گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.
گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

رادیو فردا: شورای ضد امنیت سازمان ملل حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری را محکوم کرد!

شورای ضد امنیت سازمان دولت های گردن کلفت شامل روسیه و چین بی توجه به قتل عام در غزه و گرسنگی در آنجا نگران برای کشتی های اسرائیلی به ابراز وجود پرداخته اند!  در حالیکه حوثی ها همیشه تأکید می کنند که فقط کشتی های اسرائیلی، آمریکایی و انگلیسی که به کشور یمن حمله نظامی می کنند هدف حملات آنها هستند اما روسیه و چین نیز به تکرار دروغ های آمریکایی و انگلیسی پرداخته اند و حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری را محکوم کرده اند! به نوشته رادیو فردا:

شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد و خواستار توقف فوری این حملات شد.

در بیانیه این شورا که شامگاه دوشنبه ۲۸ اسفند منتشر شد، از جمله حمله حوثی‌ها به کشتی «ترو کانفیدنس» که سه کشته و دست‌کم چهار مجروح برجای گذاشت محکوم شده است.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل همچنین با محکوم کردن حمله حوثی‌ها به کشتی روبیمار، یادآور شده‌اند که این کشتی پس از غرق شدن، کشتی‌های در حال تردد در منطقه را با خطر مواجه کرده است.

حمله به کشتی «ترو کانفیدنس» ۱۶ اسفند روی داد و در پی آن سه نفر، شامل دو شهروند فیلیپین و یک شهروند ویتنام، کشته شدند

آژانس کشتی‌رانی سازمان ملل خواستار توقف حملات حوثی‌ها برای بازیابی دو شناور شد

کشتی بریتانیایی روبیمار نیز ۲۹ بهمن هدف اصابت موشک‌های حوثی‌ها قرار گرفت و سرانجام ۱۲ اسفند به طور کامل غرق شد.

شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه خود همچنین بر اهمیت اجرای کامل قطعنامه‌های این شورا تاکید کرده و خواستار همکاری کشورها، از جمله با دولت قانونی یمن، برای جلوگیری از دستیابی حوثی‌ها به تسلیحات شده است.

بیانیه جدید این شورا هشدار داده است که حمله به کشتی‌های تجاری باید فورا بر اساس قطعنامه ۲۷۲۲ (مصوب ۲۰ دی‌ماه امسال) متوقف شود.

اعضای شورای امنیت همچنین خواستار آزادی فوری کشتی «گالاکسی لیدر» و خدمه آن که بیش از یکصد روز است به طور غیرقانونی در بازداشت حوثی‌ها هستند شده‌اند.

حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی از آبان امسال تاکنون با ادعای حمایت از فلسطینی‌ها، کشتی‌های عبوری از آب‌های منطقه را هدف قرار داده و گفته‌اند حملات خود را تشدید می‌کنند.

در همین حال فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، اعلام کرد که نیروهای آمریکایی روز دوشنبه هفت موشک ضد کشتی، سه پهپاد، و سه کانتینر نگهداری سلاح را در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها منهدم کردند.

 

آیت الله فاضل لنکرانی: وضع بسیار بد اقتصادی که متأسفانه در کشور ما حاکم است برای مردم قابل توجیه و تحمل نیست!

مردم از ما توقع ندارند که توجیه‌گر کارهای غلط مسئولین بشویم!

‏چهار شنبه‏، 13‏ مارس‏ 2024

خانه از پایبست ویران است اما خواجه در فکر نقش ایوان است!

در مطلب زیر به نقل از سایت شفقنا، یک آخوند برای توجیه عملکرد حکومت فاسد اسلامی از آخوندها می خواهد که کلیت حکومت را زیر سؤآل نبرند و فقط انتقاد کنند و آخوندها توجیه‌گر کارهای غلط مسئولین نظام نشوند و طوری صحبت می کند که گویی آخوندها در حکومت نقش ندارند! و بی تقصیر هستند و مقصر مردم هستند!

شفقنا-  آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی تاکید کرد: مردم گرفتاری‌های فراوانی دارند، حضور و دفاع روحانیت از نظام موجب شده همه مشکلات را از چشم روحانیت ببینند، این وضع بسیار بد اقتصادی که متأسفانه در کشور ما حاکم است برای مردم قابل توجیه و تحمل نیست، طبیعی است که از روحانیت ناراحت بشوند.

به گزارش شفقنا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار جمعی از مبلغین اعزامی به مساجد و مراکز دینی مازندران در ماه مبارک رمضان توصیه هایی داشتند.

به گزارش شفقنا ، متن سخنان  ایشان بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
نسبت به اینکه هر سال در ایام ماه مبارک رمضان و مناسبت‌های دیگر، شما بزرگوارن دور هم جمع می‌شوید و در مورد مسائل تبلیغی همفکری و تباددل نظر می‌کنید، بسیار خرسندم. تا حدی که حتی در مراسم ترحیم و تدفین اموات هم عده‌ای ساز و آواز می‌نوازند. دشمن حتی تا اینجا هم رسوخ کرده که چه لزومی دارد موقع مُردن یک روحانی بیاید تلقین بخواند و مردم را موعظه کند؟ بروید سراغ اشعار و گروههای نوازندگی و به یک شعری از وحشی بافقی نیز استناد می‌کنند که وقتی من مُردم واعظ نیاورید و … معلوم می‌شود دشمن همیشه در حال کار کردن است و بیکار نیست.
مطلب دوم اینکه مردم گرفتاری‌های فراوانی دارند، حضور و دفاع روحانیت از نظام موجب شده همه مشکلات را از چشم روحانیت ببینند، این وضع بسیار بد اقتصادی که متأسفانه در کشور ما حاکم است برای مردم قابل توجیه و تحمل نیست، طبیعی است که از روحانیت ناراحت بشوند. اما همه اینها نباید سبب شود که ما کنار بکشیم، به نظرم در این ایام انگیزه‌ ما برای ارتباط با مردم و حضور در میان آنها باید بیشتر شود. لذا رابطه خود را با افراد محترم و ریش‌سفیدان مناطق تقویت کنید. در گذشته ریش‌سفیدها برای هر روحانی احترام زیادی قائل بودند و در مجالس به او اعتنا می کردند و همین سبب می‌شد بقیه مردم هم همین کار را انجام بدهند.(از ماست که بر ماست! مردم ایران با دست خودشان آخوندها را بر پشت خود سوار کردند و اگر مردم ایران شعور داشتند انتخاات را صد در صد تحریم می کردند و ناضایتی خود را از عملکرد رژیم فاسد اسلامی نشان می دادند!).
متأسفانه در این چهل و چند سال آن ارتباط علمی، عاطفی، معنوی، دینی که بین روحانیت و مردم بوده تا حدی کم شده و این علل زیادی دارد البته بد عمل کردن خود ما هم یکی از علل است، بعضی‌ها شؤون روحانیت را رعایت نمی‌کنند.
روحانی‌ای رفته یک ماشین قسطی بخرد، خودش با خانمش ایستاده، یک دختر بد حجاب می‌گوید شما چه زمانی ثبت نام کردید؟ این شأن روحانیت نیست که آنجا بایستید(؟)، حتی اگر هزارتا از این ماشین‌ها را به اومجانی بدهند یا حرکات نمایشی که طلاب با این لباس انجام می‌دهند، حرمت این لباس را بعضی جاها شکسته‌ایم.
از جمله همین قضیه‌ای که این روزها در یک درمانگاه اتفاق افتاده، اگر واقعاً آن طلبه مشغول فیلمبرداری شده باشد، که بعضی می‌گویند اینطور نبوده، عکس و فیلم گرفتن از کسی که منکری را انجام می‌دهد خود نیز منکر است. هم آن خانم که حجاب از سر برداشته مرتکب حرام شده و هم شما. قانون هم نمی‌‌تواند شما را بر کار حرام مأمور کند، آن هم در این لباس که لباس پند و موعظه است بلافاصله یک عاملی هم که آنجا نشسته این فیلم را در اختیار خبرگزاری‌های خارجی می‌گذارد تا در دنیا پخش شود. این کار چه لطمه‌ای به روحانیت وارد می‌کند؟ این روحانی اینقدر توجه ندارد که محیط درمانگاه غیر از محیط خیابان است، فردی که مریض دارد و دچار بحران روحی است شرایطش با دیگران فرق دارد ولو قبح بی حجاب بودنش کم نیست.
نکته سوم اینکه ما دولت را قبول داریم، دولت اسلامی است، جایگاه رهبری کاملا محفوظ است و ولایت فقیه را نیز قبول داریم، ولی مردم از ما توقع ندارند که توجیه‌گر کارهای غلط مسئولین بشویم، مثلاً در چای دبش اختلاس شده روحانیت باید از مسئولین مطالبه روشنگری کند. مردم می‌خواهند بدانند اینها که بودند؟ اینکه آقای رئیس جمهور بگوید ما یک سال پیش متوجه شدیم کفایت نمی کند. بفرمایند بعد از آن چکار کردند؟ توجیه‌گر کار خلاف نباشید، کارهای اساسی و زیربنایی دولت را بگویید و آن را تقویت کنید و دعا کنید. واقعاً جفای بزرگی است که بگوئیم در این چهل و چند سال کاری نشده، کشور در این چهل ساله با وجود همه مشکلات داخلی و خارجی پیشرفت‌های زیادی داشته است. از کارهای درست محکم دفاع کنید ولی آن جاهایی که اشتباه و اختلاس وجود دارد را هم مطرح کنید،‌ مجلس مشکلاتی دارد، این خیلی بد است که نماینده اصولگرای مردم بگوید تاکنون مجلس یک قانون به نفع مردم تصویب نکرده! آیا این شد کارنامه مجلس؟ این مجلس قابل دفاع است؟ مگر اینکه بگویند این فرد دروغ می‌گوید یا اشتباه می‌‌کند که تکذیب هم نکردند، دائماً مالیات‌ها را افزایش می‌دهند و گرانی‌ها را بیشتر می‌کنند، چرا؟ مردم واقعاً توان ندارند، ما باید در این موارد با مردم همراهی کنیم. شما از کارهای اشتباه دفاع نکنید و اگر دفاع کنید خود دین و حوزه و روحانیت ضربه می‌خورد.
اگر یک آخوندی اشتباه کرد من نگویم چون هم لباس من است باید از او دفاع کنم این غلط است و با مبانی دینی ما سازگاری ندارد.
مردم وقتی ببینند آنچه از زبان من بیرون می‌آید زبان دین است گوش می‌کنند، اما اگر ببینند دنبال این هستم که موقعیتی پیدا کنم یا برای خوشآمد فلان مقام حرفی می‌زنم از من تنفّر پیدا می‌کنند و حق هم دارند و باید هم تنفر پیدا کنند. من این لباس را پوشیده‌ام تا برای دین کار کنم و خادم دین باشم اما اگر بخواهم خادم فلان قدرت بشوم که مردم قبول نمی‌کنند.


 

 

رادیو فردا: احمد توکلی می‌گوید در جمهوری اسلامی، دولت و نخبگان به «تسخیر» فساد درآمده‌اند!

احمد توکلی، عضو تشخیص مصلحت نظام، اعلام کرد فساد در جمهوری اسلامی به آخرین مرحله «وارد شده»، یعنی جایی که دولت و نخبگان توسط فساد «تسخیر» می‌شوند. (آقای احمد تمکلی از جان خود سیز شده است که نظام مقدس مافیایی جمهوری عربی –اسلامی را به فساد متهم می کند؟)

آقای توکلی روز جمعه، ۱۸ اسفندماه، در همایش سراسری «دیده‌بان شفافیت و عدالت» گفت که در ابتدا فرد با «ترس و لرز» به فساد تن می‌دهد، در مرحلهٔ بعد «فساد سیستمی و شبکه‌ای و بعد قانونی می‌شود» و در نهایت فساد به مرحله‌ای می‌رسد که جمهوری اسلامی اکنون در آن مرحله قرار دارد.

او در توضیح بیشتر درباره این «مرحله» گفت: «یعنی دولتی‌ها مُسَخر می‌شوند. مسخر کردن هم راه‌های مختلف دارد و این مرحله تقریباً مرحله آخر است و ما اکنون وارد آن شده‌ایم

این نماینده پیشین مجلس که رئیس هیئت مدیره سازمان دیده بان شفافیت و عدالت است، در ادامه گفت: «در این مرحله دیگر سیستم از خود دفاع نمی‌کند. بعد به جایی می‌رسد که خوبان کارهای بد می‌کنند. در این صورت کار با حوزه‌های رسمی دیگر جواب نمی‌دهد

بیشتر در این باره:

معرفی متخلف «فساد دو میلیارد دلاری» در واردات چای؛ مقام دولتی می‌گوید او در زندان است!

در سال‌های اخیر پرونده‌های فساد مالی بسیاری در حوزه‌ها و صنایع مختلف گزارش شده که پرونده‌های فساد چای دبش، پتروشیمی و فولاد مبارکه از جمله بزرگ‌ترینِ آن‌ها است.

شعار مبارزه با فساد سال‌هاست که در حکومت جمهوری اسلامی تکرار می‌شود و دولت ابراهیم رئیسی بارها ادعا کرده است که یکی از اهدافش مبارزه با فساد است.

با این حال علی خان‌محمدی، رئیس نهادی با عنوان «قرارگاه گشت ارشاد مدیران» در ریاست جمهوری ایران در آذرماه اذعان کرده بود که «فساد» در دستگاه‌های اداری ایران «ریشه دوانده» و گفته بود که برخورد با فساد مدیران «ضعف‌های قانونی» دارد.

آخرین گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل که اوایل سال جاری میلادی منتشر شد، نشان می‌دهد که ایران در میان ۱۸۰کشور، از لحاظ گستردگی فساد مالی، در جایگاه ۱۴۷ و در کنار دو کشور اوگاندا و افغانستان قرار گرفته است.

 

سایت انتخاب: مجلس آینده خیلی تندروتر از مجلس فعلی خواهد بود!

کنعانی مقدم، فعال اصولگرا در گفت و گو با «انتخاب»:

با این ترکیب، احتمال کنار گذاشتن قالیباف از ریاست مجلس وجود دارد!

به جز قالیباف، آقاتهرانی و حاجی بابایی هم گزینه‌های ریاست مجلس آینده هستند!

دوشنبه‏، 04‏ مارس‏ 2024

"در نظام دزدسالار و فاسد سیاسی و اقتصادی و عرب پرست مبتنی بر اسلام ناب محمدی ، سگ زرد اصولگرا برادر شغال اصلاح طلب است و مردم ایران با مشارکت در انتخابات دولتی خود را مسخره میکنند و هر روز همه جیز بدتر می شود و حکومت ایران برای بقای خودش منافع مردم ایران را تقدیم عربهای ناسپاس می کند."

حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا، درباره ریاست آینده مجلس گفت: به نظر من قالیباف، آقاتهرانی و حاجی بابایی روسای احتمالی مجلس آینده هستند. این سه نفر سابقه طولانی داشته‌اند و در چندین نوبت در بخش‌های مهم مجلس حضور داشته‌اند و در لیست‌های مهم نیز نامشان دیده می‌شد. البته بستگی دارد لیست قالیباف در سراسر کشور چقدر کرسی به دست آورد و از این تعداد نماینده فعلی چه میزان از طرفداران قالیباف هستند.

ریزش رأی قالیباف یعنی مردم «تغییر» می‌خواهند!

حمید رسایی، از منتخبین انتخابات مجلس دوازدهم در ویدئویی گفته است از مردم تهران بابت اینکه فریب گروه‌های سیاسی نخورده‌اند تشکر می‌کنم، و ابراز امیدواری کرده که در دوره‌های بعد هم مردم به نوعی انتخاب کنند که «کیف‌کش‌ها» رای نیاورند.

او با اشاره به رای نیاوردن برخی چهره‌های مشهور می‌گوید «مطالبه مردم تغییر و تحول بود، تحولی در چهارچوب ارزش‌های انقلاب ۵۷» و «مردم خواستار این هستند که در مجلس آینده شعار مبارزه با فقر و فساد و تبعیض را روی دست بگیریم».

رسایی از این گفته‌ها نتیجه می‌گیرد مردم می‌خواهند تصمیماتی که به وجهه انقلابی مجلس یازدهم آسیب زد در مجلس بعدی تکرار نشود.

او با اشاره به ریزش رای دو سومی قالیباف نسبت به دور قبل انتخابات و افزایش رای خودش می‌گوید مردم رویه متفاوتی می‌خواهند.

در دور یازدهم انتخابات مجلس در اسفند ۹۸ رای قالیباف یک میلیون و ۲۰۰ هزار رای بود ولی رسایی ۲۱۹ هزار رای آورد، که در اسفند ۱۴۰۲ قالیباف یک سوم آن رای را کسب کرد و رسایی ۴۸۵ هزار رای به دست آورد

حالا با استناد به این آرا حمید رسایی می‌گوید باید در ترکیب هیات رئیسه و دیگر ارکان مجلس «تغییری» نمایان شود و از این طریق امید مردم به صندوق زیاد می‌شود.

 

سرویس سیاسی انتخابانتخابات مجلس انجام شد و نتیجه‌ی آن مشخص کرد که قالیباف کماکان رقیب پایداری است و در این رقابت دست خیلی بلندی ندارد. این مسأله در ریاست آینده مجلس نیز مؤثر است و احتمال تلاش برای برکناری قالیباف و استقرار یکی از اعضا پایداری به عنوان رئیس مجلس بالاست.

حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا، درباره ریاست آینده مجلس به «انتخاب» گفت: به نظر من قالیباف، آقاتهرانی و حاجی بابایی روسای احتمالی مجلس آینده هستند. این سه نفر سابقه طولانی داشته‌اند و در چندین نوبت در بخش‌های مهم مجلس حضور داشته‌اند و در لیست‌های مهم نیز نامشان دیده می‌شد. البته بستگی دارد لیست قالیباف در سراسر کشور چقدر کرسی به دست آورد و از این تعداد نماینده فعلی چه میزان از طرفداران قالیباف هستند.yektanet

وی در ادامه در رابطه با ایجاد چالش میان تیم قالیباف و پایداری در این دوره از مجلس بیان کرد: تیم پایداری در این مجلس تکمیل‌تر شد و مجلس فعلی مجلس سوپرانقلابی‌هاییست که به پایداری نزدیک هستند. این مجلس خیلی تندروتر از مجلس قبل خواهد بود. احتمال کنارگذاشتن قالیباف با این ترکیب وجود دارد؛ کسانیکه در انتخابات لیست‌هایی مقابل قالیباف دادند، درباره ریاست آینده مجلس هم حرف برای گفتن دارند. به نظر من در این مجلس فراکسیون اکثریت نداریم و هماهنگ کردن این فراکسیون‌ها کار بسیار سختی است و ائتلافی باید درون جریان اصولگرایی شکل بگرید تا وحدت رویه‌ای را درباره طرح‌ها و لوایح داشته باشد و از پراکنده گویی جلوگیری شود.

او در رابطه با ترکیب‌بندی مجلس دوازدهم اظهار داشت: دولت با مجلس خیلی نامتجانسی مواجه خواهد شد. شاید همکاری یکدستی که دولت تصور می‌کرد دیگر اجرایی نباشد و سلیقه‌هایی که رأی آوردند نسبت به ترمیم کابینه اقدام می‌کنند. درباره بحث فشار به دولت جهت مسائل اقتصادی نیز اقدامات تندتری انجام می‌شود که برای دولت مقداری مشکل است.

کنعانی مقدم درباره کاهش میزان مشارکت گفت: درست است که آرا از نظر کمی کاهش پیدا کرد، اما کسانیکه پای صندوق آمدند از نظر کیفیت و اعتقاد به این گروه‌ها خیلی بالا بود. این میزان رأی نشان می‌دهد که کیفیت بر کمیت پیروز شد. گرچه توقع نداشتیم از خیلی از سیاست ورزان که در انتخابات شرکت نکنند. امیدوارم این اشتباه جبران شود. همین مسأله باعث تردید‌هایی در دل هوادارنشان می‌شود و آن‌ها که در طیف رأی خاکستری هستند هم با این کار‌ها پای صندوق نمی‌آیند.



 

ایرنا و مشرق: سقوط سنگین زندگی ایرانیان به زیر خط فقر مطلق، رقم سبد معیشت از ۳۰ میلیون تومان گذشت!

رقم سبد معیشت در کلانشهر‌های کشور از ۳۰ میلیون تومان هم فراتر رفته است.

به گزارش شبکه شرق، امروز نرخِ واقعیِ سبد معیشت بی‌تردید، بیش از ۳۰ میلیون تومان است و در این بین، فقط یک سوال باقی می‌ماند؛ آیا اگر قرار باشد همانطور که وزیر کار ادعا کرده فقط ۲۰ درصد به حقوق هفت الی هشت میلیون تومانی کارگران بیفزایند، تنها گزینه‌ی بقا یا همان تخم مرغ هم به ناگهان بال درنمی‌آورد و از سفره ها‌ی خالی کارگرانِ حداقل‌بگیر پرواز نمی‌کند؟!

آمار‌های تورمی و مصرفیِ توده‌های فرودست مردم و دهک‌های کم‌درآمد، به غایت نگران‌کننده است؛ این آمار‌ها گواه روشنی هستند بر سقوط سنگین به زیر خط فقر مطلق.

مسیر حذف کالا‌های پروتئینیِ مرغوب مانند گوشت قرمز و در مرحله‌ی بعد انواع گوشت‌های سفید از سفره‌های طبقه‌ی کارگر از سال‌های میانه‌ی دهه ۹۰ شمسی آغاز شد؛ این مسیر در سال ۹۸ با گرانی یکباره بنزین و شوک‌درمانیِ آنی اقتصاد در مسیر صعود قرار گرفت و سپس از ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ وارد مرحله‌ی جدیدی شد؛ مرحله‌ای که به گفته‌ی علیرضا خرمی، فعال کارگری و عضو شورای اسلامی کار شرکت پلی‌اکریل اصفهان، می‌توان آن را «حذف کامل پروتئینِ باکیفیت از سفره‌های زحمتکشان» نام نهاد؛ و همه‌ی این‌ها در حالیست که صعود شاخص‌های تورمی خوراکی‌ها همچنان با قدرت بسیار ادامه دارد؛ جدیدترین داده‌های مرکز آمار ایران از گرانی خوراکی‌ها در کشور نشان می‌دهد «۳۸ درصد اقلام خوراکی منتخب، در بهمن ماه تورمی بیشتر از تورم سالانه داشته‌اند»؛ در بهمن ماه ١٤٠٢، از ٥٣ قلم خوراکی منتخب در نقاط شهری، تعداد ٢٠ قلم، درصد تغییر قیمت سالانه‌شان بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای نقاط شهری کشور (۳۶.۲ درصد) بوده است. در این میان، انواع پروتئین همچنان رکورددار تورم سالانه است.

تورم ماهانه‌ی اقلام پروتئینی در بهمن‌ماه رکورددار است؛ داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد «در بهمن امسال، اقلام ماهی قزل‌آلا با ۳.۲ درصد، گوشت گوسفند با ٢.٩ درصد و کنسرو تن ماهی با ٢.٠ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند».

حذف گوشت از سبد معیشت کارگران؛ فقط تخم مرغ!

و در این اوضاع، واقعیت تلخ این است که با حذف گوشت قرمز و سفید از سفره‌های فرودست، «تخم مرغ» به تنها کالای پروتئینی سفره‌ها تبدیل شده است؛ کالایی که به گفته‌ی یک کارگر شهرداری ایرانشهر، «چند بار در هفته، در فهرست غذایی کارگران و طبقات کم‌درآمد کشور ظاهر می‌شود».

این کارگر که مانند همکارانش سال‌هاست در انتظار مرتب شدن پرداخت حقوق و مزایای مزدی‌ست، با بیان اینکه «هر ماه که برای خرید می‌رویم، با سبدی خالی‌تر از ماه قبل به خانه برمی‌گردیم» اضافه می‌کند: «بقای ما فقط با تخم مرغ میسر شده است، فقط نان و تخم مرغ؛ حبوبات هم در سال‌های اخیر به شدت گران شده، باید بگویم تخم مرغ هم گران است، ولی راه دیگری برای بقا باقی نمانده..»

نشانه‌هایی از این واقعیت تلخ که کارگران گزینه‌ی دیگری برای پر کردن سفره‌ها به جز نان و پنیر و نان و تخم مرغ ندارند و تخم مرغ به تنها قلم پروتئینی خوراک فرودستان تبدیل شده، در اظهارات مقامات رسمی نیز دیده می‌شود.

یازدهم اسفندماه، رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران گفت: «روزانه ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ تن و ماهانه ۱۰ تا ۱۵ هزارتن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود. مصرف تخم مرغ بالا رفته، زیرا ارزان‌ترین کالای پروتئینی بوده و همچنین در نیمه دوم سال نیز تقاضا بیشتر می‌شود. سرانه مصرف تخم مرغ در کشور در سال‌های اخیر به حدود ۱۴ تا ۱۵ کیلو رسیده است

تاثیر رشد ۶۰۰ برابری قیمت دلار بر سبد معیشت کارگران

در چنین شرایطی، با توجه به صعود بی‌سابقه قیمت ارز در کشور برای چندمین بار در سال‌های اخیر، احتمال گرانی و تورم بیشتر در آینده‌ای بسیار نزدیک – از اولین ماه سال بعد- یک احتمال بسیار جدی‌ست.

 احسان سلطانی، کارشناس اقتصادی، در نمودار زیر تحت عنوان «۶۰ سال قیمت دلار در ایران» مسیر صعود سهمگین قیمت دلار را به تصویر کشیده؛ به گفته او، «جای تاسف دارد که پس از ۵ سال شوک‌های پیاپیِ قیمت ارز و افزایش بی‌سابقه قیمت آن، باز هم سفته‌بازان و رانتی‌ها از سرکوب قیمت ارز گلایه می‌کنند و این در حالیست که این نمودار صعودی، جز فقر و فلاکت برای مردم حاصلی نداشته است».

نگاهی به نمودار فوق نشان می‌دهد که در فاصله‌ی سال‌های ۱۳۴۲ تا ۱۴۰۲، قیمت دلار در کشور ۶۰۰ درصد افزایش داشته است. صعود قیمت دلار در بازه ده ساله اخیر به نسبت تمام دهه‌های قبل بی‌سابقه بوده است؛ در سال ۹۲، بعد از یک شوک ارزی، قیمت دلار به حدود ۳ هزار تومان رسید؛ در روز‌های ۱۲ و ۱۳ اسفند قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی‌ها به حدود ۶۰ هزار تومان رسیده است؛ به عبارتی در یک بازه ده ساله، دلار ۲۰ برابر گران شده است.

سبد معیشت کارگران را «واقعی» ببینید

با این صعود سنگین چگونه قرار بوده سفره‌های کارگران و سطح زیستی آن‌ها از نابودی و سقوط مدام حفظ شود؛ وقتی افزایش چندباره نرخ ارز، خبر از تداوم نمودار‌های تورمی با سرعت بیشتر دارد، افزایش دستمزد کارگران شاغل و بازنشسته باید چه رقمی مصوب شود که بتواند از پس هزینه‌های زندگی بربیاید؟

براساس آخرین محاسبات مستقل، سبد معیشت خانوار‌های کارگری (حداقل هزینه‌های زندگی در یک ماه) براساس داده‌های تورمی آذرماه در کلانشهر‌ها به بیش از ۲۸ میلیون تومان رسیده است؛ اگر داده‌های تورمی بهمن ۱۴۰۲ را مبنا قرار دهیم و با احتساب اینکه مبنای محاسبات سبد معیشت، سبد خوراکی‌های خانوار است و اقلام خوراکی به خصوص پروتئینی، رکورددار تورم بهمن ماه بوده‌اند، سبد معیشت واقعی این روز‌ها چه نرخی دارد؟

علیرضا خرمی، در این رابطه با تاکید بر اینکه «اکنون دیگر نوبت دولت و وزیر کار و تمامِ دست‌اندرکاران تعیین حقوق و دستمزد است که چشم خود را بر روی واقعیت باز کنند و ببینند کارگران دیگر نان در سفره ندارند» می‌گوید: کارگران با این حقوق‌های ناچیز شرمنده اولاد و خانواده‌ی خود هستند؛ حداقل حقوق کارگران ۷ الی ۸ میلیون تومان است، اما چندین ماه است که سبد معیشت از مرز ۲۳ میلیون تومان عبور کرده است؛ انتظاری که کارگران دارند این است که حداقل امسال سبد معیشت را «واقعی» ببینند و سیاسی به قضیه مزد نگاه نکنند.

این فعال صنفی کارگران شرکت پلی‌اکریل اصفهان تاکید می‌کند که «اگر داده‌های تورمی بهمن را مبنای کار قرار دهند و وزن اقلام در سبد معیشت را واقعی در نظر بگیرند، حتماً رقم سبد معیشت در کلانشهر‌های کشور از ۳۰ میلیون تومان هم فراتر رفته است.».

امروز نرخِ واقعیِ سبد معیشت بی‌تردید بیش از سی میلیون تومان است و در این بین، فقط یک سوال باقی می‌ماند؛ آیا اگر قرار باشد همانطور که وزیر کار ادعا کرده فقط ۲۰ درصد به حقوق هفت الی هشت میلیون تومانی کارگران بیفزایند، تنها گزینه‌ی بقا یا همان تخم مرغ هم به ناگهان بال درنمی‌آورد و از سفره ها‌ی خالی کارگرانِ حداقل‌بگیر پرواز نمی‌کند؟!

منبعایلنا