم و اسرائیل پس از هدف قرار دادن کنسولگری ایران دست از بمباران برداشته است و به نظر می رسد این موضوع با ترس از پاسخ ایران ارتباط دارد زیرا ارتش اسرائیل عادت داشت در هفته سه بار به آنچه مواضع ایرانی می خواند، حمله کند.

پنجم، ایفای نقش فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در دفاع از اسرائیل در برابر موشک های ایران است. چرا که به گفته –ایهود اولمر- اگر ائتلاف دفاع از اسرائیل نبود، بسیاری از موشک ها به اسرائیل اصابت می کرد و پایگاههای نظامی ارتش اسرائیل را نابود می کرد و شمار زیادی از نظامیان را می کشت

ششم، نبرد موشک ها، حدود ۱.۵ میلیارد دلار هزینه روی دست اسرائیل گذاشت و به نظر می رسد آمریکا همه آن را پرداخت خواهد کرد؛ زیرا در این باره تعهد داده است.

هفتم، اظهارات درز کرده از اسرائیل گفته اند که «در زمان و مکان مناسب به این حمله پاسخ خواهد داد»، در حالی که در حقیقت، اسرائیل به دلایل زیادی در چنین پاسخی تردید دارد. از آن جمله اینکه نمی خواهد در اوج جنگ، جبهه جدیدی باز کند.علاوه بر این آمریکا و کشورهای اروپایی آن را به عدم پاسخ دعوت کرده اند و اسرائیل می خواهد در ائتلاف اسرائیلی- آمریکایی-اروپایی-عربی باقی بماند.

چهاردهم آوریل یک رویداد گذرا نبود بلکه به عنوان یک تحول ژئواستراتژیک برجسته می شود و آثار آن بعدها مشخص خواهد شد هرچند که برخی از آنها هم اکنون نیز آشکار شده است.

در ویدئو لینک زیر شما می توانید با تاریخچه حملات و ترورهای اسرائیل بر علیه ایران آشنا شوید:

Israel's Hidden History Of Attacks On Iran

صفحه من در فیس بوک

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد