گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.
گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

کارشناس مسائل بین‌الملل: آمریکا به این راحتی نمی‌پذیرد که شاکله تحریم‌ها را دستخوش تغییر یا لغو قرار دهد.

سه شنبه‏، 18‏ ژانویه‏ 2022

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تحریم از دوران پیک اثرگذاری خود عبور کرده، خاطرنشان کرد آمریکایی‌ها چاره‌ای جز مذاکره ندارند.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، همزمان با تداوم مذاکرات برجامی در وین، گمانه‌زنی‌ها در خصوص نتایج آن افزایش می‌یابد. تقریبا هر روز اخباری توسط رسانه‌ها به نقل از مقامات کشورهای درگیر در مذاکرات منتشر می‌شود. آنچه که در این روزها مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی جهان قرار دارد، پیشرفت مذاکرات و احتمال دستیابی به توافق است. در همین راستا، مصاحبه‌ای با دکتر سیدمصطفی خوش چشم -تحلیلگر حوزه سیاست خارجی- انجام شد.

به اعتقاد این کارشناس مسائل بین الملل، اکنون برای خوشبین یا بدبین بودن به مذاکرات زود است. ایشان با اشاره به اینکه طرف آمریکایی تحریم را به عنوان بخش از استراتژی فعال انجام می‌دهد، گفت: آمریکا طراحی و نقشه راه بلندمدتی دارد که منوط و محدود به توان هسته‌ای ایران و مهار مولفه هسته‌ای قدرت ما نیست بلکه عموم مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی را هدف گرفته‌اند و تک اسلحه غیرقابل جایگزین آنها تحریم است. به گفته وی، آمریکا به این راحتی نمی‌پذیرد که شاکله تحریم‌ها را دستخوش فروپاشی، تغییر یا لغو قرار دهد.

این کارشناس حوزه سیاست خارجی در عین حال معتقد است که ایران نیز در مقابل آمریکا بدون سلاح نیست و مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی اعم از توان موشکی، منطقه‌ای و هسته‌ای قابل به کارگیری در مقابل اسلحه تحریم هستند؛ ایران می‌تواند از این طریق قدرت چانه‌زنی خود را افزایش داده و آنها را مجبور به عقب نشینی کند. وی افزود: احتمالا در روزها و هفته‌های پیش‌رو تقابل و چالش مذاکراتی بیشتری خواهید داشت. به گفته ایشان، هدف اولیه آمریکایی‌ها نتیجه گرفتن تا ماه فوریه است اما بعد از آن نیز به دنبال ادامه مذاکرات خواهند بود. این کارشناس مسائل بین الملل با بیان به اینکه تحریم از دوران پیک اثرگذاری خود عبور کرده، خاطرنشان کرد که آمریکایی‌ها چاره‌ای جز مذاکره ندارند و تهدید نظامی نیز ناکارامد شده است.  

وی در ادامه افزود: طرف آمریکایی در حال افول و خروج از منطقه است و از آنجایی که اولویت اصلی ایالات متحده اسقرار نیرو در دریای جنوب چین و کاهش سرعت رشد اقتصادی چین است، چاره‌ای جز مذاکره برای یک قرارداد با ایران ندارد. هر چند که در این راه، تمام ابزارها و توان تبلیغاتی، روانی، سیاسی، نظامی خود را به کار خواهد گرفت تا بتواند امتیازات بیشتری از ایران بگیرد. از نظر این کارشناس حوزه سیاست خارجی، در این دوره از مذاکرات تیم ایرانی برعکس دوره‌ قبلی به شکل کنشگرانه‌ای توانسته با در دست گرفتن ابتکار عمل –تا این مرحله- طرف مقابل را به کنش وادار کرده و در ریل مورد نظر ایران قرار داده است؛ البته با توجه به اینکه طرف مقابل نیز قدرتمند و متشکل از چندین کشور غربی است، در مسیر مذاکرات هرچه به مسائل ضروری و حساس [مدنظر ایران] مانند راستی آزمایی، ضمانت و لغو همه تحریم‌های برجامی و پسابرجامی نزدیک می‌شویم، به طور طبیعی طرف مقابل تلاش می‌کند با مقاومت کردن سرعت پیشرفت مذاکرات را کاهش دهد.

خوش چشم عملکرد طرف ایرانی تا اینجای کار را کنشگرانه و مثبت ارزیابی می‌کند و معتقد است مذاکرات با سرعتی آهسته رو به جلو است و دلیل اصلی آن را باید مقاومت غیرفنی طرف مقابل و اصرار آن به حفظ شاکله تحریم‌ها دانست. وی در انتها تاکید کرد که باید ببینیم طرف مقابل در هفته‌های آتی به وظایف خود عمل خواهد کرد یا خیر. اکنون به لحاظ سیاسی و برداشتن تحریم توپ در زمین طرف آمریکایی است اما طرف ایرانی هم ابزارهایی در اختیار دارد که هنوز آنها را به کار نگرفته اما در صورت برخورد با چالش‌های اساسی در مذاکرات، قطعا از آنها بیشتر استفاده خواهد کرد تا آمریکا را مجبور به عقب نشینی خواهد کرد.

ثروتمندترین دهک جامعه در حکومت ناب محمدی ایران 12 برابر بیشتر از فقرا مصرف می‌کند!

یکشنبه‏، 16‏ ژانویه‏ 2022

نظام سرمایه داری صرفنظر از آنکه نام آنرا, دمکراسی و یا حکومت ناب محمدی بگذارند هیچگاه در گذشته و حال و آینده عادلانه نبوده و نخواهد بود و 99% مردم برای1% جان میکنند. در مطلب زیر به نقل از سایت خبرگزاری پارس جلوه ای از افتخارات حکومت فاسد ناب محمدی را مشاهده می کنید.

مصرف ثروتمندترین دهک جامعه به نسبت ضعیف‌ترین دهک 12.2 برابر افزایش یافته است و سیاست‌‌های اقتصادی نتوانسته است به هدفی که حمایت از اقشار کم‌ درآمد باشد، اصابت کند.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ توزیع عادلانه ثروت در جامعه همیشه یکی از دغدغه‌های اجتماعی و اقتصادی مسئولان و دولت‌ها بوده است. معمولا برای تحقق این مسئله در جامعه اقدامات متنوعی صورت می‌گیرد که از جمله آن می‌‌توان به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سال 89 اشاره کرد.

مسئولان دولت قبل از وجود بیش از 900 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و رانتی در اقتصاد سخن می‌گفتند و معتقدند در صورتی که به شیوه عادلانه در میان جامعه و اقشار مختلف توزیع نشود منجر به شکاف طبقاتی یا افزایش ضریب جینی می‌شود و نتیجه آن فقر در جامعه گسترش می‌یابد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند اصلاح ارز ترجیحی که اکنون به چند قلم کالای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی داده می‌شود که البته در دولت قبل عمده آن به تدریج حذف شد. تحلیل‌ها و آمارها نشان می‌دهد دهک‌های بالای درآمدی انتفاع بیشتری از اجرای این نوع سیاست می‌برند در حالی که اثابت آن به قشر ضعیف جامعه به جهت کم برخورداری از امکانات، به شدت پایین است.

قاعدتا برای آنکه بتوان تصویری واقعی و شفاف از خانوار و دهک‌ها در جامعه ارائه کرد باید به آمارهای هزینه و درآمد خانوار توجه جدی داشت که براساس آن می‌تواند بسیاری از سیاست‌های ترجیحی و ترمیمی شکل بگیرد

مرکز آمار با بررسی هزینه و درآمد خانوار، تغییرات بیش از 900 قلم کالا را در بازه زمانی 95 تا 99 بررسی کرده است. در این گزارش به روند تغییرات هزینه اقلام مشمول یارانه که در سبد خانوار وجود دارد پرداخته شد.

* وضعیت دهک‌های درآمدی از سال 95 تا 99

در مناطق شهری نسبت درآمد یک خانوار ثروتمند در دهک دهم نسبت به درآمد یک خانوار فقیر در دهک اول 6.4 برابر در سال 99 بوده است. این نسبت برای سال 95 بالغ بر 6.6 برابر ثبت شده بود.

متوسط درآمد فقیرترین دهک (اول) خانوار شهری در سال 95 بیش از 110 میلیون ریال بوده که در سال 99 با افزایش 136 درصدی به 268 میلیون ریال روبرو شد. از طرفی متوسط هزینه‌های این دهک نیز بیش از 90 درصد گران‌تر شده است.

در مناطق روستایی نسبت درآمد کل یک خانوار در دهک دهم (ثروتمندترین) نسبت به درآمد کل یک خانوار در دهک اول (فقیرترین) از 7.1 برابر در سال 95 به 7.6 برابر در سال 99 افزایش یافت. این نسبت برای خانوارهای روستایی از خانوارهای شهری بالاتر است.

* نسبت هزینه‌های دهک‌های ثروتمند به دهک فقیر

آمارها نشان می‌دهد هزینه های ثروتمندترین دهک جامعه به نسبت ضعیف‌ترین دهک 12.2 برابر افزایش یافته که این نسبت برای سال 95 بالغ بر 10.8 برابر بود. به عبارت دیگر فاصله طبقاتی با وجود دادن یارانه نقدی و برخی حمایت‌های اجتماعی نتوانسته مسیر سیاست‌های غلط اقتصادی را اصلاح کند.

در مناطق روستایی نسبت هزینه کل یک خانوار در دهک دهم نسبت به هزینه کل یک خانوار در دهک اول از 11.9 برابر در سال 95 به 18.0 برابر در سال 99 رسیده است.

به گزارش فارس، اصلاح سیاست ارز ترجیحی در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی شده و در صورت تایید مجلس و پرداخت یارانه به اقشار ضعیف می‌تواند این نسبت و همچنین ضریب جینی را بهبود ببخشد به شرط آنکه بتوان روند کاهشی تورم را حفظ کرد و از تولید آن به انحای مختلف جلوگیری شود.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا گفت نباید مانند دولت گذشته در مذاکرات افراط کرد و «توافق موقت» راهبرد اصلی غرب و آمریکا در وین

یکشنبه‏، 16‏ ژانویه‏ 2022

سفیر اسبق ایران در ایتالیا گفت: در برجام کل ظرفیت هسته‌ای کشور را دادیم و چک برگشتی گرفتیم اما هم اکنون مانند گذشته نباید افراط کرد و همه چیز را به مذاکره گره زد.

گروه سیاسی خبرگزاری فارس- حمید بوجاریان: ابوالفضل ظهره‌وند سفیر سابق کشورمان در ایتالیا بوده است. او با تحلیل وضعیت پیش‌روی مذاکرات وین، می‌گوید، همانطور که ما بر روی مواضع ملی و به حق خود ایستادگی می کنیم، طرف‌های غربی تلاش دارند در بازگشت به برجام، کم‌ترین هزینه ممکن را بپردازند. ظهره‌وند، غربی‌ها را نیازمند رسیدن به توافق می‌داند و معتقد است، تنها پلی که غرب و آمریکا برای ماندن در منطقه در اختیار دارند برجام است و اگر برجام به نتیجه نرسید این کشورها باید از منطقه خداحافظی کرده و آن را به شکل کامل ترک کنند، اتفاقی که پروژه های سنگین آمریکا در منطقه را با خطر رو به رو می کند.

گفت و گوی فارس با این دیپلمات سابق را در ادامه بخوانید.

توافق موقت جان مایه راهبرد طرف غربی و آمریکایی در مذاکرات وین

آقای ظهره‌وند همانطور که می‌دانید مذاکرات لغو تحریم ادامه دارد و طرف غربی با وجود ادعای خود در سرعت دادن به مذاکرات و رسیدن به توافق، اقدامی برای تحقق آن انجام نمی‌دهد، چرا تفاوت در گفتار و عمل طرف‌های غربی حاضر در مذاکرات تا این اندازه زیاد است؟

ظهره‌وند: موضوع توافق موقت جان مایه راهبرد طرف غربی و آمریکایی  در مذاکرات وین است. آن‌ها علاقه ندارند که موضوع برجام و مسئله هسته‌‌ای ایران را با نگاه کارشناسی حل و فصل کنند. بهانه‌هایی هم  از جمله در دادن تضمین‌های مورد انتظار ایران دارند تا این روند به شکل طبیعی و کارشناسی شده به سرانجام نرسد.

درهر توافقی نیاز به ارایه تضمین برای عمل به توافق از سوی مذاکره کنندگان وجود دارد اما، آمریکایی‌ها برای ندادن تضمین در مذاکرات لغو تحریم‌ها، انتخابات سال آینده آمریکا را بهانه می‌کنند.

واقعیت این است که آمریکایی‌ها و طرف‌های غربی موضوع برجام را یک پروژه و نه یک توافق سیاسی می‌بینند و حاضر نیستند به عنوان نقطه حل و فصل شده مسئله‌شان با ایران بپذیرند.

می‌خواهند قدرت دفاعی و حضور منطقه‌ای ایران را محدود کنند  ادامه مطلب ...

نظر ولادیمیر ساژین خاورشناس مطرح روس در مورد توافق موقت در وین

جمعه‏، 14‏ ژانویه‏ 2022

اسپوتنیک – ولادیمیر ساژین خاورشناس مطرح روس در مورد مذاکرات برجام در وین چنین می نویسد

روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، یکی از حامیان برجام، به احیای توافق هسته ای امید بخشیده است. در سال 2021، تیمی از مذاکره‌کنندگان منصوب توسط حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق ایران، شش دور مذاکره را در وین برگزار کرد. به نظر همه شرکت کنندگان، در طی این مدت پیش نویس سند مشترک در مورد احیای برجام به میزان 70 تا 80 درصد تشکیل شد.

دور هفتم، اولین دور در دوره دولت جدید ایران با حضور تیم جدیدی از مذاکره کنندگان ایرانی، از 29 نوامبر تا 17 دسامبر با چند تنفس برگزار شد. تهران در آن دو پروژه با چشم انداز خود برای حل مشکل برجام ارائه کرد. سند اول درباره لغو تحریم های آمریکا و سند دوم درباره فعالیت های هسته ای ایران است. این پیشنهادات حول محور چهار خواسته ایران بود: اول، ایالات متحده باید تضمین هایی را برای عدم خروج از توافق هسته ای در آینده تحت هیچ دولت در کاخ سفید ارائه دهد. دوم، آمریکا باید خسارتی را که ایرانی‌ها یک تریلیون دلار تخمین زده‌اند، از تحریم‌هایی که اعمال کرده‌اند، جبران کند. سوم، آمریکا باید تمامی تحریم های ضد ایرانی خود را تحت کنترل موثر بردارد. چهارم، تنها در این شرایط تهران آماده توقف توسعه برنامه هسته ای خود است. علاوه بر این، ما متذکر می شویم که ایران نه اینکه آماده است به سطح ژوئن 2015 برگردد، بلکه فقط حاضر است که این برنامه را در سطح کنونی آن که بسیار بالاتر از سطح 2015 است، نگه دارد. در عین حال، بسیاری از کارشناسان می گویند که برخی از دستاوردهای سال های اخیر برگشت ناپذیر است، یعنی با برجام "مطابقت ندارند".

چنین اظهارنظری در میان مخالفان ایران شور و شوقی برنیاگیخت. تنفس اعلام شد. مذاکره کنندگان به طور مداوم جلسات و گفتگوهای دوجانبه و چندجانبه را برای یافتن مصالحه و دستیابی به راه حل قابل قبول برگزار کردند.

دور هشتم در 27 دسامبر آغاز شد و پس از تعطیلات سال نو در 3 ژانویه 2022 از سر گرفته شد. این دور با شدیدترین، طاقت فرساترین و دراماتیک ترین کار همه هیئت ها همراه بود. جای تعجب نیست که یکی از مذاکره کنندگان ایرانی، در اواخر شب ضمن بازگشت به هتل خود گفت که این کار مانند بازگشت از جنگ است.

همانطور که میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین خاطرنشان کرد، اکنون همه شرکت کنندگان در مذاکرات متوجه هستند که پیشرفت هایی وجود دارد. اما به تلاش های مداوم بیشتری نیاز است.

و در روزهای اخیر پرتوی از نور در انتهای تونل وین ظاهر شده است. گفته سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو در 10 ژانویه خوش بینی معتدلی برانگیخته است.

او گفت: "مذاکرات در وین شتاب بیشتری گرفته است. شانس دستیابی به راه حل <…> در مورد برنامه هسته ای ایران افزایش یافته است. این یک چیز مثبت است. همه طرف ها تمایل خود را برای یافتن راه حل برای مشکلات باقی مانده نشان می دهند. اکنون برخی راه حل ها برای کمک به دستیابی به هدف اصلی امکان پذیر است. من تاکید می کنم که آنها جایگزینی برای توافق اساسی نیستند که باید در ابعاد کامل بازسازی شود.

دیپلمات روسی با دقت بسیار پرده ای را که هدف تاکتیکی مذاکره کنندگان را پنهان می کرد - دستیابی به توافق موقتی که مقدم بر روند مرحله ای احیای کامل برجام است، برداشت.

وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، در 12 ژانویه در تایید این موضوع گفت: در حالی که اولویت هیئت ایرانی در مذاکرات وین دستیابی به توافق دائمی بر سر برجام است، اما باید اذعان کنیم که توافق موقت به ابتکار راهبردی برای رفع تحریم و منافع ملی لطمه ای وارد نمی کند. این نماینده مجلس در عین حال تاکید کرد که توافق موقت ایده آل نیست اما در دست بررسی بوده و پذیرفته یا رد نشده است.

یک نماینده مجلس ایران در نطق خود به شدت تیم اقتصادی دولت را مورد سرزنش قرار داد و از آنها با عنوان ژنرالهای بی سرباز یاد کرد.

جمعه‏، 31‏ دسامبر‏ 2021

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبر آنلاین، سارا فلاحی نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در نطقی آتشین به ابراهیم رییسی در انتخاب کابینه و تیم اقتصادی دولت انتقاد کرد.

فلاحی خطاب به رئیش جمهور ایران از تریبون مجلس گفت: اگر تیم اقتصادی خود را عوض نکنید، تیم اقتصادی شما شبیه ژنرالهای بدون سربازی است که فرمان می دهند و کسی تبعیت نمی کند.

او در ادامه سخنانش افزود: این تیم به جای رقابت با مشکلات مردم با خود رقابت می کنند. گوشه ای از این رقابتها را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ می بینیم که بسیاری از برآوردهای آن غلط است. دوباره دست دولت را در جیب مردم فرو کرده است و حذف و اضافه های رادیکالی زیادی دارد.

فلاحی با خطاب قرار دادن رییسی گفت: برادر من! برخی از وزرای شما انگار سر کوچه فامیلی و دوستی و رفاقت نشسته اند و به همه رفقای سیاسی و نسبی و سببی خود بفرما داده اند. به داد مردم برسید. برخی از وزرای شما با شما هم مسلک نیستند. در مسیر انقلابی گری حرکت نمی کنند. اجازه ندهید داستان ما و شما و مردم وعده هایی که به مردم داده ایم به داستان آن سرباز بخت برگشته ای بدل شود که در انتظار وعده لباس گرم پادشاه یخ زد و مرد.