گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.
گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

واردات آمریکا از روسیه ۲ برابر شد و تجارت نفتی دو سر سود انگلیس در جنگ اوکراین

۱۵  آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۸

استراتژی دولتمردان لندنی آن است که در انتظار شرایط عادی بعد از جنگ اوکراین بمانند و نگران سرمایه و سودشان در صنعت نفت روسیه نباشند و در این میان در تراز دریافت سود از نفت روسیه و پرداخت کمک مالی به کی‌یف همچنان منتفع باشند.

نورنیوز - گروه اقتصاد: یکی از مشاوران ارشد رئیس‌جمهور اوکراین هشدار داده است که بریتیش پترولیوم به دلیل سرمایه‌گذاری‌های خود در روسیه همچنان سود کلانی را از شرکت نفتی روسنفت دریافت می‌کند.

اولگ اوستنکو در این باره اظهار کرد که بریتیش پترولیوم به تازگی صدها میلیون پوند از سود سهام خود در غول انرژی روسیه، روسنفت، را دریافت کرده است.

هر چند بریتیش پترولیوم بارها اظهارات از این دست مقامات اوکراینی را تکذیب کرده است و مدعی است که از زمان آغاز جنگ اوکراین قصد دارد سهام خود در روسنفت را بفروشد اما در عمل چنین کاری را انجام نداده است و تا کنون سود حاصل از تجارت در صنعت نفت روسیه به حساب این شرکت انگلیسی واریز شده است.

طبق آمار رسمی، بریتیش پترولیوم حدود 20 درصد از سهام روسنفت را در اختیار دارد و با وجود آنکه اعلام کرده دو کرسی خود در هیئت مدیره شرکت نفتی روسیه را رها و ارزش سرمایه‌گذاریش را از حساب‌های خود حذف کرده است اما از آنجا که این ادعاهای عملاً در قراردادهای بین‌المللی نفتی جایگاه حقوقی و مالی ندارد و مقررات در تراکنش‌های مالی به صورت خودکار لحاظ می‌شود، می‌توان مطمئن بود این شرکت انگلیسی در موعد مقرر سود خود از بازار نفت روسیه را تا کنون دریافت کرده است.

برای مثال ماه گذشته، روسنفت اعلام کرد بابت 9 ماهه اول سال سود 216 میلیارد روبل (2.9 میلیارد پوند) به سرمایه‌گذاران خود خواهد پرداخت که سهم بریتیش پترولیوم از این سود 580 میلیون پوند است و جالب اینکه تا کنون یک سوم این مبلغ را لندن در قالب کمک مالی مستقیم در اختیار اوکراین قرار داده است.

از سوی دیگر ۹۵ درصد از بیمه اموال و غرامت تمام نفتکش‌ها توسط شرکت‌هایی از انگلیس و تا حدودی اتحادیه اروپا انجام می‌شود که در این بخش نیز نه تنها بریتیش پترولیوم بلکه سایر شرکت‌های بیمه‌ای و حمل‌ونقلی انگلیس نیز سود سرشاری را از نوسانات حاصل از تنش‌های بازار جهانی نفت دریافت می‌کنند.

آنچه مسلم است علیرغم ادعاهای انگلیس، استراتژی دولتمردان لندنی آن است در انتظار شرایط عادی بعد از جنگ اوکراین بمانند و نگران سرمایه و سودشان در صنعت نفت روسیه نباشند و در این میان در تراز دریافت سود از بازار نفت روسیه و پرداخت کمک مالی به کی‌یف همچنان منتفع باشند.

واردات آمریکا از روسیه ۲ برابر شد

داده‌های اداره سرشماری آمریکا نشان می‌دهد که واردات این کشور از روسیه در ماه اکتبر نسبت به ماه گذشته آن بیش از دوبرابر شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، واردات 732 میلیون دلاری آمریکا از روسیه بالاترین رقم در 5 ماه گذشته است. درحالیکه ارقام 661، 484، 522 و 332 میلیون دلار به ترتیب در ماه‌های ژوئن، ژوئیه، اوت و سپتامبر برای واردات از روسیه ثبت شده است.

ارزش واردات آمریکا از روسیه در ماه سپتامبر (332 میلیون دلار) کمترین میزان از ژانویه 2002 به حساب می‌آید.

تجارت آمریکا و روسیه به پایین‌ترین سطح خود در 18 سال اخیر رسید!

از سوی دیگر آمار اداره سرشماری ایالات متحده نشانگر این است که صادرات محصولات آمریکایی به روسیه از 90.4 میلیون دلار در ماه سپتامبر به 80.1 میلیون دلار در ماه اکتبر کاهش یافته است. در مقایسه با ژانویه نیز صادرات آمریکا 316 میلیون دلار افت داشته است.

ایران، دوست بزرگ روسیه

سه شنبه‏، 06‏ دسامبر‏ 2022

گئورگی بوت، تحلیلگر سرشناس روس، با اشاره به ارتقای روابط با ایران «به سطحی بی‌سابقه» معتقد است «با چرخش به سوی ایران می‌توانیم از تجربهٔ غنی‌اش در دور زدن تحریم‌ها بهره‌مند شویم».

در یک تحلیل دیگر به «چالش عظیم ژئوپلیتیک و ژئواقتصادی روسیه در پی عملیات ویژه نظامی» اشاره شده و آمده «ایران از دو لحاظ مهم‌ترین شریک‌مان شده: به عنوان پل ارتباطی با کشورهای دوست در خاورمیانه و جنوب آسیا و به دلیل تجربهٔ بی‌همتای تحمل و حتی موفقیت در شرایط تحریم‌های غرب. در یک جبهه قرار گرفته‌ایم، متوجه ظرفیت‌های بزرگ برای همکاری با این کشور شده‌ایم و اکنون این همکاری با شتاب دیوانه‌ور در حال توسعه است».

«چرا ایران برای ما مهم شده؟» این گزارش از ایران به عنوان «مهم‌ترین بازیکن جنوب اوراسیا» نام برده و زمینه‌های همکاری‌های بالقوه را برمی‌شمارد: نفت و گاز و سوآپ مواد هیدروکربن، احداث تاسیسات گاز مایع، پتروشیمی، ماشین‌آلات پیشرفته، توسعهٔ بنادر و ترانزیت. «اما روسیه و ایران دشمنان زیادی دارند که مانع اتحاد کشورهای تحت تحریم می‌شوند.» بر اساس این گزارش، در صورت بی‌ثباتی ایران و تغییر رژیم در این کشور، همهٔ این طرح‌ها نقش بر آب خواهد شد.

در کنار تحلیل‌ها از منظر ژئوپلیتیک، لحن مصاحبه با یک تاجر روس که اخیراً در جمع هیئت بیش از ۱۰۰ نفره از ایران دیدار کرده بود، کاملاً متفاوت است. به گفتهٔ او، «مشکلات همکاری با ایران بسیار است و از آنجا که ایرانیان متوجه‌اند ما به آنها نیاز داریم، از موضع قدرت مذاکره می‌کنند. می‌گویند، به یخچال برای حمل مواد غذایی نیاز دارید، برای ما بخرید، می‌خواهید حجم نقل و انتقال دریایی افزایش یابد، برای ما کشتی بخرید. برخلاف امارات متحدهٔ عربی که سرمایه‌گذاری در طرح‌های مشترک با آنها انجام می‌دهیم، ایران از ما طلب سرمایه‌گذاری می‌کند و ناچاریم شرایط آنها را بپذیریم. هیچ چیز در این کشور غیر از موقعیت جغرافیایی‌اش برای ما جذاب نیست اما همان‌گونه که گفتم بدون آنها کارمان لنگ می‌ماند

«روسیه و ایران که در شرایط انزوای بین‌المللی قرار گرفته‌اند با عجله کریدور شمال-جنوب را توسعه می‌دهند.» شرکت راه‌آهن روسیه تعهد داده ۵۰۰ میلیون دلار در تکمیل خط آهن رشت-آستارا سرمایه‌گذاری کند اما به عقیدهٔ مدیرکل یکی از شرکت‌های ترابری روسیه، برای تبدیل شدن به مسیر مهم ترانزیتی، راه‌آهن ایران دست‌کم به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد: «باید در همکاری با شرکت‌های ایرانی بسیار محتاط باشید. در گورستان‌های آستراخان و مهاج‌قلعه، قطعات کامل پر از قبرهای تجار است که به دلیل بدهی‌ و سرمایه‌گذاری‌های ناموفق در ایران سرانجام خودکشی کرده‌اند. فقط کسانی می‌توانند در ایران کار کنند که از حمایت‌های مقامات رده‌بالا برخوردارند».