گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.
گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

اقامت و اسکان اتباع افغانستانی در استان کرمانشاه ممنوع شد.

شنبه‏، 22‏ ژوئیه‏ 2023 

کرمانشاه- مدیرکل امور اتباع و مهاجرین استانداری کرمانشاه از مهلت ۱۳ روزه برای جمع آوری اتباع افغانستانی خبر داد و گفت: اقامت و اسکان اتباع افغانستانی در کرمانشاه ممنوع شد.

حمزه سلیمانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به طرح ممنوعیت حضور اتباع افغانستانی در استان کرمانشاه، اظهار کرد: بر اساس دستور وزارت کشور هرگونه اقامت، اسکان و بکارگیری اتباع افغانستانی در همه نقاط استان کرمانشاه ممنون اعلام شده است.

وی افزود: طرح شناسایی اتباع خارجی از ۲۸ تیر ماه در استان کرمانشاه آغاز و تا ۱۰ مرداد ماه ادامه خواهد داشت و بر اساس این طرح تمام کارفرمایان متخلفی که کارگران افغانستانی خارجی را بکارگیری کنند دچار تخلف شده اند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: تمامی دستگاه‌ها به ویژه جهاد کشاورزی، اداره کار و رفاه اجتماعی، بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها و صنعت، معدن و تجارت نسبت به ارسال آمار اتباع افغانستانی شناسایی شده در طرح جمع آوری آنها به این اداره ارسال شود تا با ارائه آمار به نیروی انتظامی مجوز لازم برای دستگیری آنها دریافت شود.

سلیمانی تاکید کرد: از همشهریان تقاضا می‌شود هرگونه بگارگیری در کارگاه، مزارع و گلخانه‌ها را با شماره گیری ۳۸۴۵۰۱۷۳ و یا به دهیاری و شورای روستا اطلاع رسانی کنند.

نشریه آمریکایی: ایران دارد موشک قاره‌پیما می‌سازد؛ برای حمله به آمریکا!

چهار شنبه‏، 19‏ ژوئیه‏ 2023

 نشریه آمریکایی ۱۹۴۵ می‌نویسد: ایران از فعالیت‌های فضایی برای پوشش ساخت موشک‌های بالستیک قاره‌پیما استفاده می‌کند، اما اعتقاد بر این است که در حال ساخت این نوع موشک‌هاست که مستقیماً خاک آمریکا را تهدید می‌کنند.


سرویس جهان مشرق - اگرچه هیاهوی بین‌المللی درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌ای ایران در رسانه‌ها بیش‌تر سروصدا کرده است، اما آن‌چه دولت آمریکا را بیش‌تر نگران کرده و حتی یکی از اصلی‌ترین عوامل تصمیم دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران بود، پیشرفت‌های چشم‌گیر و اجتناب‌ناپذیر در برنامه‌ی موشکی ایران است. یکی از جنبه‌های این پیشرفت، ساخت موشک‌های بالستیک قاره‌پیماست که به شکل بالقوه توانایی حمله‌ی مستقیم به خاک آمریکا از داخل ایران را در اختیار تهران قرار می‌دهد. اگرچه هنوز خبرهای گسترده‌ای درباره‌ی دستیابی ایران به فناوری ساخت این‌گونه موشک‌ها منتشر نشده، اما کارشناسان بین‌المللی معتقدند هیچ مانعی پیش روی ایرانی‌ها وجود ندارد که بتواند آن‌ها را از ساخت موشک قاره‌پیما منع کند. به عبارت دیگر، ساخت این موشک‌ها ممکن است دیروزود داشته باشد، اما سوخت‌وسوز ندارد. نشریه‌ی آمریکایی «۱۹۴۵» اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «گفته می‌شود ایران دارد موشک بالستیک قاره‌پیما می‌سازد تا موسومریکا را هدف بگیرد[۱]» نوشته تهران با استفاده از پیشرفت‌هایش در برنامه‌ی فضایی، می‌تواند ماهواره‌برهایش را با انجام برخی تغییرات، تبدیل به موشک قاره‌پیما کند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، متن گزارش ۱۹۴۵ است.

برنامه‌ی موشکی ایران به طرز قابل‌توجهی کم‌تر از برنامه‌ی هسته‌ای[۲] این کشور مورد توجه قرار گرفته است. این در حالی است که این برنامه می‌تواند به طور مستقیم خاک آمریکا را تهدید کند. ایرانی‌ها تلاش خود برای ساخت موشک‌های بالستیک قاره‌پیما[۳] را تحت عنوان تلاش برای توسعه‌ی فناوری فضایی پنهان کرده‌اند؛ که بی‌شباهت به سیاست شوروی درباره‌ی «اسپوتنیک» در سال ۱۹۵۷ نیست. «مؤسسه‌ی صلح آمریکا[۴]» [نهاد وابسته به دولت فدرال این کشور که وزیر دفاع و وزیر خارجه‌ی آمریکا عضو هیأت‌مدیره‌ی آن هستند] ماه ژوئن گذشته [سال ۲۰۲۲] نوشت: «برنامه‌ی فضایی سپاه پاسداران[۵]، که جدا از برنامه‌ی فضایی دولت ایران است، موضوع را پیچیده می‌کند. برنامه‌ی فضایی سپاه پاسداران در ابتدا کم‌وبیش به عنوان پوششی برای توسعه‌ی فناوری‌های موشکی دوربرد عمل می‌کرد، اما به نظر می‌رسد اخیراً هدف بزرگ‌تری پیدا کرده باشد. صرف‌نظر از قصد تهران، همزمان با ساخت راکت‌های توانمندتر توسط ایران برای پرتاب ماهواره، احتمالاً نگرانی‌های بین‌المللی در این‌باره افزایش خواهد یافت، زیرا کشورها می‌ترسند این راکت‌ها، با مقداری دستکاری، به عنوان موشک بالستیک دوربرد مورد استفاده قرار گیرند 

ادامه مطلب ...

آیا می دانید که زن رئیس جمهور برای فرانسه چقدر هزینه دارد!؟

سه شنبه‏، 18‏ ژوئیه‏ 2023

دیوان محاسبات فرانسه اطلاعاتی در مورد هزینه نگهداری بریژیت ماکرون  زن رئیس جمهور فرانسه در سال 2022 منتشر کرده است که این هزینه ها بالغ بر 315 هزار یورو بوده است.

به گزارش اسپوتنیک، بر اساس گزارش دیوان محاسبات فرانسه، همراهی شوهرش در جریان رویدادهای بین المللی، دیدار با فرانسوی هایی که خواهان ارتباط با زن رئیس جمهور هستند، شرکت در پذیرایی های رسمی در کاخ الیزه و همچنین مشارکت در پروژه های اجتماعی و فرهنگی از جمله وظایف همسر رئیس جمهور است.

سفرهای بریژیت ماکرون موارد اصلی هزینه ها هستند. در سال 2022، او 30 سفر رسمی انجام داد: 14 سفر خارجی با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، و 16 سفر مستقل در اطراف منطقه شهری.

همسر ماکرون نیز چهار دستیار دارد که حق الزحمه آنها شامل هزینه نگهداری بانوی اول می شود.

خاطرنشان می شود که تعدادی از هزینه های مربوط به بریژیت ماکرون با رئیس جمهور مشترک است، از جمله تامین امنیت توسط گروه امنیتی ریاست جمهوری.

کل مبلغ نگهداری بانوی اول که در سال 2022 به 315808 یورو افزایش یافت، 0.28 درصد از بودجه دفتر ریاست جمهوری است. در سال 2021، 292454 یورو برای این نیازها هزینه شده است.

این مبلغ اما شامل هزینه لباس های بریژیت ماکرون و همچنین خدمات آرایشگران و آرایشگران نمی شود. همانطور که کانال BFMTV اشاره می کند، خانه های مد اغلب لباس های بانوی اول را به صورت رایگان ارائه می دهند. به عنوان مثال، برند لویی ویتون از ابتدای مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری 2017، لباس هایی را برای بریژیت ماکرون ارائه کرده است.

در ماه ژوئیه، بیلد گزارش داد که این کشور بیش از 136 هزار یورو برای خدمات آرایشگر برای آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه در سال 2022، هزینه کرده است، که او را در میان تمام وزرای آلمانی برای هزینه های مربوط به ظاهر متمایز می کند. علاوه بر این، گفته می شود که آرایشگر بربوک مبلغ ثابتی معادل 8925 یورو در ماه (شامل مالیات بر ارزش افزوده) دریافت کرده است.

در مجموع، آلمان از اول ژانویه تا 20 ژوئن سال جاری بالغ بر 452 هزار یورو برای خدمات آرایشگران برای وزرای این کشور هزینه کرده است.

 

برجام پروژه مهار ایران بود: جواد لاریجانی

شنبه‏، 15‏ ژوئیه‏ 2023

جواد لاریجانی در هشتمین سالگرد امضای توافق هسته‌ای؛ مطرح کرد:

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم شاهد تغییر ریل و تغییر دو پارادایم اساسی در سیاست خارجی بودیم اما اگر به عقب بازگردیم می‌بینیم که اولاً دولت جناب آقای روحانی به طور کلی منطق مراوداتش با غرب عمدتاً منطق استیصال بود؛ به این معنا که در این منطق ترکمنچای و برجام، هر دو خوب هستند و اگر نبودند، اوضاع بدتر از این می‌شد! در توجیه برجام نیز به گفته‌های مکرون استناد می‌کردند و می‌گفتند که اگر ما برجام را امضا نمی‌کردیم، امریکا قصد داشت حمله نظامی کند. برادر دیگری گفته بود اگر امریکا به ما حمله می‌کرد، با یک بمب کل سیستم دفاعی ما را از کار می‌انداخت! یا ظرف دو دقیقه کل امکانات ما نابود می‌شد؛ استیصال یعنی این. وقتی کسی منطق استیصال دارد، طبیعتاً متنی را هم که جلوی او می‌گذارند، نمی‌تواند بگوید من آن را قبول دارم و آن را قبول ندارم. دولت آقای رئیسی این منطق را کنار گذاشت؛ تلقی دشمن از ما اصلاح شد و فهمیدند که استیصال را کنار گذاشتیم و می‌گوییم ما مستأصل نیستیم.

نکته دوم این است که ما روابط خود را هم با دنیا بازتعریف کردیم و هم از غل و زنجیری که تفکر برجامی بر دست و پای ما گذاشته بود، خلاص کردیم. دولت گذشته به بحث برجام و مخلفاتش (بحث موشکی و منطقه‌ای و... که بدتر از برجام بود) معتقد بود اما با دولت جدید در مراودات ما با دنیا دو اتفاق افتاد: اولاً، اینکه فهم‌مان از «دنیا» را بازتعریف کرده و تصریح کردیم که دنیا فقط امریکا، فرانسه و انگلیس نیست و اتفاقاً دنیا خیلی بزرگ‌تر است. ثانیاً، به برکت این بازنگری در صحنه بین‌المللی نیز توانستیم روابط بسیار معناداری با دیگر کشورهای بسیار مهم دنیا ایجاد کنیم، ضمن اینکه مذاکرات در برجام را نیز ادامه می‌دهیم اما هیچ وقت معطل آن نماندیم.

واقعیت این است که برجام امامزاده‌ای نیست که شفا بدهد. الان داریم مطالبه حق می‌کنیم، یعنی در برجام یک معامله‌ای کردیم و بهای آن را به صورت نقد پرداخت کردیم، اما مابه‌ازای آن را دریافت نکردیم، حالا داریم مذاکرات را ادامه می‌دهیم تا کالای خود را دریافت کنیم. من که از نقادان سرسخت آن بودم، اما در هر صورت این معامله انجام شد و ما باید مذاکرات را پیگیری کنیم. بعضی‌ها مدام می‌گویند اگر می‌گویید برجام بد است، چرا مذاکرات آن را ادامه می‌دهید. پاسخ روشن است؛ ما مذاکره را به خاطر خوبی و بدی برجام انجام نمی‌دهیم. این معامله انجام شده است، بهای آن هم نقد به طرف مقابل پرداخت شد، پس حالا باید مذاکره کنیم تا ما هم جنس خود را دریافت کنیم. بنابراین، این فلسفه ادامه مذاکره از سوی ماست، اما نکته اینجاست که درعین حال، امور خود را همانند سابق به هیچ وجه معطل برجام نکردیم. این دو کار و این دو تغییر مسیر سبب شد که دستاوردهای خوبی در حوزه سیاست خارجی دولت سیزدهم به دست بیاوریم.

امروز سه کشور اروپایی عضو برجام موضوع اوکراین و ادعای کذب حمایت تسلیحاتی ایران از روسیه در این جنگ را بهانه قرار دادند تا به تعهدات خود، بویژه در زمینه بندهای غروب و پایان تحریم تسلیحاتی ایران عمل نکنند. شما این فرایند را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ببینید! برجام برای طرف‌های غربی معنایش این بود که دری باز شود و همان‌طور که در ایران هم گفته شد، برجام‌های بعدی بیاید. یعنی ضمن اینکه دندان‌های هسته‌ای ما را بکشند و رشد ما را در فناوری هسته‌ای کند کنند و بعداً نابود کنند، بتوانند سایر توفیقات ما را هم مهار کنند. زیرا آنها احساس کردند دولت ما بوی استیصال می‌دهد و هرچه جلوی آن بگذارند، مجبور است بخواند و امضا کند.

لذا حالا که آنها فهمیده‌اند برجام جز در همان محدوده که تعیین شده، پیش نخواهد رفت زیر تعهدات خود زدند. به عبارت دیگر، این برجام در حدی که رهبر انقلاب تعیین کردند، راجع به مسائل هسته‌ای و رفع شبهه خواهد بود. البته اگر من مسئول مذاکرات برجام بودم، نمی‌گذاشتم هیچ یک از این عبارات در متن برجام بیاید. متأسفانه سینه چاکان برجام هیچ کدام متن دقیق آن را نخواندند و نمی‌دانند از چه چیزی دارند دفاع می‌کنند. شما مقدمه برجام را بخوانید، ما را در موضع متهم و پاسخگویی گذاشته و ما باید ثابت کنیم که بچه خوبی هستیم، شما غلط کردید که چنین نگاهی به ما دارید. اصلاً هیچ توافقنامه‌ای نباید اینطور نوشته شود، توافقنامه باید دوطرفه باشد، یعنی باید بگوید طرف غربی این دلنگرانی‌ها را دارد و طرف ایرانی هم این اعتراضات را دارد و این موافقتنامه باید این دو رویکرد را به هم نزدیک کند، اما متن برجام درست عکس این مسأله تنظیم شده است.

برجام پروژه مهار ایران بود/ دولت رئیسی منطق «استیصال» دولت قبل را کنار گذاشت/ شرط ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات چیست؟

در سرتاسر برجام ما باید نشان دهیم بچه خوبی هستیم و اگر خوب بودیم، این شکلات را به ما می‌دهند! حالا بگذریم از مسأله مکانیزم ماشه یا بگذریم از اینکه در جایی بدون هیچ تناسبی اسم موشک‌هایی را آوردند و می‌گویند برای حمل سلاح‌های اتمی قابلیت دارد، خب این چه نوع قابلیتی است؟ قابلیت تئوریک مطرح است یا قابلیت عملیاتی؟ این درحالی نوشته شده که سلاح اتمی می‌تواند با موشک‌های مختلفی حمل شود. بنابراین همین‌جا مشخص می‌شود که آنها چه غرضی داشتند.

اما این طرف وقتی فهمیدند به این غرض نمی‌رسند زیر برجام زدند و ما که از اول در غرض خود مستقر بودیم و هدف ما این بود که آنان دروغ می‌گویند و ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، بنابراین پای تعهد و امضای خود ایستادیم، آنان بودند که زیر تعهدات خودشان زدند.

تا موقعی که آنان احساس کنند این سند برای منافع آنان فایده‌ای ندارد، پای مذاکره نخواهند آمد. بنابراین سیاست آقای رئیسی درست است که ما معطل برجام نباشیم اما در عین حال از مذاکره نیز فاصله نمی‌گیریم، چون مطالبه داریم. این مذاکره ما برای مطالبه است، نه برای اینکه به برجام برگردند یا برنگردند.

* ادعای سه کشور اروپایی که می‌گویند ما بندهای غروب را اجرا نمی‌کنیم، یک نقض صریح برجام است. با این تفاسیر شما چشم‌انداز را چه می‌بینید؟ آیا غرب این ادعا را عملیاتی خواهد کرد؟ در این صورت واکنش ایران چه خواهد بود؟

اولاً که غربی‌ها هیچ بندی از برجام را رعایت نکردند، بنابراین اینکه‌ بند دیگری از برجام را هم اجرا نکنند، چیز عجیبی نیست. اما موضع ما خیلی روشن است. ما یک کلمه از برجام را بالا یا پایین نمی‌کنیم، زیرا ما نمی‌خواهیم یک توافقنامه جدید بنویسیم. ما نسبت به همانی که امضا کردند، نه یک کلمه پایین‌تر و نه یک کلمه بالاتر مطالبه داریم. غربی‌ها تا حالا کدام بند برجام را امضا کردند که‌بند غروب را اجرا کنند؟ بنابراین موضع ما کاملاً روشن است، یعنی هیچ بخشی از برجام قابل بازنگری نیست.

سازمان ملل: طی 3 سال گذشته 165 میلیون نفر دیگر در جهان فقیر شدند!

سازمان ملل متحد در گزارشی ضمن درخواست برای تعلیق بازپرداخت بدهی کشورهای در حال توسعه گفت که تنها در سه سال گذشته 165 میلیون نفر در جهان به اقشار فقیر پیوستند.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از اسپوتنیک، سازمان ملل متحد روز پنجشنبه خواستار تعلیق پرداخت بدهی کشورهای در حال توسعه شد و گفت ۱۶۵ میلیون نفر از سال ۲۰۲۰ در فقر فرو رفته‌اند.

بر اساس گزارشی که توسط برنامه توسعه سازمان ملل منتشر شده است،در نتیجه بحران های ناشی از همه گیری کووید-۱۹، هزینه های زندگی و درگیری در اوکراین، بین سال های ۲۰۲۰ تا پایان سال ۲۰۲۳، حدود ۷۵ میلیون نفر در فقر شدید قرار خواهند گرفت که با کمتر از ۲.۱۵ دلار در روز زندگی می‌گذرانند و ۹۰ میلیون نفر دیگر نیز به سطح خط فقر که ۳.۶۵ دلار در روز تعیین شده است، بازخواهند گشت.

در این گزارش آمده است: فقیرترین‌ها بیشترین آسیب را دیده‌اند و انتظار می‌رود درآمد آنها در سال ۲۰۲۳ کمتر از سطح قبل از همه گیری باشد.

آخیم اشتاینر، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: در کشورهای دارای بدهی بالا، ارتباطی بین سطوح بالای بدهی، هزینه‌های اجتماعی ناکافی و نرخ‌های نگران کننده بالای فقر وجود دارد.

اشتاینز گفت: اقدام نکردن برای بازسازی بدهی کشورهای در حال توسعه هزینه انسانی دارد. ما به مکانیسم‌های جدیدی برای پیش‌بینی و مهار شوک‌ها و ایجاد ساختار مالی برای آسیب‌پذیرترین افراد نیاز داریم.

گزارش سازمان ملل خواستار «تعلیق بازپرداخت بدهی» در کشورهای دارای مشکل اقتصادی به منظور هدایت بازپرداخت بدهی به سمت تأمین مالی هزینه‌های اجتماعی و مواجهه با اثرات شوک‌های اقتصادی شد.

بر اساس گزارش دیگری از سازمان ملل که چهارشنبه گذشته منتشر شد، حدود ۳.۳ میلیارد نفر، یعنی تقریبا نیمی از جمعیت جهان، در کشورهایی زندگی می‌کنند که بیش از هزینه آموزش و بهداشت، صرف پرداخت سود بدهی می‌کنند.

اگرچه کشورهای در حال توسعه با سطوح پایین‌تری از بدهی مواجه هستند، اما تا حدی به دلیل نرخ بهره بالاتر، بهره بیشتری می‌پردازند.

بر اساس این گزارش، هزینه رهایی ۱۶۵ میلیون نفر از افراد تازه فقیر از فقر بیش از ۱۴ میلیارد دلار در سال یعنی ۰.۰۰۹ درصد تولید داخلی جهانی و کمی کمتر از ۴ درصد از کل خدمات بدهی خارجی عمومی در سال ۲۰۲۲ برای اقتصادهای در حال توسعه خواهد بود.

نویسندگان گزارش تخمین می‌زنند که اگر زیان‌های درآمدی در میان اقشار فقیر قبل از بحران لحاظ شود، هزینه کاهش حدود ۱۰۷ میلیارد دلار آمریکا یا ۰.۰۶۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی و حدود یک چهارم کل خدمات بدهی عمومی خارجی خواهد بود.