گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.
گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

باران ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد در بزرگراهی در ایالت کالیفرنیای آمریکا +ویدئو

یکشنبه‏، 21‏ نوامبر‏ 2021

به دنبال باز شدن ناگهانی درب خودروی زرهی حامل ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد در بزرگراهی در ایالت کالیفرنیای آمریکا از آسمان دلار بارید و تردد خودروها در بزرگراه متوقف شد.

لینک ویدئو در یوتیوب

به گزارش اسپوتنیک، روز گذشته در جریان عبور خودروی زرهی حامل ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد در بزرگراهی در ایالت کالیفرنیای آمریکا، به ناگهان درب این خودرو باز شد و کیسه‌‌های اسکناس به سطح سواره‌رو پرتاب شدند و بارشی از اسکناس‌ها در سطح جاده شکل گرفت. خروج سرنشینان خودروهای در حال گذر در ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه برای جمع‌آوری اسکناس‌ها، موجب اختلال در تردد خودروها در این بزرگراه شد.

نیروهای پلیس و بزرگراه کالیفرنیا از شهروندانی که این اسکناس‌ها را یافته‌اند درخواست کرده‌اند که آنها را بازگردانند و تهدید کرده‌اند که شهروندان در صورت بازنگرداندن این اسکناس‌ها، تحت تعقیب قرار خواهند گرفت و بازداشت خواهند شد. پلیس ایالتی گفت: "اگر در بزرگراه پول پیدا کردید، مال شما نیست. این پول مربوط به شرکت بیمه سپرده فدرال است و خودروی حمل پول به بانک تعلق دارد و پول‌ها باید برگردانده شود." ضمن اینکه در جریان این اتفاق ۲ مظنون به اتهام خودداری از بازگرداندن اسکناس‌های پخش شده در سطح این بزرگراه، دستگیر شدند.

 

استاد دانشگاه جانز هاپکینز: بایدن نمی‌تواند به ایران تضمین بدهد و احیای برجام بسیار بعید است!

جان هارپر معتقد است، بایدن قادر به پذیرش شرایط ایران نخواهد بود؛ بحث‌هایی در واشنگتن در مورد یک توافق دوجانبه جدید بین ایالات متحده و ایران جریان دارد، اما نمی‌توان به آنها امیدوار بود.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، این روزها موضوع آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۴+۱ یکی از خبرهای داغ رسانه‌های داخلی و بین‌المللی محسوب می‌شود. هرچند که به اذعان بسیاری از تحلیلگران مسائل بین‌الملل، چندان هم نمی‌توان به احیای برجام خوش‌بین بود. در همین راستا، مصاحبه‌ای با «دکتر جان هارپر» -استاد سیاست خارجی دانشگاه «جانز هاپکینز»- انجام شد. ایشان نیز جزء افرادی به حساب می‌آید که آینده خوبی برای برجام متصور نیست و اعتقاد دارد که بایدن نمی‌تواند شرایط ایران را برای ارائه تضمین بپذیرد.

این تحلیلگر آمریکایی همچنین در خصوص افزایش لفاظی‌های مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر آمادگی آنها برای حمله به ایران اظهار می‌کند که در اسرائیل بر سر «عاقلانه بودن این موضوع» اجماعی وجود ندارد و می‌افزاید که حتی کشورهای منطقه –که برخی از آنها عادی‌سازی روابط با اسرائیل را انجام داده‌اند- از جنگ با ایران استقبال نمی‌کنند.  

متن گفتگو با «دکتر جان هارپر» بدین شرح است:

- ایران اخیر سه شرط را برای بازگشت ایالات متحده به برجام تعیین کرده است که عبارتند از: باید بپذیرد مقصر وضعیت فعلی است، تحریم‌ها را یک‌جا بردارد و تضمین بدهد که هیچ دولتی در آمریکا دوباره این شرایط را تکرار نخواهد کرد. فکر می‌کنید دولت آمریکا سه شرط مذکور را می‌پذیرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر.  اگرچه کاملا قابل درک است که چرا دولت ایران بر چنین تضمینی اصرار دارد، اما پذیرش این شرط برای دولت بایدن ممکن نخواهد بود. برجام یک «توافق اجرایی» است و نه یک معاهده تایید شده توسط سنای ایالات متحده که از نظر قانونی برای دولت آینده الزام آور شود. دولت جمهوری خواه آتی به چنین توافق اجرایی متعهد نخواهد بود. به نظر می‌رسد که دولت جدید ایران با طرح این شرط می‌گوید بازگشتی به برجام وجود نخواهد داشت.

- علیرغم اعلام آمادگی و استقبال دو طرف در خصوص ازسرگیری مذاکرات، به نظر می‌رسد با توجه به افزایش تنش‌ها امکان احیای برجام حداقل در آینده نزدیک وجود ندارد. نظر شما در این خصوص چیست؟

مذاکرات جدیدی در آینده نزدیک انجام خواهد شد، اما احیای برجام بسیار بعید است. بحث‌هایی در واشنگتن در مورد یک توافق دوجانبه کاملاً جدید بین ایالات متحده و ایران جریان دارد، اما تا اینجای کار نمی‌توان به چنین چیزی خوش بین بود.

چند وقتی هست که لفاظی‌های مقامات اسرائیلی مبنی بر آمادگی آنها برای حمله به ایران بیشتر شده است. به نظر شما آیا واقعا اسرائیلی‌ها جرات چنین کاری را دارند و به تبعات آن فکر کرده‌اند؟

در اسرائیل در مورد عاقلانه بودن حمله پیشگیرانه به ایران اتفاق نظر وجود ندارد. احتمالا در دولت کنونی این احتمال کمتر از دولت قبلی است. من فکر نمی‌کنم «دوستان» جدید اسرائیل - مراکش، امارات، بحرین - از جنگ جدیدی علیه ایران که توسط اسرائیل آغاز شده است، استقبال کنندعربستان سعودی همچنان در برابر اقدامات تلافی جویانه ایران آسیب پذیر است و احتمالا امروز از چنین حمله‌ای حمایت نخواهد کرد. همچنین، دولت بایدن نمی‌خواهد با ایران وارد جنگ شود.

در عین حال، حامیان حمله در اسرائیل از غنی‌سازی اورانیوم ایران فراتر از محدودیت‌های برجام به عنوان استدلالی برای حمله استفاده خواهند کرد. اگر برجام به طور کامل از بین برود –که اکنون خیلی هم دور از ذهن نیست- در دوره جدید و خطرناکی قرار خواهیم گرفت که در آن ممکن است مهار اسرائیل برای آمریکا سخت‌تر باشد. شاید در چنین شرایطی، حامیان حمله پیش‌دستانه در آمریکا افزایش پیدا کنند.

منبع: ایسکا نیوز

انتهای پیام/

ناشناس

 

سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵

آزمودن آزموده را خطاست حتی اگر با امریکا و اسرائیل رابطه دوستانه ایجاد کنیم باز این دوشیطان علیه ما اقداماتی انجام خواهند داد. مسئولین به احیای برجام تلاش نکنند، به خروج از برجام فکر کنند . به همکاری با آژانس پایان بدهند .اینهمه سال با هزینه ایران بازرسان اومدند و رفتن چه عاید ما شد؟ زمانی کا ایران متعهد به اجرای ب جام بود و طبق قوانین بین الملل با احترام به همه کشورها خودش رو مقید به اجرای بند بند قوانین کرد دانشمندانمون رو ترور کردن .صنایع هسته‌ای رو مورد حمله قرار دادند..استاگس‌نت و کارهای خرابکارانه را علیه ایرانی انجام دادند که در حال اجرای تعهدش بود. پس اعتباری به اون ۵ کشور نیست. دومرتبه بهمون نارو خواهند زد از برجام خارج بشین از تعهدات هسته‌ای خارج بشین. به همکاری با آژانس پایان بدین. رسماً اعلام کنید با کسانیکه صنایع هسته‌ای را مورد حمله قراردادند مذاکره نخواهید کرد.

ایران و سرگرمی مذاکرات بی سرانجام هسته ای

چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲

 

مقدمه: دولت قلدر آمریکا بطور یکجانبه از قرارداد هسته ای خارج شده است و برای اجرای تعهدات خود خواسته های بیشتری را مطرح می کند و دولت غرب گدا و فاسد روحانی و حامیان غربگدای مردم بیگانه پرست ایران از دهها سال مذاکرات برای سرگرمی و گرفتن حقوق های کلان هیچ نتیجه ای نگرفتند و حالا دولت به اصطلاح انقلابی رئیسی نیز به ناگزیر چون هیچ راه چاره دیگری در برابر قدرت مسلط دولت گردن کلفت آمریکا را ندارد همان راه دولت مردم فریب روحانی را می رود که در صورت توافق, تکرار راه دولت روحانی و یک سرکاری تکراری و خود فریبی دیگری بیش نخواهد بود و دولت بعدی ترامپ همانطور که خود و هم حزبی هایش به کرا ت گفته اند هر نوع توافقی را پاره خواهند کرد و هرنوع توافق تا زمانی که به تأیید دو مجلس آمریکا نرسد حفظ آن برای دولت بعدی الزام آور نخواهد بود! آیا براستی برای آنکه دولت آمریکا به تعدات خودش احترام بگذارد به مذاکره بی پایان نیاز است؟! مردم و حکومت ایران، مردم و حکومت کره شمالی نیستند.

بازی راهبردی غرب با ایران

 

دنیای غرب به سرکردگی آمریکا بیش از سه دهه است که با شگردهای مختلف با ایران بازی میکنند و  به اسم خطر امنیتی ایران در حوزه هسته ای ، در سی سال گذشته تحت شدیدترین تحریم های جهانی قرار گرفته ایم و مرتب با شل کن و سفت کن مذاکرات و تحریم ها ، ایران را دلخوش به حفظ فناوری هسته ای میکنند که غرب به هیچ عنوان از آن نمیترسد ( البته آنرا هم اجازه نمیدهند ) ، ولی ایران را از غافله توسعه و پیشرفت جهانی باز داشته اند.

سنگاپور ، کره جنوبی  وووو در سی سال گذشته بسیار رشد کرده اند و به توسعه بالاتری از ایران رسیدن که در چند دهه قبل همتراز ایران و حتی عقب تر از ما بودند 

ادامه مطلب ...

عباس آخوندی، در ایران با بحران «زوالِ اخلاق» مواجهیم!

جمعه‏، 05‏ نوامبر‏ 2021

عباس آخوندی در دومین همایش بین‌المللی مطالعات ایران معاصر گفت: امروزه در ایران با بحران‌های زیادی مواجهیم...در حوزه اجتماعی؛ زوالِ اخلاق، فروکاستن سرمایه اجتماعی، قطبی‌شدن شدید جامعه و بی‌اعتمادی عمومی...

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «دولت ملی و پرسش از ایران» نوشت: «عباس آخوندی در دومین همایش بین‌المللی مطالعات ایران معاصر گفت: امروزه در ایران با بحران‌های زیادی مواجهیم...در حوزه اجتماعی؛ زوالِ اخلاق، فروکاستن سرمایه اجتماعی، قطبی‌شدن شدید جامعه و بی‌اعتمادی عمومی در تمامی سطوح اجتماعی و سیاسی و در حوزه اقتصادی؛ تورم مزمن؛ بی‌ثباتی بازار، بی‌کاری بالا و مزمن...فقیرشدن مستمر مناطق دور از مرکز و در زمینه تحولات سکونتگاه‌ها، شهرنشینی سریع و بی‌سامان، چالش کاهش قابلیت زندگی و مانع‌های حرکت و جابه‌جایی در بین سکونتگاه‌ها و درون آنها...و مسائلی از این دست».

این روزنامه اصلاح طلب علاوه بر بازنشر اظهارات وزیر مستعفی راه و شهرسازی دولت روحانی در همین شماره در مطلبی با عنوان «چالش های طرح جهش ساخت مسکن» نوشت: «گاهی گفته می‌شود این طرح درنهایت به نفع سرمایه‌داران و دلالان مسکن است و اساسا این طرحی است در راستای انباشت ثروت گروه‌ها و شرکت‌های خاص».

روزنامه شرق در ادامه نوشت: «سیاست کلانی مانند ساخت چهار میلیون مسکن دو بعد دارد: نخست، بعد اجتماعی و دموکراسی که همان جامعه مدنی است. دوم، بعد فنی و کارشناسی که به ملاحظات علمی مربوط است. تنها راه‌حل پیشرو، تلفیق دموکراسی اجتماعی با دانش فنی و کارشناسی است».


زوالِ اخلاق وقتی رخ می دهد که یکروز با تکبر و پرخاشگری میکروفون خانم خبرنگار را پرت کنیم، روز دیگر در توصیف محل سکونت حدود ۱۰ میلیون ایرانی از واژه تحقیرآمیز و البته توهین آمیز «مزخرف» استفاده کنیم و دیگر روز با تکبر بگوییم که افتخار میکنم که در دوره مسئولیت خود در وزارت راه و شهرسازی که بیش از ۵ سال به طول انجامید، حتی یک واحد مسکن برای مردم نساخته ام.

و زوالِ اخلاق وقتی رخ می دهد که وقتی تعدادی از هموطنانمان در حادثه قطار کشته شده اند و خانواده های آنان داغدار و عزادار هستند، وزیر راه و شهرسازی جلوی دوربین حاضر شود و با خونسردی و بدون پذیرش مسئولیت وزارت خانه متبوع خود در قبال این حادثه بگوید «همه کشته شده ها بیمه هستند و نگرانی از این بابت نیست»!

زوالِ اخلاق وقتی رخ می دهد که در دولتِ اصلاح طلبان، قیمت مسکن در تهران از متری ۳ میلیون به متری ۳۰ میلیون افزایش یابد و رسانه های مدافع این دولت اکنون با هجمه به طرح جهش تولید مسکن، آن را مورد تخریب و تخطئه قرار می دهند.

نماینده‌ کنگره آمریکاگفت برجام را دوباره پاره می‌کنیم! بایدن به ایران قول مفت ندهد!

گروهی از نماینده‌های کنگره آمریکا از رئیس‌جمهور کشورشان به دلیل آنکه قول داده از برجام خارج نخواهد شد انتقاد کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، گروهی از مخالفان برجام در آمریکا، از جمله نماینده‌های کنگره از اظهارات رئیس‌جمهور کشورشان که گفته واشنگتن بار دیگر از برجام خارج نخواهد شد انتقاد کرده‌اند

بایدن روز گذشته در دیدار با سران انگلیس، فرانسه و آلمان گفته بود که در صورتی که آمریکا بار دیگر به برجام بپیوندد دیگر از این توافق هسته‌ای خارج نخواهد شد.

وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌اس می‌گوید گروهی از منتقدان شاخص برجام با بیان اینکه برجام معاهده نیست و به تصویب سنا نرسیده معتقدند بایدن در جایگاهی نیست که بتواند وعده‌ای درباره نحوه رفتار دولت بعدی آمریکا درباره توافق بدهد.

در بخشی از بیانیه مشترک سران تروئیکای اروپا و آمریکا آمده است: «ما از تعهد صریح رئیس‌جمهور بایدن مبنی بر اینکه آمریکا خواستار پایبندی کامل به برجام است و تا زمان انجام اقدام مشابه از سوی ایران به آن پایبند خواهد ماند، استقبال می‌کنیم

وعده بایدن در حالی بیان شده که در روزهای گذشته برخی از منابع خبری افشا کرده‌اند اصرار آمریکا بر ندادن تضمین درباره عدم خروج از برجام اصلی‌ترین عامل متوقف ماندن مذاکرات وین بوده است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال چند روز پیش در گزارشی به این موضوع پرداخته بود که درخواست ایران برای اخذ ضمانت از آمریکا در خصوص عدم خروج دوباره از برجام چگونه به عاملی برای ایجاد بن‌بست در مذاکرات تبدیل شده است.

طبق نوشته وال‌استریت‌ژورنال، موضع آمریکا به درخواست ایران چنین است: «موضع محوری آمریکا کاملاً روشن است. [از نگاه آمریکایی‌ها] برجام سندی است که بر روی آن توافق شده است. [در این توافق] هیچ ضمانتی داده نشده که طرفی هرگز از آن خارج نشود. این، یک توافق سیاسی با تعهدات سیاسی بوده است. اگر ایران می‌خواهد توافق را تغییر دهد، آمریکا هم خواسته‌های خودش را دارد

بعد از وعده بایدن برای پایبند ماندن به برجام و عدم خروج مجدد از آن، مخالفان برجام در آمریکا حمله به او را آغاز کردند.

«تد کروز»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در پیامی در توییتر نوشت: «جو بایدن از هیچ اختیار قانونی برای دادن چنین تعهدی برخوردار نیست. هر توافقی با ایران چنانچه به تأیید سنا نرسد و به معاهده تبدیل نشود- چیزی که بایدن می‌داند اتفاق نخواهد افتاد- بار دیگر توسط هر رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه دیگر در آینده پاره خواهد شد

«مارک دابوویتز»، مدیر عامل لابی صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی» که یکی از مشاوران دولت سابق آمریکا در امور ایران بود هم در واکنش به وعده بایدن نوشت: «وعده بایدن، کاملاً بی‌ارزش است مگر آنکه با رضایت و توصیه سنا به تصویب رسیده و به معاهده تبدیل شود

علاوه بر این، گروهی از نمایندگان کنگره طرح‌هایی ارائه کرده‌اند که خواستار منوط کردن بازگشت آمریکا به برجام به کسب مجوز از کنگره است.

به عنوان مثال، ««کریس استورات»، قانونگذار ایالت «یوتا» تیرماه سال جاری طرحی معرفی کرد که خواستار جلوگیری از رفع هر گونه تحریم علیه ایران مگر در صورت کسب مجوز از کنگره است. (بیشتر بخوانید

پیش از آن، گروهی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا هم طرحی ارائه کردند که در صورت تصویب، هر گونه توافق با ایران در موضوع برنامه هسته‌ای را به کسب مجوز از نهاد قانونگذار آمریکایی منوط می‌کند ادامه مطلب ...