گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.
گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

وزارت کشور ایران خواستار بازگشت مهاجرین افغان به کشورشان شد.

مقدمه: متأسفانه افغان ها از ایرانی متنفر هستند و جلوه این تنفر کشتار اعضای کنسولگری ایران در قندهار، قطع سهمیه آب ایران از افغانستان برای مردم بلوچستان و "دری" نامیدن زبان فارسی و بدرفتاری با ایرانی ها در فرودگاههای افغانستان است. حتا در خارج از کشور این تنفر مشهودتر است. برای صدها سال قوم هزاره در افغانستان برده بوده است. افغان های ساکن ایران به هیچ وجه از مردم ایران نه تنها راضی نیستند بلکه از ایرانی ها متنفر هستند. ایران در شرایطی میزبان پنج میلیون افغانی است که خودش تحت شدیدترین تحریمهای آمریکا و نوکرانش است و فقر و بیکاری در ایران بیداد می کند و افغان ها به ایران آمده اند تا بمانند و هیچگاه بر نگردند. روند اخراج اجباری مهاجرین افغان از پاکستان و ترکیه هنوز هم ادامه دارد و در انتهای مقاله مطلب از آژانس خبری پژواک افغانستان درج شده است.  مطلب زیر از رادیو فردا برداشت شده است:

 

فروردین ۲۱, ۱۴۰۳

رادیو فردا

 

وزارت کشور جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه جدیدی اعلام کرد که «مهاجرین افغانستانی باید به سرزمین خود برگردند و افغانستان را آباد سازند.

در این بیانیه کوتاه که روز دوشنبه ۲۰ فروردین منتشر شده، به صورت فهرست‌وار و بدون توضیحات دیگر تنها آمده است که «افراد (اتباع خارجی) بدون مجوز، توسط کارگزاران مربوطه به کشورشان بازگشت داده خواهند شد. امکان پذیرش افغانستانی‌ها در کشور وجود ندارد و ساماندهی آن دسته از افغانستانی‌هایی که مجاز به حضور موقت در کشور شده‌اند، ضروری است

روابط عمومی وزارت کشور در پایان این بیانیه، بدون توضیحی نوشته است که این بیانیه «در پاسخ به تلاش برخی سایت‌ها برای ایجاد افغانستان‌ستیزی» صادر شده است

چند روز پیشتر، روز جمعه ۱۷ فروردین، احسان حیدری، سرپرست اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران، به رسانه‌ها گفته بود که «تکلیف مهاجرین غیرمجاز مشخص شده است و اگر به صورت غیرمجاز به کشور وارد شوند دولت جمهوری اسلامی هیچگونه خدمات رفاهی برای این دسته قرار نداده و باید از کشور خارج شوند

 

تأکید مقام استانداری تهران بر اخراج «اتباع خارجی غیرمجاز» به کشور مبدأ

شماری از شهروندان افغانستان در حال اخراج به این کشور از مرز اسلام‌قلعه در نیمه پایی سال گذشته

معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران گفته است که در مورد اتباع خارجی غیرمجاز، «ساماندهی معنایی ندارد و فقط باید بازگشت به کشورهای مبدأ صورت گیرد».

رئیس سازمان ملی مهاجرت برآورد کرده بودمعاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران گفته است که در مورد اتباع خارجی غیرمجاز، «ساماندهی معنایی ندارد و فقط باید بازگشت به کشورهای مبدأ صورت گیرد».

در اظهاراتی در نشست اجرایی «قرارگاه» موسوم به «طرد اتباع غیرمجار استان تهران»، محسن نایبی گفته است که زمانی طرح موسوم به «طرد اتباع غیرمجاز» با موفقیت اجرا می‌شود که «همه فرمانداران پیگیر شناسایی و اخراج آنها از شهرستان حوزه خود باشند».

در همین نشست که روز ئنجشنبه ۱۲ بهمن برگزار شده، سرپرست اداره کل اتباع و مهاجراین خارجی وزارت کشور نیر گفته است که افراد فاقد «مدارک اقامتی معتبر»، برابر قوانین اجازه اقامت نخواهند داشت و به‌کارگیری «اتباع غیرمجاز» در واحدهای صنفی، تخلف محسوب خواهد شد.

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، در گزارشی در این زمینه یادآور شده که «بیشترین حضور اتباع غیرمجاز در شهرستان‌های جنوب شرقی استان تهران است».

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی: ۶۰ هزار افغان ظرف یک ماه از ایران اخراج شدند

در ماه‌های اخیر بارها گزارش‌هایی از بازداشت و اخراج اتباع خارجی از ایران در رسانه‌های داخلی منتشر شده و گرچه در این گزارش‌ها به تابعیت این افراد اشاره نمی‌شود، اما جمع‌بندی دیگر گزارش‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که بیشتر این افراد شهروندان افغانستان هستند.

افغانستان از چند دهه قبل و با آغاز جنگ داخلی در این کشور، شاهد موجی از مهاجرت شهروندان خود به دیگر کشورها، از جمله دو کشور همسایه ایران و پاکستان بود، ولی این مهاجران به‌ویژه در ایران با محدودیت‌های زیادی در زمینه اقامت، تحصیل و اشتغال روبه‌رو هستند.

مهاجرت افغان‌ها به خارج از کشور، پس از قدرت‌گیری دوباره طالبان بار دیگر اوج گرفت، و یک ارزیابی از سوی معاون امنیتی وزارت کشور در تیرماه سال گذشته، مجموع مهاجران و پناهجویان افغان ساکن ایران را تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برآورد کرده بود.

در آن زمان معاون امنیتی وزارت کشور ایران گفته بود حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار اتباع مجاز افغانستان در ایران هستند، و دست کم دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز وضعیت غیرمجاز دارند و تا نیم میلیون نفر در سرشماری‌های مرتبط شرکت نکرده‌اند.

اما در آذرماه امسال، رئیس سازمان ملی مهاجرت برآورد کرده بود که بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار اتباع غیرمجاز افغان در ایران هستند.

 

 

مطلب زیر از آژانس خبری پژواک افغانستان است:

احمد صهیب حسرت

19 Dec 2023 - 14:35

کابل (پژواک، ۲۸ قوس ۱۴۰۲): مقام‌ها می‌گویند، در نزدیک به دو ماه بیش از پنج‌صد هزار مهاجر افغان به‌گونۀ اجباری از پاکستان اخراج شده‌اند و ایران و ترکیه نیز روزانه هزاران تن از افغان‌ها را به زور اخراج می‌کنند.

وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان می‌گوید که پس از حاکمیت امارت اسلامی بیش از ۲.۸ میلیون مهاجر افغان از کشورهای مختلف به کشور برگشته‌اند، اما حدود هفت میلیون تن دیگر هنوز هم در کشورهای دیگر در مهاجرت به سره می‌برند.

امروز ۱۸ دسمبر مصادف است با روز بین‌المللی مهاجرین.

پاکستان به‌تاریخ اول نومبر سال جاری میلادی روند اخراج مهاجرین غیرقانونی افغان در آن‌کشور را آغاز کرد، اما برخی از پناهجویان گفتند، پولیس پاکستانی شماری از مهاجرین دارای اسناد قانونی را نیز بازداشت کرده‌اند. بر بنیاد معلومات، یک اعشاریه چهار میلیون افغان فاقد اسناد قانونی در پاکستان به سر می‌برند.

براساس گزارش‌ها، پولیس پاکستان برخی از مهاجرین افغان را بازداشت می‌کند، خانه‌های آن‌ها را تخریب می‌کند، بالای خانه‌های شان چاپه می‌زند، دارایی‌های نقدی شان را به زور از نزدشان می‌گیرند و اجازه نمی‌دهد، حتا دارایی‌های منقول، وسایل ترانسپورتی و مواشی خود را با خود ببرند.

سازمان ملل و برخی نهادهای دیگر بین‌المللی از پاکستان خواسته تا اخراج مهاجرین افغان را متوقف سازد و هشدار داده‌اند که اخراج اجباری صدها هزار مهاجر افغان از پاکستان منجر به بحران بشری خواهد شد.

مقامات افغان نیز از پاکستان خواسته‌اند که از تحمل کار گیرند و از روی حسن همجواری، اخوت اسلامی و عاطفۀ بشری، مهاجرین افغان را به‌گونۀ اجباری اخراج نکند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد