گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.
گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

افزایش قیمت مسکن و کوچ مستأجران و خریداران به اطراف تهران

پنجشنبه‏، 18‏ مه‏ 2023

به گزارش خبرنگار مهر، مردم برای اینکه سرمایه‌های خود را از دست ندهند به خرید ملک در اطراف پایتخت روی آورده اند که این مسئله موجب شده است تقاضای خرید مسکن در این مناطق بالا رود و به تبع قیمت‌ها رشد داشته باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مردم به دلیل وضعیت بد اقتصادی حاضر شده اند که به اطراف تهران بروند با توجه به اینکه روز یکشنبه دولت افزایش ۲۵ درصدی را برای اجاره بها تعیین کرد.

افزایش قیمت مسکن به گونه‌ای شده است که مردم برای اجاره بها با مشکل رو به رو شده اند و بر این اساس برای اجاره مسکن به اطراف تهران می‌روند.

از سوی دیگر خانه‌هایی که در اطراف تهران تا سال گذشته با ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون تومان خریداری می‌شد امروزه با ۱ میلیارد و ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان شده است و این افزایش قیمت مسکن بر خانه‌های اطراف تهران نیز تأثیر گذاشته است.  ادامه مطلب ...

اژه‌ای: بیش از هزارمیلیارد برای ‌میلیون‌ها تن نهاده دامی پول گرفتند اما چیزی وارد نشد!

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

رئیس قوه قضائیه با اشاره به بررسی پرونده‌های‌ فساد اقتصادی گفت: برای نمونه در یک فقره در نتیجه یک ارتباطات ناصحیح با یک شرکت، برای واردات میلیون‌ها تن نهاده دامی، بیش از هزارمیلیارد تومان از مردم دریافت شده بود، اما کالایی وارد کشور نشده بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد، ‌حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای امروز چهارشنبه 27 اردیبهشت در جریان سفر بدون تشریفات به استان خراسان شمالی، در دانشگاه بجنورد حاضر شد تا با دانشجویان و جوانان به‌صورت مستقیم و بدون‌واسطه به گفتگو و تبادل نظر بپردازد.

محسنی اژه‌ای گفت: ما از دستگاه‌های امنیتی به‌طور جدی مطالبه‌گری کرده‌ایم تا نسبت به شناسایی و معرفی جریانات سازمان‌یافته‌ای که اقدامات کاذبی را علیه اقتصاد و بازار‌های ارزی و ریالی ترتیب می‌دهند، اهتمام داشته باشند و در اینجا بار دیگر تأکید می‌کنم و وعده می‌دهم که در قبال عناصر این جریانات سازمان‌یافته، قاطعانه عمل کنیم.

وی اضافه کرد: برای نمونه در یک فقره در نتیجه یک ارتباطات ناصحیح با یک شرکت، برای واردات میلیون‌ها تن نهاده دامی، بیش از هزار میلیارد تومان از مردم دریافت شده بود، اما کالایی وارد کشور نشده بود؛ ما به این موضوع ورود کردیم و رسیدگی‌ها و برخورد‌های مجدّانه و لازم را ترتیب دادیم و اجازه ندادیم این موضوع به یک پرونده فساد بزرگ با شاکیانی پرتعداد تبدیل شود ادامه مطلب ...

اکونومیست: گرانی انرژی در اروپا بیشتر از همه‌گیری کرونا تلفات داشت!

جمعه‏، 12‏ مه‏ 2023

به گزارش ایران آنلاین، نشریه اکونومیست در گزارشی نوشت که افزایش افسارگسیخته بهای انرژی در اروپا طی زمستان گذشته بیشتر از همه‌گیری کرونا در این قاره تلفات برجای گذاشته است.

در گزارش این نشریه انگلیسی آمده است: بهای بالای انرژی می تواند به قیمت جان انسان ها تمام شود. این مساله مردم را از گرم کردن مناسب خانه منصرف می کند و زندگی در شرایط سرد هم خطر مشکلات قلبی و تنفسی را افزایش می دهد.

اکونومیست در ادامه می‌نویسد: در نوامبر گذشته پیش‌بینی کردیم که افزایش بهای برق ممکن است بین ۲۲ هزار تا ۱۳۸ هزار کشته برجای بگذارد و متأسفانه به نظر می رسد که پیش بینی ما درست بوده است.

این نشریه اقتصادی با بیان اینکه میزان تلفات در اروپا طی زمستان سال گذشته بیشتر از حد انتظار بوده است افزود: آمارها نشان می‌دهد که بین ۲۸ کشور اروپایی ۱۴۹ هزار نفر در بازه زمانی نوامبر ۲۰۲۲ تا فوریه ۲۰۲۳ بیش از دوره مشابه سال قبل جان خود را از دست داده‌اند. این میزان ۷.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در میان کسانی که در زمستان گذشته جان خود را از دست دادند، نزدیک به ۶۰ هزار نفر به عنوان مرگ ناشی از کووید-۱۹ ثبت شده است. کاهش یک درجه‌ای میانگین دمای هوا نیز منجر به افزایش ۲.۲ درصدی مرگ‌ومیر شده است.

بر اساس این گزارش، کشورهای که بیشترین میزان مرگ و میر را داشته‌اند، بالاترین افزایش را در هزینه سوخت تجربه کرده‌اند. اکونومیست نوشت: ما تخمین می زنیم که افزایش حدود ۰.۱۰ یورو به ازای هر کیلووات ساعت به ۲.۲ درصد افزایش تلفات طی هفته منجر شده است. این درحالیست که اگر هزینه برق مانند سال ۲۰۲۰ بود، آمار تلفات ۶۸ هزار نفر کمتر بود.

این درحالیست که فاتح بیرول رئیس آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است که بحران انرژی اروپا نه تنها در سال گذشته پایان نیافت، که طی زمستان امسال سخت تر و دشوارتر شود. وی با اشاره به قطع واردات گاز طبیعی روسیه به اروپا، کمبودهای بالقوه ال ان جی (گاز طبیعی مایع شده) و دمای گرم تر از میزان عادی هوا در سال جاری، افزود: اروپا شاید تنها در سال جاری با کمبود انرژی روبرو نباشد و این بحران نه تنها پایان نیابد، بلکه در سال آینده ۲۰۲۳ بسیار دشوارتر از سال جاری بشود.

بحران انرژی علاوه بر افزایش میزان تلفات باعث از دست رفتن میلیون ها شغل در اتحادیه اروپا نیز شده است. به نظر می رسد نشانه های پیامد جنگ اوکراین که به بهانه ای برای اعمال تحریم ها از سوی غرب علیه مسکو تبدیل شد، در قاره اروپا نمایان شده است. نگرانی ها در کشورهای این قاره باعث شده که مقامات تلاش کنند منابع جایگزینی را برای تامین سوخت پیدا کرده و مردم را دعوت به حفظ آرامش کنند.

جنگ در اوکراین چگونه ناجی صنایع نظامی آمریکا شد؟

پنجشنبه‏، 11‏ مه‏ 2023

 جنگ در اوکراین عامل اصلی خروج صنایع نظامی آمریکا از رکود!
براساس آمارها و ارقامی که در گزارش آژانس همکاری امنیتی و دفاعی آمریکا انتشار یافته است، میزان صدور تسلیحات ایالات متحده در سال مالی 2022 روند افزایشی چشمگیری را نشان می‌دهد و این درحالی است که این روند در دوسال مالی قبل از آن، سیری کاملا نزولی را طی کرده بود. علاوه‌بر این تا قبل از شروع جنگ در اوکراین، اغلب پیش‌بینی‌ها حکایت از آن داشت که روند کاهشی صدور تسلیحات بنابر دلایلی در سال 2022 نیز استمرار پیدا خواهد کرد. به‌عنوان مثال در سال گذشته و در چنین زمانی پیش‌بینی کاهش فروش و صدور تسلیحات برای برخی کشورها قطعی به‌نظر می‌رسید. افغانستان یکی از این گزینه‌ها بود که با توجه به تغییر رژیم در کابل و سلطه مجدد طالبان، برآورد می‌شد که رقم فروش تقریبا 1.26 میلیارد دلاری سال 2021، به رقمی نزدیک به صفر برای سال 2022 برسد. همچنین پیش‌بینی می‌شد که فروش تسلیحاتی به فرانسه و آلمان هم در سال 2022 به‌شکل چشمگیری کاهش نشان دهد؛ چراکه در سال مالی قبل از آن، معاملات با ارزش و غیرقابل‌تکراری میان ایالات‌متحده و این دو کشور منعقد شده بود (برنامه ناوهای دریایی فرانسه و برنامه جنگ ضد زیردریایی آلمان). درواقعیت همچنین اتفاقی افتاد و فروش تسلیحات به فرانسه از 1.5 میلیارد دلار به 665 میلیون دلار و به آلمان از رقم 1.1 میلیارد دلار به‌حدود 440 میلیون دلار کاهش پیدا کرد..       
           

ادامه مطلب ...

اژدهای هفت سر فساد در حکومت جمهوری اسلامی از زبان ولی وقیح


شنبه‏، 29‏ آوریل‏ 2023

مقدمه: حگومت جمهوری اسلامی بعد از گذشت بیش از چهل سال حکومت کردن و غارت کردن مردم توسط آقا زاده هایش تازه یادش افتاده است که در حکومت ناب محمدی عده ای ثروت های باد آورده به جیب می زنند و در ترکیه و کانادا ویلا می خرند و در دبی میلیارها دلار به قیمت فلاکت مردم ایران سرمایه گذاری می کنند! در مطلب زیر از قول ولی وقیح این داستان را بخوانید! گویی که مسئول ایجاد:  " اژدهای هفت سر فساد" نه خودحکومت جمهوری اسلامی و دنبالچه هایش بلکه موجودات مریخی هستند!

گزیده بیانات حضرت آیت‌الله ولی وقیح خامنه‌ای در دیدار جمعی از کارگران به شرح زیر است:

*
باید فرهنگ ثروت های بادآورده در کشور متوقف شود

* درآمد باید با کار ارتباط مستقیم داشته باشد

*اگر مسئولی جرات مقابله با مفسد داخلی را نداشته باشد، جرات مبارزه با زورگوی خارجی را نخواهد داشت

*امید این است که دولت مردمی و مجلس انقلابی مبارزه با اژدهای هفت سر فساد را دنبال کنند

* ارزش کارگر، ارزش زندگی مردم است

*کار حیات جامعه است، کار ستون فقرات زندگی مردم است، کار نباشد هیچ چیز نیست. غذایی که میخوریم، لباسی که می‌پوشیم، امکاناتی که از آن در زندگی استفاده می‌کنیم که حیات ما وابسته‌ به آن‌هاست همه‌ این‌ها ناشی از کار است. کار را چه کسی می‌کند؟ کارگر. خب پس ارزش کارگر چیست؟ ارزش کارگر ارزش حیات جامعه است، ارزش زندگی مردم است.

* اگر زندگی کارگر ارتقاء پیدا کند وضع کشور ارتقاء می‌یابد

* در کلام، همه از کارگر تعریف می‌کنیم، ولی تعریف زبانی کافی نیست؛ برای کارگران باید کار کرد. هم مسئول دولتی و هم کارآفرین و سرمایه‌گذار بدانند که اگر تلاش شد تا زندگی ارتقاء پیدا کند، وضع کشور ارتقاء پیدا خواهد کرد.

* وقتی کارگر دغدغه نداشته باشد، امنیت شغلی و رفاه داشته باشد و زندگی‌اش راحت بچرخد، کیفیت کار و محصول بالا خواهد رفت.

* جامعه کارگری اعتراض دارد اما با دشمن هم مرزبندی کرده است 

ادامه مطلب ...