گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.
گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

موافقت با خواست آژانس یا تکریم در مقابل زورگوئی آمریکا؟ !

پنجشنبه‏، 16‏ دسامبر‏ 2021

محسن بهاروند سفیر ایران در لندن در سخنانی اعلام نمود که مذاکرات وین در مورد برنامه هسته ای ایران، سوءتفاهمات را از بین برد.!؟ (بنابراین حکومت جمهوری اسلامی و شیطان های بزرگ و کوچک در سوء تفاهم بوده اند و به این می گویند مانند کبک سر خود را در برف فرو کردن).

مقامات ایالات متحده تأیید کردند که اگر ایران برای دسترسی به سایت‌های هسته‌ای خود با ناظر آژانس بین المللی انرژی اتمی به توافق نرسد، جلسه اضطراری هیئت بازرسی شورای حکام آژانس را تا پیش از پایان سال میلادی جاری تشکیل خواهند داد.

بعد از این تهدید بود که جمهوری اسلامی به خود آمد و اجازه نصب دوربین های آژانس را در سایت کرج داد و به دنبال آن مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن تایید توافق با ایران، اعلام کرد که در روزهای آینده دوربین‌های این نهاد در مجتمع تسای کرج نصب خواهد شد.

از طرف دیگر به گزارش اسپوتنیک، روزنامه کیهان در گزارشی به توافق ایران با آژانس برای نصب دوربین ها در سایت کرج انتقا کرد و با بر شمردن خرابکاری‌ها، از جمله علیه تاسیسات هسته ای تسا در کرج در سال گذشته نوشت: "منابع رسمی ‌از توافق ایران و آژانس درباره فعالیت دوباره دوربین‌های نظارتی در سایت هسته‌ای کرج خبر دادند. توافقی که در وضعیت فعلی، می‌توان آن را امتیازی سؤال‌برانگیز و نالازم خواند."

کیهان در بخشی از این گزارش نوشت: "پس از گذشت حدود شش ماه و در حالی که مذاکرات برجامی در وین بار دیگر از سر گرفته شده و طرف غربی همچنان بر مواضع زیاده‌خواهانه خود پافشاری می‌کند، در اقدامی سؤال‌برانگیز درباره نظارت بر مرکز تسا به آژانس امتیاز داده شده است."

کیهان افزود: "این امتیاز در حالی به آژانس داده شده است که طی حدود یک سال اخیر دانشمند برجسته هسته‌ای کشور - شهید محسن فخری‌زاده - ‌ترور شده و علاوه بر تسا، چند خرابکاری دیگر نیز علیه تاسیسات هسته‌ای کشورمان صورت گرفته است."

به گزارش خبرگزاری فارس حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشتی تحت عنوان «دوستان پنجره باز نماند !» نوشت:

۱-  در اظهارات این روزهای مسئولان محترم مذاکرات هسته‌ای کشورمان با آنچه در آغاز مذاکرات مطرح شده بود، تفاوت‌هایی دیده می‌شود که امید است نشانه تغییر در اهداف از پیش اعلام شده نباشد

ادامه مطلب ...

آینده مذاکرات ایران و آمریکا چیست؟

چهار شنبه‏، 08‏ دسامبر‏ 2021

متن زیر در سایت فرهیختگان آن لاین منتشر شده است و بطور نسبی گویا می باشد. آمریکا از برنامه هسته ای ایران حتا اگر منجر به تهدید اسرائیل و مسابقه هسته ای در خاورمیانه نیز بشود نگران نیست، زیرا هم اسرائیل و هم آمریکا به اندازه کافی از توانایی هسته ای برای مقابله با ایران هسته ای برخوردار هستند. هدف آمریکا از جنجال پیرامون برنامه هسته ای ایران ترساندن کشورهای خاورمیانه و فروش اسلحه به آنان و تداوم وابستگی این کشورها به آمریکا و خرید اسلحه از آمریکا می باشد و حکومت ایران با هارت و پرت کردن های توخالی خود بر ضد اسرائیل بخوبی با ساز آمریکا می رقصد زیرا حکومت ایران نیز برای تداوم موجودیت خود به بحران آفرینی برای انحراف اذهان عمومی به دشمن خود ساخته نیاز دارد! بازی گفتگوهای مخفی و علنی هسته ای دولت های ایران و آمریکا که از سال 2003 آغاز شده است مطلقأ به برچیدن تحریم ها توسط آمریکا منجر نخواهد شد زیرا دولت آمریکا خود را از این ابزار فشار مؤثر محروم نخواهد کرد و دولت مردان ایران نیز خود را از سفرهای مجلل و اقامت در هتل های مجلل و حق مأموریت های نجومی و لاس زدن با از ما بهتران محروم نخواهند کرد.

 

محمدعلی رحیمی‌نژاد، پژوهشگر روابط بین‌الملل: هدف آمریکا در تداوم مذاکرات، هدردادن وقت مقامات ایرانی و پیشگیری از بهبود وضعیت اقتصادی کشور جهت فروپاشی داخلی یا تسلیم تیم مذاکره‌کننده است. در سوی مقابل تلاش برای رفع تحریم‌ها و از بین بردن بهانه طرف‌های غربی برای ایجاد اجماع مهم‌ترین هدف ایران از تداوم مذاکرات است.

بیش از یک‌دهه از زمان جدی شدن مذاکرات میان ایران و آمریکا می‌گذرد و این مساله همچنان ادامه دارد. با به‌قدرت رسیدن دولت بایدن در آمریکا و رئیسی در ایران همچنان مذاکره و رسیدن به توافق به بحثی داغ در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی مبدل شده است. حال سوال این است که آینده مذاکرات چیست و به کجا ختم خواهد شد؟

برای پاسخ به سوالات فوق باید جایگاه ایران و آمریکا در نظام بین‌الملل، اهداف دو طرف و نتایج مذاکره برای دو طرف را درنظر گرفت.

  جایگاه ایران و آمریکا در نظام بین‌الملل 

ادامه مطلب ...

علی باقری در روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» نوشت: مردم ایران نه به این فرایند (مذاکرات وین) و نه به نتیجه آن اعتماد ندارند!

یکشنبه‏، 28‏ نوامبر‏ 2021

قرار است که فردا یکشنبه ماراتن مذاکرات لاس زنی هسته ای که دهها سال است ادامه دارد بعد از یک وقفه مجددأ در وین آغاز شود. قرارداد برجام که توسط اعضای شورای ضد امنیت سازمان ملل نامتحد در دولت غربگدای روحانی به ایران تحمیل شد و دولت غربگدای روحانی که برای اثبات نوکری و وفاداری خود به غرب بعد از پذیرش این ننگ نامه که خامنه ای این پذیرش را «نرمش قهرمانانه» نامید سر از پا نمی شناخت. مردم بیگانه پرست و غربگدای ایران به خاطر پرورش کسانی مثل رفسنجانی, خاتمی و روحانی و رأی دادن به دولت های آنها سزاوار زندگی نکبت بار کنونی که ناشی از عملکرد خودشان است می باشند.

معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مقاله‌ای در روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» تصریح کرد که تمامی‌ طرف‌های برجام باید به این توافق پایبند بوده و غرب برای هرگونه نقض مفاد برجام تاوان بدهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «علی باقری» معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس تیم مذاکره کننده در مقاله‌ای در روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» تصریح کرد که ایران در عین حال که آمادگی دارد در قبال هرگونه ژست خیرخواهانه طرف‌های برجام، همکاری کرده و اقدام متقابل انجام دهد، آماده است تا پاسخ متناسبی به هرگونه فشارهای جامعه بین‌الملل علیه جمهوری اسلامی بدهد.

باقری که روز گذشته (شنبه ششم آذرماه) برای حضور در مذاکرات برجامی روز هشتم آذر ماه در رأس هیأتی وارد «وین» پایتخت اتریش شد، در مقدمه مقاله خود در فایننشال تایمز نوشت: « این هفته، ایران و پنج قدرت جهان در وین برای مذاکرات باصطلاح هسته‌ای گردهم جمع می‌شوند. چنین اصطلاحی که برای اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد استفاده قرار می‌گیرد، مملو از اشتباه است».

تمامی طرف‌ها باید به مفاد برجام پایبند باشند 

ادامه مطلب ...

چرا مذکرات هسته ای آب در هاون کوبیدن است!

شنبه‏، 27‏ نوامبر‏ 2021

قرارداد تحمیلی برجام یک ترکمانچای هسته ای بود که به دولت ایران دیکته شد و حکومت ایران هیچ راه دیگری نداشت جز  اینکه با یک «نرمش قهرمانانه» خامنه ای و با خفت و خواری آنرا بپذیرد و آمریکا به این نیز راضی نیست و با خروج از برجام قصد گرفتن امتیازات بیشتر را دارد و دولت آمریکا با آگاهی از نیاز حیاتی ایران برای رفع تحریم ها حاضر به رفع تحریم ها نیست مگر اینکه حکومت ایران نیز طوق نوکری آمریکا را به گردن بیاندازد! مطلب زیر که در بخش نظرات خبرگزای فارس منتشر شده است بخوبی گویای این نظر است.

« ضمن دعوت به هوشیاری و دوراندیشی تیم جدید مذاکره کننده نسبت به نقشه ها و حیله های جدید غرب، مذاکره و توافق مجدد با غرب و امریکا( اگر ایران خواستارجبران خسارت نشی از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام و لغو قطعی و همیشگی همه انواع تحریم ها بدون مذاکره در سایر امور نشود وآمریکاهمه انواع برچسب های تحریم علیه ایران را بطور دائمی لغو نکند) براساس عبرت ها و تجربه های تلخ تاریخی، محاسبات متقن وغیرقابل خدشه ذیل موجب حراج دادن مولفه های قدرت ، زیانبار برای اقتصاد،باج خواهی و زیاده خواهی دشمن، آب در هاون کوبیدن و باعث ممانعت در توسعه وپیشرفت کشور می گردد: 1- هدف امریکاه از مذاکره لغوکامل تحریم ها نیست بلکه ساختار آن باقی مانده وتحریم اساساً وسیله و ابزاری است برای اینکه از ایران درهمه زمینه ها ی چهار گانه ازجمله درموضوعات هسته ای،حضورمنطقه ای،موشکی و حقوق بشرامتیاز گرفته بلکه اگر بتواند پیشرفت کشور را درهمه علوم به سراشیبی سقوط بکشاند. 2- آمریکا اگر کوچکترین امتیازی به ایران بدهد با بدعهدی و بد قولی زیر تعهدات می زند 

ادامه مطلب ...

مذاکرات وین؛ مذاکره برای فریب مردم

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در آخرین دیدار با دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: «آمریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند، ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت.» البته به ایشان باید یادآوری کرد که قرارداد، برجامچای با «عنوان نرمش قهرمانانه» توسط ایشان تأیید و تصویب شد و ایشان بود که گفت: «اگر آمریکاییها برجام را پاره کنند ما آنرا آتش می زنیم» اما نه تنها برجام را آتش نزدند بلکه با تمام قوا مشغول ترمیم برجام پاره شده هستند..

زمانی که مذاکرات برجام در حال نزدیک شدن به فرآیند نهایی خود بود، جمعی از سناتورهای جمهوری‌خواه در بیانیه‌ای خطاب به مقامات ایران به این نکته اشاره کردند که به دلیل ماهیت نظام حقوقی آمریکا و استفاده اوباما از اختیارات اجرایی خود برای اجرای برجام، رئیس‌جمهور بعدی آمریکا می‌تواند این توافق را پاره کند.

این بیانیه اگرچه با پاسخ وزارت امور خارجه ایران همراه شد که دولت‌ها را صرفنظر از گرایش سیاسی آن‌ها در آمریکا مسئول اجرای برجام می‌شمارد، اما با به قدرت رسیدن ترامپ همان اتفاق روی داد. در سال 2018 بعد از چند بار تهدید، در نهایت دولت ترامپ از برجام خارج شد و تمام تحریم‌ها علیه ایران بازگشت؛ فشاری که در اوج خود به صفر کردن در آمد نفتی ایران و رسیدن تعداد موارد لیست تحریمی به بیش از 1000 شخص حقیقی و حقوقی رسید. با تمام فراز و نشیب‌ها دوران 4 ساله ترامپ تمام شد و بایدن با شعار بازگشت به برجام به قدرت رسید.

با این حال با گذشت چند دور از مذاکرات بین ایران و کشورهای عضو 1+4 و به صورت غیرمستقیم با آمریکا، باز هم این سوال مطرح می‌شود که حتی در صورت بازگشت آمریکا به برجام، تکلیف این توافق با تغییر دولت و حتی تغییر در انتخابات کنگره در سال 2022 چه خواهد بود؟

* آمریکایی‌ها هیچ تضمینی به ایران نمی‌دهند!

یکی از مهم‌ترین مسائلی که از سوی مذاکره‌کنندگان ایرانی به عنوان یک خواست جدی چه در دوره قبلی و چه در دوره حاضر مطرح شده این است که آمریکایی‌ها تضمین جدی در خصوص عدم خروج دوباره از برجام ارائه کنند. در چنین شرایطی، جالب اینجاست که آمریکایی‌ها حتی حاضر به ارائه این تضمین نیستند که تا پایان دوره بایدن در برجام باقی بمانند. از سوی دیگر «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی به این نکته اشاره کرد که هرگونه توافقی که به تصویب مجلس سنا نرسد این امکان را ندارد که در دولت‌های بعدی آمریکا به حیات خود ادامه دهد

ادامه مطلب ...