گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.
گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

قوه قضائیه:برخورد قاطع با فتنه‌گران فراری به محض ورود به کشور

قوه قضائیه: برخورد قاطع با فتنه‌گران فراری به محض ورود به کشور 

 

18/10/2013

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس،‌ برخورد با فتنه‌گران از وظایف اصلی دستگاه قضایی است و قوه قضائیه تاکنون در این زمینه عملکرد خوبی داشته است.

آیت الله آملی لاریجانی رئیس دستگاه قضایی هم با بیان اینکه برخوردهای قضایی قاطع با متخلفان و مجرمانی که قصد فتنه‌انگیزی در جامعه را دارند، از وظایف ذاتی دستگاه قضایی است و تفاوتی هم در برخوردها وجود نخواهد داشت و ملاک اجرای قانون است بر این موضوع تأکید کرد.

وی همچنین در تاریخ 6 دی ماه 91 در جلسه مسئولان عالی قضایی با گرامیداشت حماسه نهم دی‌، از این حماسه بزرگ به عنوان حماسه بصیرت، دشمن‌شناسی و غیرت ایرانی و اسلامی یاد کرد و گفت:‌ ملت بزرگ ایران در این روز بزرگ حماسه‌ای از بصیرت، دشمن‌شناسی، غیرت ایرانی و اسلامی و مجاهدت در میدان عمل، خلق کردند و با بصیرت کامل و در وقت مناسب پاسخ محکمی به فتنه‌گران سال 88 دادند و به همه کسانی که در این مسیر گام برمی‌دارند، فهماندند که مردم ما ارزش‌های اسلامی خود را به هیچ قیمتی معامله نخواهند کرد.

دستگاه قضایی در برخورد با فتنه‌گران مسامحه نمی‌کند

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه «در جریان فتنه 88 دشمنان نظام اسلامی به دنبال ایجاد غائله بودند و عده‌ای نیز از درون کشور آب به ‌آسیاب دشمن ریختند» اظهار کرد: در فضایی که دشمن ایجاد کرده بود و هیاهوی فتنه‌گران در درون کشور، مردم بابصیرت ایران با وجدان بیدار خود به‌ پا خاستند و این فتنه را خاموش کردند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با تأکید بر اینکه نقش مقام معظم رهبری در برخورد با فتنه سال 88 بی‌بدیل بود، گفت:‌ مقام معظم رهبری در برخورد با این فتنه بسیار صبوری کردند و آنگاه که به این نتیجه رسیدند که فتنه‌گران به دنبال حق و حقوق قانونی نبوده بلکه می‌خواهند با نظام برخورد کنند، به خوبی به ارشاد مردم و بیدار کردن بصیرت مردم پرداختند که موجب برخورد انقلابی با فتنه‌گران و خلق حماسه نهم دی‌ماه شد.

رئیس قوه قضائیه گفت:‌ پیام مهم و ماندگار حماسه نهم دی‌ این بود که هر فتنه‌گری در هر زمانی اگر بخواهد از خطوط قرمز نظام و کشور عبور کند، با برخورد قاطع مردم مواجه خواهد شد.

فتنه گران هزینه زیادی به کشور وارد کردند

اما آملی لاریجانی همچنین در بیست و یکمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه سراسر کشور در بحث برخورد دستگاه قضایی با مفسدان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی گفت: مفسدان سیاسی که همان فتنه‌گران حوادث پس از انتخابات بودند فتنه بزرگی کردند و متأسفانه هزینه بزرگی به کشور ما وارد کردند.

وی ادامه داد: اگر نخواهیم امروز چشم خود را ببندیم و خودمان را به خواب بزنیم باید بگوییم همگی آنها مجرم هستند و دستگاه قضایی باید با آنها به عنوان مجرم برخورد کند و در این باره کسی هم مستثنی نیست.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: فتنه‌گران جرم را انجام داده‌اند و چه از بیرون کشور و چه از داخل کشور فتنه‌گری کردند. ما هم بر آنها چشم نمی‌پوشیم و دستگاه قضایی هیچ مسامحه ای نخواهد کرد.

آملی لاریجانی تصریح کرد: در حوادث پس از انتخابات عده‌ای اشتباه کردند که البته برخی از آنها به اشتباه خود پی بردند و توبه کردند البته برخی هم توبه نکردند که ما با جرائم آنها و مجازاتشان شوخی نداریم، کسی که خلاف نظم و قانون عمل کرده باید تاوان عمل خود را بدهد.

مجرمین فراری فتنه 88 ممنوع الورود نیستند

از سوی دیگر حجت الاسلام محسنی اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضایی هم در چهل و نهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کسانی که بعد از فتنه 88 از کشور خارج شده ‌اند اجازه ورود به کشور را دارند گفت: اگر یک ایرانی در داخل و خارج از کشور علیه کشور ایران مرتکب جرمی شود یا یک غیرایرانی داخل یا خارج از کشور علیه ایران مرتکب جرمی شود تمام این موارد از سوی قوه قضائیه قابل تعقیب است.

وی ادامه داد: هیچ ایرانی که مرتکب جرم شده و از کشور خارج شده ممنوع‌االورود به کشور نیست، ممکن است فردی به خاطر جرایم ارتکابی ممنوع‌الخروج شود اما اگر بعد از ارتکاب جرم به خارج از کشور رفته باشد ممنوعیتی برای ورود ندارد اما به محض ورود به کشور قطعا به اتهام آنها رسیدگی می‌شود.

مجرمین خارج از کشور نیز قابل تعقیب هستند

اما اظهار نظر‌های دادستان کل کشور به همین جا ختم نشده و وی در پنجاهمین نشست خبری خود هم که تنها 15 روز بعد برگزار شد بار دیگر در پاسخ به سوالی مبنی بر پرونده مجرمین خارج از کشور اظهار داشت: افرادی که مرتکب جرم می‌شوند چه در داخل و خارج از کشور و چه تبعه ایرانی باشند یا نباشند قابل تعقیب هستند و اگر به طور غیابی محکوم شوند وقتی که به کشور بازگشتند به حکم غیابی آنها رسیدگی خواهد شد.

وی ادامه داد: بعضی از نقش آفرینان بعد از فتنه که به خارج از کشور رفته‌اند در صورتی که بازگردند تحت تعقیب قرار می‌گیرند و برخی نیز به طور غیابی محکوم شدند.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: به عنوان مثال کسانی که در فتنه 88 ظلم عظیمی نسبت به کشور و مردم ایران روا داشته و مرتکب جرم شده باشند و در ادامه از کشور خارج شده‌اند ممنوع‌الورود نیستند اما به محض ورود به کشور دستگیر می‌شوند.

گواه این ادعا نیز برخورد با مهدی هاشمی پس از ورود به ایران است.

این متهم پس از بازگشت به تهران در فرودگاه توسط نماینده دادستانی تفهیم اتهام شد و تعهد داد تا 24 ساعت بعد خود را به دادستانی معرفی کند.

سرانجام مهدی هاشمی در تاریخ 3 مهر به دادسرای اوین رفت و براساس وعده‌ای که دستگاه قضایی برای رسیدگی به پرونده وی داده بود تحقیقات از این فرد آغاز شد.

سخنگوی قوه قضائیه در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران باز هم بر برخورد قاطع دستگاه قضا با فنته گران تأکید کرد و گفت: در جریان فتنه 88 ظلم بزرگی به مردم و نظام وارد شد که در آن افرادی دخالت داشتند که بعضی از آنها به خارج از کشور رفته و برخی هم در داخل حضور دارند. اژه‌ای تاکید کرد: آنهایی که در داخل بر مظان اتهام قرار دارند باید نسبت به جبران ظلمی که به نظام و مردم کرده‌انداقدامکنند و ضمن توبه خسارتهایی که زده‌اند را تامین کنند که تاکنون در این زمینه اتفاق خاصی نیفتاده است!

در نشست‌ جهانی "راه دموکراسی" گفته شد که دموکراسی، بازیچه ‌دست بازاراست

در نشست‌ جهانی "راه دموکراسی" گفته شد که دموکراسی، بازیچه ‌دست بازاراست 

 

دویچه وله فارسی ‏شنبه‏، 2013‏/01‏/19

 

مقدمه از سایت رهایی: در مورد ماهیت دمکراسی تعریف و تعابیر زیادی وجود دارد و به طور متداول این تعبیر مقبول است که: " دمکراسی یعنی حکومت مردم بر مردم" و ظاهرآ در کشورهای غربی این نوع از دمکراسی با برگزاری یک انتخابات به اصطلاح آزاد متحقق می شود! اما واقعیت این است که فقط کسی می تواند در مبارزه انتخاباتی شرکت کند و هزینه آنرا بپردازد که بسیار پولدار باشد و یا اینکه از طرف افراد پولدار حمایت بشود و در نهایت هر کس که بتواند با صرف پول بیشتر تبلیغات بیشتری انجام بدهد در نتیجه برنده انتخابات و صاحب قدرت می شود. بدینترتیب شرکت ها و مؤسسات مالی ثروتمند با در اختیار گرفتن اهرم های قدرت ماهیت دولت را تعیین کرده و برای مردم قانونی را می نویسند که حافظ منافع سرمایه داران باشد. اگر این تعریف توماس جفرسون رئیس جمهور اسبق آمریکا را قبول داشته باشیم که می گوید: "دمکراسی وقتی است که دولتها از مردم می ترسند" از زمانی که دولتها بوجود آمدند و تا زمانی که دولتها وجود داشته باشند، هیچگاه دمکراسی وجود نداشته است و در آینده نیز وجود نخواهد داشت!.

در نشست‌جهانی "راه دموکراسی" در مونیخ درباره‌ی چگونگی تحقق‌ دموکراسی‌پذیری در یک سیستم سرمایه‌داری، پروفسور آکسل هونث، فیلسوف نام‌آشنای آلمانی گفت: «بازار باید خود را با موازین دموکراسی تطبیق دهد، نه برعکس. ( و البته این خواسته مانند آن است که از بازار بخواهیم تا خودکشی کند!! "سایت رهایی")

بخش دوم نشست‌جهانی "راه دموکراسی" در روز ۱۳ ژانویه (۲۴ دی) در سالن تئاتر شهر مونیخ برپا شد. در این نشست که به ابتکار ‌انستیتو گوته در ۴ بخش تنظیم شده است،‌ دانشمندان، نویسندگان و پژوهشگران بریتانیایی و چینی نیز از طریق ماهواره شرکت داشتند و درباره‌ی کارایی و کار‌کرد روابط دموکراتیک و چگونگی تحقق‌پذیری دموکراسی در یک سیستم کاپیتالیستی (سرمایه‌داری) در کشورهای گوناگون به بحث نشستند.

ابتدا گفته‌ای از یوهان ولفگانگ فن گوته، شاعر و نویسنده‌ی پرآوازه‌ی آلمانی، نقل شد: «هیچ‌کس برده‌تر از آنی نیست که بپندارد آزادست و آزاد نباشد.» به‌ نظر شرکت‌ کنندگان در این نشست، "سخن نغز" گوته مصداق بارز روابط دموکراتیک حاکم در جوامع اروپایی است.

آکسل هونث می‌گوید که در سیستم سرمایه‌داری انسان و نیازهای او عامل تعیین‌کننده نیست

پروفسور آکسل هونث، فیلسوف نام‌ آشنای آلمانی، از جمله، معتقد است که: روابط دموکراتیک حاکم در غرب ظاهری است. در این کشورها انتخابات آزاد !! وجود دارد، ولی تصمیمات اصلی از سوی صاحبان صنایع و بخش اقتصادی جامعه اتخاذ می‌شود. پروفسور هونث در این رابطه می‌گوید: «بخش بزرگی از جامعه به درستی در این که آیا نظر مردم در تصمیم‌گیری‌های سیاسی تاثیر دارد یا نه،  تردید دارد».

 

دموکراسی و کاپیتالیسم؛ جمع اضداد

 

به باور این استاد فلسفه که در دانشگاه فرانکفورت تدریس می‌کند، مردم در حال حاضر معتقدند که گستره‌ی قدرت و حوزه‌ی عمل سیاستمداران و پارلمان، به‌طورکلی بسیار محدود است و اینکه شهروندان در باره‌ی مسایل گوناگون چه فکر می‌کنند، به‌طور کلی اهمیتی ندارد. او دلیل محدودیت دامنه‌ی نفوذ و اراده‌ی سیاست را در "لجام‌گسیختگی" بخش اقتصادی جستجو می‌کند. این فیلسوف در گفت‌وگو با دویچه وله می‌گوید: «بسیاری از اهداف سیاسی اصولا به اجرا در نمی‌آیند، ‌چون حکومت‌هایی که قصد پیاده‌کردن این تصمیم‌ها را دارند، با سدهای بخش اقتصادی روبرو می‌شوند.» به این ترتیب این پرسش مطرح می‌شود که آیا اصولا دموکراسی در یک سیستم کاپیتالیستی، تحقق‌پذیر است؟

ادامه مطلب ...

جنگ داخلی سوریه: جهاد برای کسب دلار

جنگ داخلی سوریه: جهاد برای کسب دلار  

23‏/09‏/2013 Deutsche welle

جنگ داخلی سوریه آتشی است که دولت آمریکا و متحدانش برای تضعیف متحدان حکومت جمهوری اسلامی و تآمین امنیت حکومت اسرائیل و برچین تنها پایگاه و بندر نظامی مورد استفاده روسیه در خاک سوریه بر پا شده است!  در تاریخ 2013/09/05 به نوشته سایت فارسی رادیو آلمان مرکز نظارت بر حقوق‌بشر سوریه با استناد به اطلاعات شبکه‌های فعالان و پزشکان حاضر در سوریه اعلام کرده است که تعداد قربانیان از ۱۱۰ هزار تن فراتر رفته است. در گزارش مرکز نظارت بر حقوق‌بشر سوریه آمده است که ۴۰ هزارتن از قربانیان را شهروندان غیرنظامی و بی‌طرف تشکیل داده‌اند که ۶ هزار تن از آن‌ها کودک بوده‌اند. علاوه بر این از سرنوشت ۹ هزار زندانی و ۳ هزار و ۵۰۰ سرباز به اسارت گرفته شده خبری در دست نیست. ( لابد مسلمانان جهادگر در را خدا آنها را خورده اند!!) حال در متن زیر که یک کپی از مطلبی منتشر شده در سایت فارسی رادیو آلمان است می توانید بخوانید که چگونه آمریکا با پول کشورهای شیخ نشین خلیج فارس مزدور به سوریه می فرستد تا در آنجا آدمخواری کنند! در لینک و فیلمی که در انتهای این مطلب درج شده است شما می توانید ببینید که چگونه یک مسلمان جهادگر  ناب محمدی که با پول عربستان سعودی و اسلحه آمریکایی و انگلیسی در سوریه مشغول آدمکشی است چگونه در راه خدا و الله، قلب یک سرباز سوری را از بدنش بیرون می آورد و در مقابل دوربین با فریاد الله اکبر خود و دوستانش! آنرا می خورد!.

مقاله رادیو آلمان:

در جنگ داخلی سوریه، شبه ‌نظامیان اسلام ‌گرای آفریقای شمالی شرکت فعال دارند. کارشناسان بر این باورند که برخی از این جهاد گرایان تنها با انگیزه‌ی کسب درآمد به گروه‌های شبه نظامی مسلمان و افراطی در سوریه پیوسته‌اند.

بنا به گزارش اخضر ابراهیمی، فرستاده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد در امور سوریه، در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار اسلام ‌گرای افراطی در ‌جنگ داخلی این کشور شرکت دارند. بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن از آنان به نیروهای جهادگرای آلمانی تعلق دارند. سهم شبه‌ نظامیان اسلام‌گرای آفریقای شمالی، در این میان بیش از سایر کشورهاست.

به گفته‌ی ورنر روف، یکی از کارشناسان سیاسی آلمان، هدف این جوانان اسلام‌ گرا کسب منافع مالی است. وی در مصاحبه‌‌ای با "آژانس خبری کلیسای پروتستان" در این رابطه می‌گوید: «جوانان تونسی برای شرکت در جنگ سوریه مبلغی میان ۱۵ تا ۲۰ هزار یورو دریافت می‌کنند و علاوه بر این، روزانه بیش از ۳۰۰ دلار آمریکایی دستمزد می‌گیرند.» به نظر ورنر روف، نفع مادی، بیش از اعتقادات مذهبی در جذب جوانان بیکاری که در آفریقای شمالی در فقر زندگی می‌کنند و مسئول تامین هزینه‌ی زندگی خانواده‌‌های خود هستند، نقش تعیین‌کننده بازی می‌کند. همین امر، اعزام این شبه‌نظامیان مزدور را به مناطق بحرانی و جنگ‌زده در سراسر جهان ممکن می‌سازد.

ورنر روف معتقد است که سرنگونی رژیم بشار اسد در سوریه نیز، مانند نمونه‌ی عراق، لیبی و افغانستان به هرج و مرج منجر خواهد شد.

گروه‌های جنگ‌جوی اسلام‌گرا در سوریه

بنا بر گزارش "گروه بین‌المللی نظارت بر مناطق بحرانی"، بیش از ۱۲ گروه اسلام‌ گرای تندرو و شبه‌ نظامی در جنگ داخلی سوریه فعالند که برخی از آنان از سوی نهادها و تشکیلات اسلامی افراطی خارجی پشتیبانی می‌شوند. "جبهه‌ی النصرة" که شعبه‌ی سوری تشکیلات تروریستی القاعده است و نیز سلفی‌هایی که از سوی عربستان سعودی و قطر حمایت می‌شوند، از جمله‌ی این شبه ‌نظامیان اسلام ‌گرا هستند. نیروهای شبه‌نظامی وابسته به "اخوان‌المسلمین" نیز در جنگ داخلی سوریه، صاحب نفوذند.

به گفته‌ی ورنر روف، با این حال گروه‌های جهادگرا در این کشور یک‌پارچه نیستند و گاه نیز در جنگ و خصومت با یکدیگر فعالیت می‌کنند.

لینک فیلم آدمخواری مبارزان مسلمانان پیرو اسلام ناب محمدی در سوریه:

http://www.youtube.com/watch?v=RFfnxK-YGGQ

منبع:

http://www.dw.de/جنگ-داخلی-سوریه-جهاد-برای-کسب-دلار/a-17104260