گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.
گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

آیا جنگ در اوکراین یک توافق نانوشته بین روسیه و آمریکا برای تجزیه و نابودی اوکراین است؟

مقدمه: « گفته می شود که تا کنون مبلغ ۲۳۷ میلیارد دلار از طرف آمریکا و متحدانش صرف جنگ در اوکرائین برای نابودی روسیه شده است که از این مقدار، مبلغ 37.5 درصد یا تقریبا یک‌سوم برای هزینه های نظامی است! که به جیب کمپانی های اسلحه سازی آمریکا می رود!

 ومبلغ برای اهداف غیر نظامی نیز به جیب زلنسکی و هم مافیائی هایش می ریزد و به همین دلیل است که دولت های اوکراین و آمریکا بطور مداوم بر طیل جنگ می کوبند. اما سؤآل اساسی این است که اگر آمریکا برنامه داشت تا اوکراین را به عضویت ناتو در آورد و به جان روسیه بیاندازد چرا با خلع سلاح اوکراین موافقت کرد!؟ زیرا اگر اوکراین تسلیحات اتمی خود را حفظ می کرد روسیه جرات حمله نظامی به آن را نداشت و به راحتی می توانست هم عضو ناتو و هم اتحادیه اروپا بشود و روسیه هم هیچ کاری نمی توانست بکند. به نظر می آید که یک توافق نانوشته بین روسیه و آمریکا برای تجزیه و نابودی اوکراین وجود دارد و دولت دلقکی به نام زلنسکی مأمور و مجری تجزیه و نابودی اوکراین است.

 به نقل از ویکی پدیا: ....پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی، اوکراین حدود یک سوم زرادخانه هسته‌ای شوروی (که در آن زمان سومین زرادخانه بزرگ جهان به‌شمار می‌آمد) و همچنین ابزارهای قابل توجهی برای طراحی و تولید آن را در اختیار داشت.[۲] به‌طور کلی حدود ۱۷۰۰ کلاهک در خاک اوکراین باقی مانده بود که شامل ۱۳۰ موشک بالستیک قاره‌پیمای یوآر-۱۰۰ اِن(به انگلیسیUR-100N) با شش کلاهک، ۴۶ موشک آر تی-۲۳ مولودت(به انگلیسیRT-23 Molodets) با ده کلاهک، و همچنین ۳۳ بمب افکن سنگین می‌شدند.[۳] به‌طور رسمی، این سلاح‌ها توسط کشورهای مشترک المنافع کنترل می‌شدند.[۴] در سال ۱۹۹۴ اوکراین موافقت کرد که این تسلیحات را نابود کند و به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) بپیوندد.[۵][۶] .....» 

ادامه مطلب ...

لهستان، اسلواکی و مجارستان واردات غلات اوکراینی را ممنوع کردند!

مقدمه: در حالی که دولت و مردم اوکرائین مثل ترکیه در آرزوی خام عضویت در اتحادیه اروپا بسر می برند و در این راه کشور خود را در جنگ با روسیه نابود کردند اما کشورهای اتحادیه اروپا از ورود محصولات غذایی اوکرائینی که در کشورهای اروپایی به آنها نیاز است جلوگیری می کنند تا از بازار داخلی خود و کاهش قیمت ها جلوگیری کنند!

به گزارش اسپوتنیک، علیرغم تصمیم کمیسیون اروپا، لهستان، اسلواکی و مجارستان واردات غلات اوکراینی را از نیمه شب ممنوع می کنند.

همانطور که ایستوان ناگی، وزیر کشاورزی مجارستان اشاره کرد، بوداپست واردات 24 کالا از اوکراین را ممنوع خواهد کرد. لیست محصولات در روزنامه دولت منتشر شد. علاوه بر غلات، گوشت گاو، گوشت خوک، بره، گوشت بز، مرغ، تخم مرغ، سبزیجات، عسل، تخمه آفتابگردان و شراب در این لسیت بود. این فرمان در ساعت 23:00 روز 15 سپتامبر لازم الاجرا می شود و ویکتور اوربان نخست وزیر آن را امضا کرد.

نخست وزیر لهستان ماتئوش موراویتسکی به نوبه خود، تصمیم اتحادیه اروپا را "برای کشاورزان لهستانی را مضر خواند. به گفته وی، ورشو در این مورد به برلین و بروکسل گوش نخواهد داد.

همانطور که شبکه تلویزیونی اسلواکی به نقل از وزارت کشاورزی جمهوری گزارش داد، موقعیت براتیسلاوا را توضیح داد، در غیر این صورت بازار اسلواکی با غلات ارزان اوکراینی پر می شود که می تواند خسارت مالی زیادی به کشاورزان محلی وارد کند.

روز جمعه، کمیسیون اروپا تصمیم گرفت محدودیت های واردات چهار نوع محصولات کشاورزی اوکراین را به چندین کشور مرزی اتحادیه اروپا تمدید نکند، اما این کشور را موظف کرد اقدامات کنترل صادرات را اعمال کند. کیف باید در 18 سپتامبر یک برنامه اقدام را به اتحادیه اروپا و کشورهای همسایه ارائه دهد. کمیسیون اروپا و اوکراین وضعیت را زیر نظر خواهند داشت. تا زمانی که کیف اقدامات خود را به طور مؤثر اعمال کند، هیچ برنامه ای برای اعمال محدودیت های جدید وجود ندارد.

 

اعمال ممنوعیت واردات غلات اوکراینی توسط لهستان بر خلاف تصمیم کمیسیون اروپا

21:23

ممنوعیت واردات غلات اوکراینی

در پایان ماه مارس سال جاری، پنج کشور اتحادیه اروپا هم مرز با اوکراین (بلغارستان، مجارستان، لهستان، رومانی و اسلواکی) با درخواست مداخله در بحران ناشی از هجوم به اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، درخواست کردند. غلات از اوکراین اتحادیه اروپا اقدامات محدود کننده موقتی را با هدف از بین بردن مشکلات لجستیکی مرتبط با این محصولات در کشورهای مرزی اتحادیه اتخاذ کرده است. آنها در 2 مه لازم الاجرا شدند و در ژوئن تا 15 سپتامبر تمدید شدند.

این محدودیت ها به این معنی است که گندم، ذرت، دانه های کلزا و آفتابگردان با منشاء اوکراینی می توانند برای گردش آزاد در تمام کشورهای اتحادیه اروپا، به جز پنج کشور مرزی، ادامه پیدا کنند. به موازات آن، این کشورها متعهد شدند که اقدامات یکجانبه خود را علیه محصولات کشاورزی عرضه شده توسط کی یف لغو کنند.

کمیسیون اروپا بارها تاکید کرده است که اقدامات محدودکننده موقتی هستند و به محض رفع مشکلات لجستیکی لغو خواهند شد.

شنبه‏، 16‏ سپتامبر‏ 2023

 

نیک‌بین نماینده مجلس: حقوق بازنشستگان کفاف ۱۰ روز زندگی آنها را هم نمی‌دهد!

چهار شنبه‏، 13‏ سپتامبر‏ 2023

مقدمه: در مملکتی که درآمد یک فوتبالیست هزار برابر یک دانشمند هسته ای است!؟ به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، صادرات نفت ایران از ابتدای دولت سیزدهم افزایش قابل توجهی یافت و با اتخاذ رویکرد بازارسازی نفت و تقویت روابط راهبردی با چین به طور میانگین از اعدادی نزدیک به 600 هزار بشکه در روز به 1.4 میلیون بشکه افزایش یافته و بیش از دو برابر شد. با وجود تاکید آمار موسسات معتبر خارجی و داخلی، این سوال بی‌پاسخ مانده که چرا این گشایش نفتی در معیشت مردم، قیمت دلار و تورم به خوبی دیده نمی‌شود؟ آیا فقر در ایران عمدی و نتیجه سیاست های مافیای حاکم بر ایران است؟ در ادامه نظرات سانسور شده توسط خبرگزاری فارس را می خوانید:

ناشناس سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳

برجام و شرطی کردن اقتصاد به دلار و تورم ده برابری دلار کمر ملت را شکست حذف ارز دولتی هم تیر خلاص بود به سفره ملت

پاسخ

۸ 

مهدی سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹

ممنون از خبرنگار اقتصادی که حقایق را گفت! نقد منصفانه دواست نه بلا!

پاسخ

حمیدسه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵

متاسفانه قیمت گوشت قرمز هفتگی افزایش داره لبنیات هم همینطور از افزایش فروش نفت جز گرانی چیزی ندیدییم

حسین سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲

منتظر نباشیم که آش همان آش است و کاسه همان کاسه ، اگر تمام دنیا دلار را از اقتصاد کنار بگذارند ، مافیا در ایران بسیار قدرتمند شده و باید دلار های حاصل صادرات خود را با قیمت شصت هزار تومان بفروشند و سر انجام هم ‌ آنچه به ملت می‌رسد ، رنج است

پاسخ

۳۸ 

ناشناس سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱

علت اصلی وجود برخی مدیران و تصمیم گیران نفوذی در مدیریت میانی کشور و مافیای رانت خوار خصولتی است.

پاسخ

۲۰ 

ناشناس سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴

نه توانایی خرید مسکن را داریم نه ماشین نه ازدواج و حتی ساده ترین چیزها... حقوق هم که جوابگوی هیچ چیزی نیست تا کی باید مقاومت بکنیم

نماینده مردم کاشمر با انتقاد از حقوق کم بازنشستگان گفت: حقوق بازنشستگان کفاف ۱۰ روز زندگی آنها را هم نمی‌دهد.

با گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه توانا، جواد نیک‌بین نماینده مردم کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ در نشست علنی چهارشنبه ۲۲ شهریورماه مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی در خصوص عدم اجرای بخش زیادی از  قوانین مصوب مجلس توسط دولت، گفت: موضوعات و قوانینی که در مجلس شورای اسلامی مصوب و در شورای نگهبان تأیید می‌شود، دولت بخش زیادی از آن را اجرا نمی‌کند.

وی افزود: همسان‌سازی حقوق کارمندان لشکری و کشوری یکی از همین موارد است بگونه‌ای که اگر از بازنشستگان و کارمندان سپاه، نیروی انتظامی و ارتش میزان حقوقشان را سوال کنید خودتان متوجه این مسئله خواهید شد

نماینده کاشمر و بردسکن در مجلس با اشاره به اینکه حقوق بازنشستگان کفاف ۱۰ روز زندگی آنها را هم نمی‌دهد، بیان کرد: بر اساس قانون مصوب در مجلس شورای اسلامی، حقوق بازنشستگان باید ۹۰ درصد حقوق کارمندان شود زیرا بودجه این موضوع نیز مشخص شده است. بنابراین اگر دولت اجرا نمی‌کند حداقل به مردم توضیح دهد که دلایل اجرایی نشدن آن چیست.

حجت الاسلام نیک بین ضمن اشاره به تصویب موضوع شفافیت در مجلس شورای اسلامی، افزود: با وجود اینکه برای بررسی شفافیت ماه‌ها کار کارشناسی انجام گرفت و ۱۷۸ نفر از نمایندگان آن را امضا و در نهایت شورای نگهبان نیز موضوع شفافیت را تأیید کرد اما در مجمع تشخیص مصلحت نظام مانده است.

وی ضمن اعتراض نسبت به عدم اجرای موضوع شفافیت در مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: زودتر کار را انجام دهید تا مردم از بلاتکلیفی درآیند و این قانونی که نقطه اوج مجلس بوده به پاشنه آشیل تبدیل نشود.

نماینده مردم کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ در مجلس با بیان اینکه واردات خودرو موجب رفاه، ارزآوری و اشتغال می‌شود، گفت: اگر دولت می‌خواهد رفاه مردم تأمین شود باید قوانین مصوب مجلس را اجرا کند و در صورت عدم اجرا باید دلایل آن را نیز بیان کند تا اصلاحات لازم انجام شود.

 

تبلیغ و تمجید از چریکهای فدایی خلق و تروریست خواندن مجاهدین خلق در جمهوری اسلامی

مطلب زیر در تعریف و تمجید از چریکهای فدایی خلق در سایت اینترنتی خبرگزاری مهر منتشر شده است که در این مطلب عملیات "سیاهکل" «حماسه!» نامیده شده است و این در حالی است که به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس ‌وبگاه «هیل» وابسته به کنگره آمربکا در گزارشی به قلم «امانوئل اتولنگی» تحلیلگر ارشد اندیشکده «دفاع از دموکراسی‌ها» با عنوان «کوبا، جزیره مطلوب و مورد نظر ایران» نوشت: کوبا جدید‌ترین بخشی است که به شبکه در حال رشد مراکز تبلیغ مذهبی ایران ملحق شده است. ایران در سه سال گذشته یک مرکز فرهنگی شیعه و یک مسجد را در هاوانا، پایتخت کوبا ایجاد کرده که فعالانه در حال جذب و استحاله کوبایی‌ها هستند. بسیاری از آن‌ها به ایران سفر می‌کنند و در بینشان حتی فردی هست که می‌توان از او به عنوان نخستین روحانی شیعه کوبا یاد کرد.


مشارکت چریکهای فدایی خلق در نبرد با اسرائیل مروری بر حماسه سیاهکل

سه شنبه‏، 12‏ سپتامبر‏ 2023

صفایی در اولین‌بخش عملیات نفوذی به خاک اسرائیل، فرماندهی گروه کوچکی را به عهده گرفت. او در مسابقات رد شدن از روی طناب بین فداییان فلسطینی اول شد و از یاسر عرفات یک‌سلاح کمری جایزه گرفت.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب _ صادق وفایی: چندی پیش کتاب «من اعتراف می‌کنم» نوشته محمد رحمانی درباره شخصیت و کارنامه وحید افراخته عضو بلندپایه سازمان مجاهدین خلق توسط انتشارات ایران منتشر شد که مطالب مندرج در آن، به‌ جز افراخته درباره تاریخ مبارزات مسلحانه گروه‌های مسلمان و مارکسیست علیه حکومت محمدرضا پهلوی بودند. ازجمله شخصیت‌هایی که در این‌کتاب به آن‌ها اشاراتی شده، حمید اشرف یکی از اعضا و رهبران سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران است که با وجود مارکسیست‌بودن، پیش از تصفیه‌های خونین مجاهدین خلق، توصیه صحیحی به تقی شهرام کرد؛ این‌که بخش مارکسیست ‌شده این‌سازمان به رهبری شهرام باید از بخش اسلامی آن انشعاب کنند نه این‌که دست به تصفیه مسلمانان گروه زده و آن‌ها را حذف کنند.

به‌هرحال تاریخ سال‌های طوفانی منتهی به انقلاب اسلامی ایران به‌ویژه بازه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، گوشه‌های جذاب و قابل بررسی زیادی دارد که مربوط به مبارزات گروه‌های مسلح مختلف علیه پهلوی دوم هستند. سازمان چریک‌های فدایی خلق هم به‌عنوان یک‌گروه مارکسیست یکی از این‌جنبش‌هاست که حمید اشرف به‌عنوان یکی از رهبران و نخبگان مبارزاتی آن روز ۸ تیر ۱۳۵۵ در ۲۹ سالگی در جریان محاصره یکی از خانه‌های تیمی این‌گروه توسط ساواک، پس از چندساعت درگیری کشته شد.

اشرف جزوه کم‌ حجمی به ‌نام «حماسه سیاهکل» دارد که درباره ماجرای عملیات حمله به پاسگاه ژاندارمری سیاهکل در سال ۱۳۴۹ است. این‌جزوه در قالب کتابی که انوش صالحی سامان داده توسط انتشارات نگاه به چاپ رسیده که نسخه‌های چاپ دومش که هم‌اکنون در بازار نشر موجودند، اردیبهشت سال ۱۳۹۸ عرضه شدند.

پس از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و تبعید امام خمینی، حکومت پهلوی دوم شرایط پلیسی و خفقان عجیبی را بر جامعه ایران تحمیل کرد که گروه‌های مبارز مختلف، راهی جز در پیش‌گرفتن مبارزه مسلحانه را صحیح ندیدند. ماجرای سیاهکل که سال ۱۳۴۹ رخ داد توسط صاحب‌نظران و تحلیل‌گران، نخستین حرکت مسلحانه سیاسی مبارزان ایرانی علیه جریانی بود که حمید اشرف آن را «امپریالیسم و مزدور دست‌نشانده‌اش شاه» می‌خوانَد. به‌هرحال مطالعه نوشته‌های گروه‌های مبارز غیرمسلمان ضد پهلوی نیز این‌ فایده را برای جوانان امروز دارد که بدانند در سال‌های دهه‌های ۴۰ و ۵۰ علاوه بر عزم جدی برای از بین‌بردن حکومت وابسته محمدرضا پهلوی، اراده‌ای نیز برای مبارزه با آمریکا و اسرائیل وجود داشت.

اشرف می‌گوید هدف اصلی از ماجرای سیاهکل تبلیغ مسلحانه بود. از این‌رو وجود یک‌دسته چریکی در مناطق روستایی در این‌مورد نقش بزرگی داشت و از نظر روانی می‌توانست ضربه محکمی به دشمن وارد کرده و بار دیگر امیدهای مرده را به دل‌ها بازگرداند. در شرایط سیاسی‌شدن محیط، می‌توان بذر انقلاب را پاشیده و نتیجه آن را به‌تدریج برداشت. اما در زمان اجرای عملیات سیاهکل، هنوز گروه با یک تشکیلات منسجم سیاسی نظامی فاصله زیادی داشت.

در دنباله پرونده‌ای که برای کتاب «من اعتراف می‌کنم» و مبارزات سازمان مجاهدین خلق در سال‌های پیش از انقلاب باز کردیم، بد نیست تورقی روی کتاب «حماسه سیاهکل» داشته باشیم تا تصویر کامل‌تری از مبارزات ضدپهلوی در سال‌های پیش از انقلاب داشته باشیم.

مجله آمریکایی آتلانتیک: ناتو احتمالاً تا سال ۲۰۲۵ از هم فرو می پاشد!

یک مجله آمریکایی با اشاره به شکاف بین واشنگتن و اروپا در خصوص اوکراین نوشت که احتمالاً ائتلاف ناتو تا سال ۲۰۲۵ از هم پاشیده خواهد شد.

دوشنبه‏، 04‏ سپتامبر‏ 2023

مقدمه: علیرغم اینکه روسیه تفاوت ماهوی با آمریکا ندارد اما در شرایط کنونی پیروزی روسیه محافظه کار و غرب گدا، بدون شک ضربه مرگ آوری بر پیمان متجاوز و آمریکایی ناتو خواهد بود. اگر باند مافیایی حاکم بر روسیه با آمریکا زدوبند نکند و دوباره مثل قرداد مینسک آگاهانه و از موضع ضعف سر خودش را کلاه نگذارد! و حالت تدافعی و انفعالی روسیه در جنگ اوکرائین، به یک موضع تهاجمی تبدیل شود آنطور که پریگوژین و سوروکین میخواستند، آنگاه می توان امیدوار بود که با شکست ارتش آمریکایی-نازیست اوکرائین، پیمان ناتو نیز به آخر خط برسد! مواضع انفعالی روسیه کاملآ واکنشی به مواضع تهاجمی آمریکا است! اگر ضرورت ها مواضع آمریکا را تهاجمی تر کند و در نتیجه روسیه برخلاف میلش وادار به حمله گسترده و شکست کامل اوکرائین شود، آنگاه اروپا یتیم می شود و ناتو که تمام توان خود را در اوکرائین برای شکست روسیه به کار گرفته است به یک تشکیلات بی خاصیت تبدیل می شود و چین و پیمان بریکس به عنوان جایگزین آمریکا جهان را برای همیشه تغییر خواهند داد و شاید با پایان تسلط مالی دلار بر جهان و پایان نسبی بهره کشی جهان توسط امپریالیسم آمریکا، ایالت های تجزیه طلب آمریکا مانند تگزاس و کالیفرنیا، آمریکا نیز تجزیه شود و جهان از چنگ امپریالیسم آمریکا خلاص شود.به امید آن روز!

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مجله آمریکایی «آتلانتیک» در گزارشی تحت عنوان شکاف میان آمریکا و اروپا در خصوص موضوع اوکراین نوشت که در صورتیکه «دونالد ترامپ» یا یک جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده پیروز شود، احتمالاً واشنگتن کمک به کی‌یف را متوقف خواهد کرد و بنابراین اتحادیه اروپا باید برای احتمال نابودی ناتو به دست واشنگتن در مدت زمان کوتاهی بعد از آن آمادگی داشته باشد.

طبق این گزارش، اروپا و ایالات متحده در آستانه مهم‌ترین گسست آگاهانه در روابط بین‌المللی در چندین دهه اخیر قرار گرفته‌اند.

در این گزارش آمده است که از سال ۱۹۴۹، ناتو در تأمین امنیت جهان استوار بوده است. این ائتلاف در ابتدا با عضویت ایالات متحده، کانادا و ۱۰ کشور غرب اروپا ایجاد شد و در جنگ سرد پیروز شد و از آن زمان تا اندازه‌ای گسترش یافت که تقریباً تمام کشورهای اروپایی را دربرمی‌گیرد.

آتلانتیک سپس ادامه داد علی‌رغم آن‌که ناتو تنها گروه امنیتی موفق در تاریخ جهانی مدرن بوده است، احتمال فروپاشی آن تا سال ۲۰۲۵ وجود دارد.

این مجله آمریکایی سپس توضیح داد، علت فروپاشی ناتو، اختلاف عمیق در در دیدگاه بین جناح پوپولیست حزب جمهوری‌خواه و نگرانی‌های امنیت وجودی اکثر اروپا است و جنگ اوکراین بعنوان تسریع‌بخش فروپاشی ناتو عمل خواهد کرد.

طبق این گزارش، در هفته‌های اخیر مشخص شده است که این ترامپ نیست که تنها مخالف مشارکت در جنگ اوکراین علیه روسیه و ادامه کمک به کی‌یف است و دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا همچون «ران دسانتیس» و «ویوک راماسوامی» نیز مخالف کمک به اوکراین هستند.

دسانتیس که البته موضعی نرم‌تر اتخاذ کرد، متعهد شد که هرگونه کمک بیشتر به کی‌یف را به کمک بیشتر اروپا مشروط کند و تصریح کرد که ترجیح می‌دهد نظامیان آمریکایی را به مرز آمریکا-مکزیک اعزام کند.

راماسوامی موضع تندتری اتخاذ کرد و اوضاع فعلی اوکراین را «فاجعه‌بار» توصیف کرد و خواستار توقف کامل و فوری حمایت آمریکا از اوکراین شد و سپس تصریح کرد که اوکراین باید کوتاه بیاید و روسیه بخش بزرگی از اوکراین را تحت کنترل بگیرد.

بر اساس این گزارش، گرچه رئیس‌جمهور پیشین آمریکا مواضعی همچون دو نامزد دیگر جمهوری‌خواه درباره اوکراین اتخاذ نکرده است اما ترامپ پیش‌تر نیز تأکید کرده بود که پیروزی اوکراین برای روسیه منفعتی ندارد.

آتلانتیک در ادامه نوشت که برخلاف جمهوری‌خواهان آمریکا، کشورهای اروپایی موضعی متفاوت در پیش گرفتند و در همین راستا بسیاری از کشورهای اروپایی، جنگ اوکراین را چالش مستقیمی برای آینده خود می‌دانند و نگران هستند که روسیه در صورتیکه بتواند بخش زیادی از قلمرو اوکراین را تحت کنترل درآورد، قلمروهای آن‌ها نیز در معرض خطر از دست رفتن در مقابل روسیه قرار گیرد.

این گزارش همچنین ادامه داد که حتی اگر «جو بایدن» بتواند مجدداً بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود، کنترل جمهوری‌خواهان بر مجلس نمایندگان آمریکا، سنا یا هر دو مجلس به طور چشمگیری حمایت آمریکا از اوکراین را تضعیف خواهد کرد.

این مجله در ادامه گزارش خود نوشت، حقیقت این است که اروپا برای سالهای زیادی در زمینه مسائل امنیتی از آمریکا عقب مانده است که این به نفع آمریکا بوده است تا حاکمیت خود را ناتو منسجم کند و به کشورهای اروپایی اجازه داده است تا هزینه کمتری را برای دفاع از خود صرف کنند و اختلافات به وجود آمده به این مفهوم است که اروپا به تنهایی توانمندی‌های نظامی آمریکا را در اختیار نخواهد داشت.

آتلانتیک نوشت که کمک‌های غرب به اوکراین نمایانگر تفاوت‌هایی است که بین دیدگاه آمریکا و اروپا وجود دارد. در سال گذشته، رهبران اروپا بیش از واشنگتن در خصوص لزوم ارسال تجهیزات قدرتمند و پیشرفته به کی‌یف مصمم بوده‌اند اما وابستگی آن‌ها به سامانه‌های آمریکایی، توانمندی آن‌ها برای ارسال تسلیحات به اوکراین را محدود کرده است.

بخش زیادی از تسلیحاتی که غرب در اختیار اوکراین قرار می دهد از سوی ایالات متحده تأمین می‌شود اما با این‌حال، دولت بایدن در ماههای اخیر روند انتقال تجهیزات بسیار پیشرفته چون تانک‌های آبرامز، جنگنده‌های اف-16 و تجهیزات سامانه‌های موشکی تاکتیکی ارتش به اوکراین را بسیار کند کرده است.

این گزارش با اشاره به این موارد در بخش پایانی خود نوشت که کشورهای اروپایی بدون متعهد کردن خو به برنامه‌ریزی نظامی جامعه، احتمالاً درگیر یک بحران دیپلماتیک داخلی خواهند شد. اگرو اروپا برنامه‌ریزی برای بدترین سناریوی احتمالی را آغاز نکند، هیچ‌کس جز خود اروپا مقصر نخواهد بود.