گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.
گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

ترور فخری زاده و حرف های باور نکردنی وزیر اطلاعات

ترور فخری زاده و حرف های باور نکردنی وزیر اطلاعات



15‏/02‏/2021

"حجت الاسلام علوی: ۵ روز قبل از ترور شهید فخری زاده مکان ترور را می‌دانستیم.... دو ماه قبل به آنها گفته بودیم که دشمنان در این منطقه کار اطلاعاتی انجام داده‌اند و می‌خواهند عملیات انجام دهند اما باز برخی شروع به انتقاد کردند که چرا وزارت اطلاعات محل و زمان اقدام تروریستی می‌دانستند و جلوی این حرکت را نگرفتند. ما کی گفتیم چه زمانی این کار تروریستی انجام می‌شود. ما فقط تنها به آنها اعلام کردیم که چه محل‌هایی مورد هدف آنها برای انجام عملیات شأن هست. ۵ روز قبل از ترور شهید فخری زاده مکان ترور را می‌دانستیم. فردی که امکانات ترور را فراهم کرده بود از اعضای نیروهای مسلح بود بخاطر همین نتوانستیم جلوی ترور را بگیریم..."

چرا وقتی که فرد مظنون در ایران بوده چون او از اعضای نیروهای مسلح بوده بخاطر همین نتوانستند جلوی ترور را بگیرند وگذاشتند که این فرد ترور را سازماندهی کند و فرار کند و حالا او را تحت تعقیب قرار داده اند؟ چرا گذاشتند تا او فرار کند؟ به عبارت دیگر اگر کسی عضو نیروهای مسلح باشد آزاد است تا هر کاری دوست داشت انجام بدهد؟ چرا او را ممنوع الخروج نکردند؟ مگر این فرد از کروبی و میرحسین موسوی مهمتر بوده است که آنها در بازداشت خانگی هستند؟! حرف های وزیر اطلاعات گواه آن است که حکومت ایران تمایل داشته است که این ترور اتفاق بیافتد و برای وقوع آن اگر همکاری نکرده باشد لااقل برای ممانعت از وقوع آن هیچ کاری نکرده است. از این ردیف توطئه های ترور می توان به ترور کندی در آمریکا، اولاف پالمه در سوئد و ... اشاره کرد. داستان آقای وزیر اطلاعات حتی برای خودش نیز مضحک است.


فرد موثر در ترور شهید فخری‌زاده، اخراجی نیروهای مسلح بود

16-Feb-21

ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد که فرد مورد ادعای وزیر اطلاعات که در ترور فخری‌زاده نقش داشته، در سال ۹۳ در حال آموزش بوده و در همان سال به دلیل مشکلات اخلاقی و اعتیاد اخراج شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ستاد کل نیروهای مسلح با انتشار اطلاعیه‌ای توضیحاتی را در خصوص ادعای وزیر اطلاعات درباره یکی از عناصر موثر در به شهادت رساندن شهید فخری‌زاده ارائه داد.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

«به دنبال اظهارات و ادعای اخیر حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات پیرامون مداخله یکی از کارکنان نیروهای مسلح در دست داشتن ترور و به شهادت رساندن دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی کشور، شهید بزرگوار محسن فخری‌زاده، مرکز ارتباطات و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح اعلام می‌دارد اولاً فرد مورد ادعای وزیر اطلاعات در سال ۹۳ در حال آموزش بوده است و در همان سال به دلیل مشکلات اخلاقی و اعتیاد اخراج گردیده است.

ثانیاً عضویت فرد مورد ادعا قطعی نبوده و روال نیروهای مسلح این‌گونه است که ارزیابی‌های حین آموزش، یکی از عوامل اصلی قطعیت در عضویت بوده که نامبرده به دلیل وجود مشکل اخلاقی و اعتیاد، به عضویت رسمی درنیامده و در حین آموزش اخراج گردیده است.

ثالثاً وزیر اطلاعات حتماً می‌داند که وفق قوانین و مقررات، افراد اخراجی از نیروهای مسلح از جمله فرد مورد ادعای ایشان پس از اخراج در سال ۹۳ با نیروهای مسلح به طور کامل قطع ارتباط نموده و فاقد هویت نظامی می‌باشد به همین دلیل جرم امنیتی وی همانند سایر آحاد جامعه در حیطه مأموریت و مسئولیت وزارت اطلاعات قرار می‌گیرد.

لذا انتظار می‌رفت وزیر محترم اطلاعات در اظهارات رسانه‌ای خود آن هم در پخش زنده، دقت بیشتری می‌نمود که بهانه‌ای به دست دشمنان جنایتکار نظام همچون آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی نمی‌داد و از جایگاه خطیر وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان (عج) و شأن نیروهای مسلح مراقبت می‌کرد»

.

مرتضی نبوی گفت: دولت‌ها تا چهار سال فرافکنی کرده و دولت قبلی را متهم می‌کنند

مرتضی نبوی گفت: دولت‌ها تا چهار سال فرافکنی کرده و دولت قبلی را متهم می‌کنند


ریشه مشکلات اقتصادی به داخل برمی گردد

‏15‏/02‏/2021

مرتضی نبوی گفت: ریشه مشکلات اقتصادی و ناکارآمدی دولت‌ها به داخل برمی‌گردد و ما باید قوانین و نظام اداری و بودجه را اصلاح کنیم در غیر این صورت اگر همین امروز تحریم‌ها رفع شود، مشکلات ما باقی می ماند.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، مرتضی نبوی،‌عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با خبرگزاری ایسنا به گفت‌وگو نشسته است. محورهای مهم این مصاحبه در ادامه آمده است.

تنقیح قوانین بدون همکاری قوا امکان پذیر نیست

- برای اینکه قانون در کشوری حاکم باشد یعنی نرم افزار اداره حکومت کارا باشد، باید هم قوانین خوب، کارآمد و شفاف باشند و هم قوانین خوب اجرا شوند و در رابطه میان مردم و حکومت و رابطه مردم با یکدیگر قانون حاکم باشد،  اما ما در هر دو قسمت مشکل داریم.

- حجم مجموعه قوانین ما نسبت به سایر کشورها بسیار زیاد است و این قوانین ما را به یک نظام حقوقی شفاف و کارآمد نرسانده است. در نتیجه مردم و حتی خیلی از وکلا هم شاید نتوانند بر قوانین پراکنده و زیاد احاطه پیدا کنند.

- یکی از مولفه‌های حکمرانی خوب، حاکمیت قانون است. در کشور ما برای اینکه به شفافیت برسیم باید قوانین از ثبات برخوردار بوده و روشن و واضح باشند و نباید قوانین مرتب تغییر کنند.

اکنون قوانین ما به کلاف سردرگم تبدیل شده‌اند و به جای اینکه گره گشای مشکلات باشند، به منشاء مشکلات تبدیل شده‌اند.

- تنقیح قوانین با این هدف انجام می‌گیرد که قوانین پراکنده درباره یک موضوع مثل مالیات یا تجارت خارجی در یک جا جمع شود. در مرحله بعد این قوانین بررسی می‌شوند که آیا با هم انسجام و هماهنگی دارند یا خیر. از سال 1350تصویب شده بود که سازمانی در نخست وزیری وقت، تنقیح قوانین را انجام دهد، ولی تا امروز این کار انجام نشده است....  ادامه مطلب ...

مذاکره با شیطان؛ مستندی درباره روابط مخفیانه هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی با امریکا

 مذاکره با شیطان؛ مستندی درباره روابط مخفیانه هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی با امریکا


هاشمی رفسنجانی معتقد بود که ما از مذاکره با امریکا هیچگاه ضرر نمی‌کنیم. این تصور کاملاً اشتباه است. زیرا از شیطان نمی‌توان امید خیر داشت، مگر اینکه همجنس او باشید.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق -فیلم مستند قمار به کارگردانی سید مهدی دزفولی، روایتی است از ماجرای مک‌فارلین، مشاور رونالد دونالد ریگان که در سال ۱۳۶۵ مخفیانه به تهران آمد تا با سران قوا دیدار کند. ماجرا، تبعات فراوانی داشت که یکی از ناگفته‌ترین آنها، ارتباطات پنهان هاشمی رفسنجانی و معاونش حسن روحانی با امریکایی‌ها بود.

این فیلم در تیر ماه رونمایی شد، در آذر و دی در جشنواره‌های سینماحقیقت و عمار نمایش یافت و ظاهراً در جشنواره فجر نیز حضور دارد. مستند قمار در سایت‌های فیلم‌گردی و یوتیوب قابل مشاهده است.

جناب هاشمی رفسنجانی معتقد بود که ما از مذاکره با امریکا هیچگاه ضرر نمی‌کنیم. این تصور کاملاً اشتباه است. زیرا از شیطان نمی‌توان امید خیر داشت، مگر اینکه همجنس او باشید. نامۀ رهبران جنبش سبز به امریکا برای تحریم دولت احمدی‌نژاد، بیش از همه یقۀ دولت حسن روحانی را گرفت. دولت خاتمی که با شعار مذاکره و گفت‌وگوی تمدن‌ها به میدان آمد، توسط جورج بوش «محور شرارت» نامیده شد.

ماجرای مک‌فارلین که سرفصل ارتباطات پنهان برخی مسئولان با امریکا شد، نقش فوق العاده‌ای در حیات سیاسی جمهوری اسلامی داشته است، اما کمتر به آن توجه شده. به نظر راقم این سطور، انحراف برخی از مسئولان مانند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی از همین ایام، جدی شد و آنها را از انقلاب اسلامی و آرمان‌های مقدس آن جدا ساخت. از این زمان است که سیاست‌ورزی از نوع یهودی و غربی‌اش توسط این افراد اجرا می‌شود و سپس در میان مدیران کشور و برخی از مطبوعات و احزاب رواج می‌یابد. مخصوصاً که این افراد بعداً به ریاست جمهوری رسیدند و این نوع سیاسی‌کاری را به طور گسترده‌ای به اجرا درآوردند و عملاً انقلاب مستضعفین را به مسلخ بردند. اگر در پی علت سقوط این افراد، یا کشف نقاط انحراف انقلاب اسلامی از آرمان‌های آن هستید، یکی از ریشه‌های آن در همین ماجرا است.

 این موضوع البته بحث روز ما نیز هست.  انتشار مصاحبۀ فائزه هاشمی رفسنجانی با انصاف نیوز در 19 دی (اینجا)، نقاب را از چهرۀ برخی اصلاحاتچی‌ها برداشت و معلوم شد که کاسبان تحریم در واقع چه کسانی هستند. او آرزو می‌کرد ترامپ مجدداً رئیس جمهور شود تا تحریم‌های او، ایران را به زانو درآورد. این رفتار خائنان وطن، مسبوق به سابقه است؛ قبلاً مخفیانه خیانت می‌کردند اما اکنون واضح و بی‌حیا، مقصود خود را بر زبان می‌آورند. واقعاً جای عبرت دارد که طرفداران مذاکره با امریکا، چگونه ولایت شیطان‌هایی مانند ترامپ را پذیرفته‌اند.

از شیطان چیزی جز خباثت و شرارت صادر نمی‌شود. او حتی به سوگندهایش وفادار نیست. [۱] مذاکره با شیطان، به معنای به رسمیت شناختن او است. یادآوری می‌کنم که امام حسین(ع) هیچگاه با یزید سخن نکرد و نامه‌ای هم برای او ننوشت. به همین سبب است که وقتی حضرت زینب به کاخ یزید رفت و مجبور شد با آن ملعون، سخن گوید در ابتدا اظهار تأسف کرد که گردش روزگار، او را به همسخنی با یزید رسانده است.

مهم‌ترین خاصیت ترامپ این بود که ماهیت امریکا را واضح و بی‌نقاب نشان داد. اما بیشترین تحریم‌ها علیه کشورمان، در دوران اوباما وضع شد؛ کسی که مورد حمایت سران جنبش سبز بود، چنانکه اوباما نیز از این جنبش حمایت می‌کرد.

در آذر ۱۳۸۸ نامه رهبران جنبش سبز از طریق مهدی پسر اکبر هاشمی رفسنجانی به وزارت خارجه امریکا رسید، که خواستار تحریم ایران و فشار بر مسئولان کشورمان بود. متن کامل این نامه را مایکل لدین در مرداد ۱۳۹۴ در مجله و سایت فوربس منتشر کرد و در ایران نیز بازتاب فراوان داشت.

  |در همین باره بخوانید:

متن خیانت‌نامه سرکردگان فتنه ۸۸ به وزیر خارجه آمریکا

          و اگر به قبل‌تر برویم، باید از ملاقات حسن روحانی با امیرام نیر (مشاوران شیمون پرز) در هشتم شهریور ۱۳۶۵ بگوییم که روزنامه یدیعوت آحارانوت آن را ادعا کرده است. طبق این نقل، حسن روحانی درخواست کرده که غرب با نیروی نظامی، ایران را تهدید کند تا (امام) خمینی عقب‌نشینی نماید.

          واقعاً دوست داشتم که این ماجرا کذب باشد و جناب روحانی این قضیه را منکر شود. اما متأسفانه قرائن فراوانی برای صحت آن به چشم می‌خورد که ما در ادامه به آن خواهیم پرداخت. این دیدار به تبع مذاکراتی صورت گرفت که ابتکار آن را امریکایی‌ها با فرستادن مک‌فارلین (مشاور امنیت ملی دولت ریگان) در چهارم خرداد ۱۳۶۵ به دست گرفتند.

 

آمدن مک‌فارلین به ایران

 ۱۳ آبان ۱۳۶۵ اکبر هاشمی رفسنجانی در مقام رئیس مجلس شورای اسلامی در حضور راهپیمایانی که در سالروز تسخیر لانه جاسوسی شعار مرگ بر امریکا می‌دادند، به سخنرانی پرداخت و از ورود ناگهانی رابرت مک‌فارلین (Robert McFarlane) مشاور ریگان به ایران سخن گفت. طبق روایت جناب هاشمی، ایران از دلالان اسلحه، مقداری تسلیحات ساخت امریکا خریده بود اما مک‌فارلین و چند همراهش با همان هواپیمای ایرلندیِ حامل تجهیزات، به ایران آمده مسئولان را غافلگیر کردند. آنها همراه با پیام صلح ریگان، چند هدیه نیز برای مسئولان ایرانی آورده بودند: یک کیک به شکل «کلید»، یک اسلحه کلت و یک انجیل با امضای ریگان. حضرت امام اجازه نداد که مسئولان مملکت با آنها دیدار کنند. لذا هیئت امریکایی چند روز بعد، کشورمان را ترک کردند. (سخنرانی هاشمی رفسنجانی در مراسم ۱۳ آبان ۱۳۶۵)

آنچه هاشمی در مقام رئیس مجلس و فرماندۀ جنگ، در جمع راهپیمایان روز سیزده آبان مطرح کرد، ظاهراً از استکبار ستیزی او و سایر مسئولان کشور حکایت داشت. اما او هیچگاه از مذاکرات کانال دوم که در همان روزها در جریان بود سخنی نگفت، مذاکراتی که تا امروز مخفی مانده و حتی انکار شده است.

اگر ۱۳ آبان ۱۳۶۵ جناب هاشمی مجبور شد که واقعه را علنی کند، بدان سبب بود که هفته‌نامه الشّراع چاپ لبنان، یک روز قبل ماجرای مک‌فارلین را لو داده و انکار ماجرا به ضرر وی تمام می‌شد. چون او، هم مسئول جنگ و خرید تجهیزات جنگی بود، و هم مذاکرات مک‌فارلین به او سپرده بود. بنابراین جناب هاشمی برای کتمان کانال دوم گفت‌وگوها، ناچار شد از کانال اول سخن بگوید تا توجهات را به آن سمت برگرداند. اما این سخنرانی، مذاکرات را به سمتی برد که اصلاً قابل پیش‌بینی نبود.  ادامه مطلب ...

ابراز نگرانی آمریکا از اظهارات تهران درباره تولید سلاح هسته ای

ابراز نگرانی آمریکا از اظهارات تهران درباره تولید سلاح هسته ای

© Sputnik /

ایالات متحده آمریکا نگران اظهارات تهران مبنی بر اینکه ممکن است مجبور به تولید سلاح هسته ای شود، می باشد.

آمریکا در حالی نگران بمب اتمی ایران است که خودش  بیش از شش هزار و پانصد عدد بمب هسته ای دارد و در مجموع نه کشور جهان بیش از سیزده هزار و پانصد عدد بمب هسته ای در اختیار دارند تا بقیه کشورها  را بترسانند.

‏09‏/02‏/2021

به گزارش اسپوتنیک، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا روز سه شنبه گفت که مقامات آمریکایی از اظهارات اخیر مقامات ایرانی مبنی بر اینکه تهران ممکن است در تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای در واکنش به فشار خارجی باشد، آگاه هست و واشنگتن از این موضوع بسیار نگران است.

وی در جلسه توجیهی گفت: "ما از این موضوع آگاه هستیم. این موضوع بسیار نگران کننده هستند."

در عین حال، وی تأکید کرد که ایران، به عنوان یکی از طرف های معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، موظف است هرگز به دنبال دستیابی به سلاح های هسته ای نباشد و این اصل توسط مفاد تفاهم نامه برجام تایید شده است.

از سوی دیگر، وی موضع واشنگتن را یادآوری کرد که بر اساس آن برجام باید به عنوان بستری برای انعقاد توافق های بیشتر با تهران، از جمله در مورد برنامه موشک های بالستیک ایران باشد.

گفتنی است، آقای محمود علوی وزیر اطلاعات ایران شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری در ایران اعلام نمود که مقام رهبری ایران در فتوایشان فرمودند که تولید سلاح هسته‌ای حرام اخلاف شرع است و جمهوری اسلامی سراغ آن نمی‌رود اما اگر گربه‌ای را گوشه‌ای گیر بیاندازند ممکن است رفتارش با گربه آزاد فرق کند؛ اگر ایران را به آن سمت هل دهند آن‌وقت تقصیر ایران نیست".

لینک مطلب

وزیر اطلاعات گفت، اگر ایران را به سمت سلاح هسته ای هول بدهند دیگر تقصیر ایران نیست

صنعت هسته‌ای ما صلح آمیز است و فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز؛ سلاح هسته‌ای را حرام اعلام کرده است، اما اگر جمهوری اسلامی ایران را به آن سمت هول بدهند دیگر تقصیر ایران نیست بلکه تقصیر آن‌هایی است که ایران را هول داده اند گرچه در شرایط عادی جمهوری اسلامی ایران چنین نیت و برنامه‌ای ندارد.

علوی وزیر اطلاعات گفت ایران نیازی به بازگشت آمریکا به برجام ندارد.



‏09‏/02‏/2021

وزیر اطلاعات با بیان این که ایران نیازی به بازگشت آمریکا به برجام ندارد و منتظر او هم نیست، گفت: آن‌ها در برابر کاهش تعهدات ایران در چارچوب برجام و آغاز غنی سازی ۲۰ درصد هر کاری توانستند انجام دادند، اما نتیجه‌ای نگرفتند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از صدا و سیما، حجت الاسلام سید محمود علوی در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دوم سیما با بیان اینکه اگر تحرک‌های آمریکا را جنگ روانی بدانیم، ساده اندیشی است، افزود: آمریکا برنامه جدی برای ضربه نظامی به ایران داشت و می‌خواست شکست خود را در جنگ اقتصادی به این وسیله جبران کند و این بر اساس اطلاعاتی است که داریم.

وی گفت: این که بمب افکن‌های بی ۵۲ سی و شش ساعت پرواز می‌کردند و ناو هواپیمابر خود را در اقیانوس هند برای دوری از تیررس ایران مستقر کردند برای این بود که ضربه خود را به ایران وارد کنند.

لینک اصل مطلب