گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.
گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

آیا آمریکا اصلا حق بازگشت به برجام را دارد؟

09.12.2020

 دکتر عماد آبشناس

تیم آقای جو بایدن رییس جمهوری منتخب آمریکا چندین بار اعلام کرده اند که وی پس از تحویل گرفتن قدرت تصمیم دارد بر اساس شرط و شروطی آمریکا را به برجام برگرداند.

تیم وی اعلام کرده اند که آمریکای بایدن به بسیاری از معاهدات بین المللی دیگر که ترامپ از آن خارج شده باز خواهد گشت.

بسیاری از کشورها هم از این اظهارات و تصمیم استقبال کرده اند.

نکته قابل تامل در این ماجرا این است که آیا ورود و خروج به معاهدات بین المللی به قول معروف خانه خاله است که هر وقت برای آمریکایی ها صرف داشته باشند وارد آن شوند و هر وقت صرف نداشته باشد از آن خارج شوند؟

آیا نیابد جریمه ای برای آمریکا در نظر گرفته شود تا مقامات سیاسی این کشور متوجه شوند که حد اقل در سطح بین المللی فاعل ما یشاء نیستند.

اگر مجامع بین المللی هیچ جریمه ای را برای آمریکایی ها در نظر نگیرند قطعا هیچ تضمینی وجود نخواهد داشت که دولت آمریکا تعهدات خود را اجرا کند و یا در آینده باز هم رییس جمهوری ای نیاید و زیر تعهدات آمریکا بزند.

حد اقل به عنوان یک ایرانی می توانم بگویم خودداری آمریکا از اجرای تعهدات اش در برجام موجب ضررهای بسیار سنگین به ملت ایران شد، ضررهایی که در برخی موارد به دلیل نبود دارو منجر به از دست دادن جان برخی ایرانی ها شد.

این را آمریکایی ها چطوری می خواهند جبران کنند؟ 

ادامه مطلب ...

سعد‌الله زارعی و بایدها و نبایدهای پاسخ ایران به ترور محسن فخری‌زاده

 ...... فارس: وقت ضربه و یا انتقام چه زمانی است؟

زارعی: معتقد هستم که در ضربه متقابل، ما نباید تاخیر کنیم. از این کلماتی که بوی ضعف می‌دهد ـ که ما در زمان خودش و در جغرافیایی خودش انتقام می‌گیریم و در زمین نتانیاهو بازی نمی‌کنیم ـ باید این حرف ها را کنار بگذاریم.

ما باید ضربه خود را در زمان نسبتاً کوتاهی بزنیم و نباید زمان فاجعه ای که اتفاق افتاده با ضربه ما زیاد شود و حجم واکنش ما نبایستی در این حدی باشد که یک نفر در اسرائیل کشته شود یک جایی زده شود باید ضربه بزنیم که به این پرونده ترور در کل منطقه خاتمه دهد واقعاً ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

فارس: احتمال زدن ضربه چقدر است؟

زارعیمن فکر می کنم ما داریم آماده می شویم که ضربه را در همین زمان های انشاالله کوتاه بزنیم.

فارس: تاثیر این ترور بر امنیت منطقه و امنیت داخلی چگونه است؟

زارعی: اولاً وقتی به امنیت ما حمله می شود یعنی امنیتی وجود داشته که اسرائیلی‌ها به آن حمله کرده‌اند. معنای آن این است که اسرائیلی‌ها در این اقدام، آمدند یک چیزی که وجود دارد را مورد هدف قرار دادند و آن «امنیت» است.

به نظر من آن نقطه برتر و امتیاز ما امنیت داخلی ما بوده و هست و می‌توانستیم به دنیا بگوییم که ایران در غرب آسیا جوشان و پر مسئله یک کشتی امن است الان هم می توانیم بگوییم، لذا نتیجه‌ای که اسرائیلی‌ها می‌خواستند بگیرند این بود که قیمت امنیت را در جمهوری اسلامی پایین آورد. اگر قیمت پایین بیاید چه می شود؟ اولاً اعتبار خارجی ایران  به شدت آسیب می‌بیند.

آن رزمنده که داخل لبنان مقابل اسرائیل سینه سپر کرده و با یک نشاطی در صحنه سیاسی ایفا نقش می‌کند احساس می کند که آنقدر هم که فکر می‌کند از پشتوانه محکمی بر خوردار نیست و همین امر باعث می شود که روحیه او را تضعیف شود و مخالفانش را نسبت به او تشجیع می کند و روند را به ضرر او تا حدودی دستخوش تغییر می کند.

در داخل هم مردمی که بسیاری از سختی ها را به شوق وجود امنیت تحمل می کنند و می گویند که خدا را شکر که اگر سختی داریم امنیت خوبی داریم؛ اسرائیل می‌خواهد به این مردم بگوید که نخیر! امنیتی نیست فلذا می‌خواهد این امتیاز و این گوهر قیمتی را از دست جمهوری اسلامی بگیرد.........

‏07‏/12‏/2020

لینک اصل مطلب

ایجاد جامعه‌ای مظنون: جنبه ترسناک دولت پلیسی تکنولوژیک


جان دبیلو.وایتهد

‏29‏/10‏/2018

تمام فیلم های علمی تخیلی که تاکنون دیده‌ایم و خبر از آینده‌ای تیره و تار می‌دادند، به ناگهان در این مقطع در یک سه‌گانه خطرناک شامل علم و فناوری، کسب و کارهای بزرگ و دولت در حال رسیدن به یکدیگر هستند.

 

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس:  

امروزه برای همه ما روشن است که برادر بزرگ همواره در حال تماشای ماست.
متاسفانه به لطف تلاش‌های جاری دولت برای ساخت پایگاه داده‌های عظیم با استفاده از فناوری‌های در حال ظهور نظارتی، دی ان ای و بیومتریک، کار به جایی رسیده است که برادر بزرگ (و شرکای جرم شرکتی‌اش)  حتی بیش از پیش دلهره‌آور، فراگیر و همه جا حاضر شده است.
در واقع تمام فیلم های علمی تخیلی که خبر از آینده‌ای تیره و تار می‌دادند (و در این مورد تمام فیلم‌های ترسناکی) که تاکنون دیده‌ایم، به ناگهان در این مقطع در یک سه‌گانه خطرناک شامل علم و فناوری، کسب و کارهای بزرگ و دولت در حال رسیدن به یکدیگر هستند؛ دولتی که می‌خواهد ناظر بر همه چیز، همه‌چیزدان و قدرتمند کل باشد؛ اما این کار بدون کمک شهروندان امکان‌پذیر نیست.
آمریکاییان به طور روزمره در حال واسپاری (در بسیاری موارد داوطلبانه) محرمانه‌ترین ریزه‌کاری های مربوط به اینکه که هستند - آرایش زیستی، نقشه‌های ژنتیک و بیومتریک خود (مشخصه‌های چهره و ساختار بدن، اثر انگشت، اسکن عنبیه و غیره) - از طریق گشت و گذار در یک جهان تکنولوژیک هستند که همواره توانمندتر می‌شود.

همان‌طور که آنا میر روزنامه‌نگار اشاره می‌کند «اسکنرهای اثرانگشت، اسکنرهای چشم و تشخیص صدا دیگر شیوه‌های امنیتی مختص فیلم های جاسوسی پر از تجهیزات پیشرفته تکنولوژیک نیستند.» هم‌اکنون میلیون‌ها گوشی همراه، بانک و مشتری، سرمایه‌گذاری این فناوری‌ها را در سرانگشتانشان دارند. شواب از فناوری تشخیص صدا استفاده می‌کند، اپل از اثرانگشت استفاده می‌کند، ولز فارگو چشم‌ها را اسکن می کند و دیگر شرکت‌ها در حال ساخت فناوری رهگیری ضربان قلب یا فناوری گریپ برای تایید هویت کاربر هستند. اینکه آیا فناوری بیومتریک شکوفا خواهد شد یا شاهد زوال خواهد بود، نه تنها به امنیت این فناوری بلکه به این بستگی دارد که آیا سیستم قضایی آمریکا حفاظت‌های قانونی لازم را برای حریم خصوصی مصرف‌کنندگان این فناوری و شرکت‌هایی که روی توسعه آن سرمایه‌گذاری می‌کنند به عمل خواهد آورد یا خیر. در حال حاضر هیچ قانون فدرالی در این باره وجود ندارد و تنها یک ایالت است که دارای قانون حفاظت دربرابر اطلاعات بیومتریک است.
ادامه مطلب ...

وزیر خارجه دولت بایدن کیست و چه دیدگاهی درباره ایران دارد؟

به گزارش سایت فارسی رادیو بین المللی فرانسه

آنتونی بلینکن از دانشگاه هاوارد در رشتۀ حقوق فارغ التحصیل شد و تجربه و حرفۀ سیاسی را با همکاری با کمیسیون سیاست خارجی سنای آمریکا آغاز کرد هنگامی که جو بایدن به عنوان سناتور عضو همین کمیسیون بود. دوستی و همکاری بی وقفۀ بایدن و بلینکن از همین دوره آغاز شد. به گفتۀ دنیس راس، همانند بایدن دلبستگی بلینکن به اسرائیل "غریزی و عاطفی است" با این تفاوت که این دلبستگی در نزد بلینکن ریشه‌های عمیق خانوادگی نیز دارد.

خود بلینکن، اخیراً در مصاحبه‌ای تأکید کرده بود که اردوگاه‌های مرگ در آلمان نازی برای همیشه حمایت خلال‌ناپذیر بایدن از اسرائیل و امنیت آن را رقم زدند. بلینکن در همین مصاحبه تصریح کرده بود : "بایدن عمیقاً معتقد است که اسرائیل بهترین ضامن پیشگیری از تکرار تهدید نابودی یهودیان است و به همین خاطر او هرگز امنیت اسرائیل را نادیده نمی‌گیرد حتی در مواقعی که با برخی سیاست‌های این کشور موافق نیست."

آنتونی بلینکن ضمن انتقاد از خروج دونالد ترامپ از توافق اتمی با ایران، تأکید کرده بود که اگر بازگشت به برجام به برتری طلبی‌های حکومت ایران در منطقه خاتمه ندهد، او برنامۀ اتمی ایران را متوقف خواهد کرد.   

هرچند بلینکن ادبیات مودبانه‌تر و دیپلماتیک‌تری نسبت به دونالد ترامپ و مایک پمپئو در سیاست خارجی دارد اما آنچه او بیان داشته، دقیقا همان مطالبات ترامپ از ایران بود که درنهایت منجر به خروج آمریکا از برجام شد. بلینکن را شاید بتوان نسخه اتوکشیده ترامپ و پمپئو دانست

ادامه مطلب ...