پرستیوی: آمریکا از اصرار بر عدم انجام تعهداتش دست برنمیدارد
شبکه خبری پرستی وی به نقل از منابع آگاه نوشت ایالات متحده آمریکا کماکان از انجام تعهدات خود برای بازگشت به برجام و لغو تحریمها خودداری کرده است.
دوشنبه، 21 ژوئن 2021
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس، منابع آگاه به شبکه خبری «پرستیوی» گفتهاند آمریکا از اصرار بر عدم انجام تعهداتش برای بازگشت به برجام دست برنمیدارد.
منابع نزدیک به مذاکرات در وین به پرس تی وی گفتند: «ایالات متحده آمریکا کماکان از انجام تعهدات خود برای بازگشت به برجام و لغو تحریمها خودداری کرده است.»
بر اساس اطلاعاتی که این منابع در
اختیار پرس تی وی گذاشتهاند واشنگتن باید تمامی تحریمهای ایران را اعم از قانون
کنگره و دستورات اجرایی و مقررات اوفک و خزانه داری و دادگستری و .. را لغو کند که
تاکنون حاضر به انجام این کار نشده است.
نمونه این تحریمها دستورات
اجرایی ۱۲۹۵۹ و ۱۳۵۹۹ و ۱۳۸۷۶ و ۱۳۹۴۹ رئیس جمهور آمریکا و قوانین کاتسا، ISA و ویزا و قانون میهن پرستی پاتریوت
بخش ۳۱۱ و U Turn دلار است که هنوز هیچکدام از آنها
لغو نشده است.
بنابر اطلاعات منابع نزدیک به
مذاکرات وین، دولت آمریکا هنوز حاضر به لغو تحریم تسلیحاتی و لغو دستور اجرایی
ترامپ در این زمینه نشده است.
این در حالی است که طبق برجام و
قطعنامه ۲۲۳۱ تحریمهای تسلیحاتی ایران سال گذشته
برداشته شد؛ اما دولت ترامپ مجددا همان تحریمها را با یک دستور اجرایی باز
گرداند.
همچنین آمریکا تاکنون لغو کامل تحریم
های نفتی، بانکی، حمل و نقل و ... را به گونهای که نیاز به تمدید های دورهای
نداشته باشد، نپذیرفته است. بنابر اطلاعاتی که پرس تی وی کسب کرده است، آنچه
آمریکا مطرح کرده، صرفا تعلیق و توقف موقت ۱۲۰ روزه و یا ۱۸۰ روزه تحریم های نفتی، بانکی و ..
است؛ به گونهای که پس از سپری شدن این دوره زمانی، مجددا ایران برای ادامه
فعالیتهای خود نیازمند اخذ موافقت رئیس جمهور آمریکا خواهد بود.
بنابر اطلاعات منابع نزدیک به
مذاکرات وین، آمریکا هنوز راستی آزمایی واقعی و -نه صوری - از انجام لغو تحریم ها
را نیز نپذیرفته است.
آمریکا همچنین ضمن طرح ایده گام به
گام، با لغو یکجای تحریمها مخالفت کرده است.
علاوه بر آن، آمریکا همچنان امکان
خروج مجدد از برجام را رد نمیکند و ضمانتی هم برای عدم خروج مجدد از این توافق
ارائه نداده است.
آمریکا همچنین هنوز درخواست ایران
برای تضمین عدم اعمال تحریم ضد کشورمان و عدم استفاده از مکانیسم بازگشت خود به
خود تحریمها موسوم به اسنپ بک یا مکانیسم ماشه را نپذیرفته است.
بنابر اطلاعات منابع نزدیک به
مذاکرات وین که در اختیار پرس تی وی قرار گرفته است، آمریکا همچنان بر زیاده خواهی
هسته ای و تحمیل تعهدات جدید هسته ای بر ایران تاکید دارد.
پرس تی وی مطلع شده است آمریکا با رد
درخواست ایران، گفته است که خود را متعهد به پرداخت خسارات خروج آمریکا از برجام و
اعمال تحریم های غیر قانونی بر ایران نمیداند.
بنابر اطلاعات پرس تی وی، ایران
همچنین خواستار عدم فشار آمریکا به آژانس برای بازکردن پرونده ساختگی فعالیت های
هستهای ایران در گذشته موسوم به PMD شده است که تاکنون مورد پذیرش آمریکا قرار نگرفته است.
پرس تی وی همچنین از منابع نزدیک به مذاکرات وین کسب اطلاع کرده است که آمریکا و اروپا در ازای توقف موقت برخی تحریمهای برجامی خواستار تحمیل تعهدات جدید هسته ای فراتر از برجام و حتی تعهدات غیر برجامی، همچون مذاکره در خصوص سیاستهای منطقه ای ایران و... شده اند.
طرح چنین درخواستهایی از ایران در حالی است که آمریکا هنوز حاضر به لغو تحریمها و اجرای تعهدات خود طبق برجام و راستی آزمایی واقعی نشده است.
آمریکا با وجود برگزاری شش دور
مذاکرات کمیسیون برجام در وین بر حفظ تحریمهای دوره ترامپ برضد ایران مصر
است. تعداد این تحریمها حدود 545 تحریم است و بیش از دو برابر تحریمهایی
است که در برجام باقی مانده بود و مانع استفاده ایران از منافع اقتصادی
برجام است.
منبع نزدیک به مذاکرات وین در توصیفی
کلی از رویکرد آمریکا در دوره بایدن در موضوع برجام، به پرس تی وی گفت: در
عمل سیاست دولت جدید آمریکا نیز ادامه همان سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه
ایران است.
عاقبت مذاکرات هسته ای تحت فشار تحریم ها، نرمش قهرمانانه دیگری است!
15/06/2021
مذاکره با غرب و امریکا با بررسی تجربه های تاریخی ، متقن و غیر قابل خدشه ذیل موجب حراج دادن مولفه های قدرت ، زیانبار برای اقتصاد،باج خواهی و زیاده خواهی دشمن، آب در هاون کوبیدن و باعث ممانعت ازپیشرفت کشور می گردد: 1- هدف امریکاه از مذاکره لغو تحریم ها نیست بلکه ساختار آن باقی مانده وتحریم اساساً وسیله و ابزاری است برای اینکه از ایران درهمه زمینه ها ازجمله درموضوعات هسته ای،حضورمنطقه ای،موشکی و حقوق بشرامتیاز گرفته بلکه اگر بتواند پیشرفت کشور را درهمه علوم به سراشیبی سقوط بکشاند. 2- آمریکا اگر کوچکترین امتیازی به ایران بدهد با بدعهدی و بد قولی زیر تعهدات می زند و با عمل نکردن به آن ،ایران چند باره رکب خورده و بازگشت کامل کشور به برجام یعنی پس ازطی هزینه سنگین راه اندازی غنی سازی 60درصدی نابودی آن دستگاه ها وممنوعیت توسعه و تحقیقات هسته ای و عقب گرد وعقب ماندگی نسبت به کشورهای دارای علوم و فنون پیشرفته هسته ای. 3- اعتماد دکتر مصدق به امریکا و سقوط دولت او،اعتمادو مذاکره معمر قذافی در زمینه های هسته ای ،موشکی و تجاری با امریکا وغرب و در پی آن نابودی برنامه هسته ای و موشکی لیبی و سرانجام به خاک سیاه نشاندن اقتصادلیبی و معمرقذافی توسط امریکا و اروپا ،اعتماد صدام جنایتکاربه بازرسان سازمان ملل و یافتن تمام نقشه های نظامی و غیر نظامی عراق ودادن اطلاعات آن به امریکا و پس از آن جنگ راحت امریکا و متحدانش علیه صدام و شکست او. 4- مذاکره تحویل دیپلمات های امریکایی در لبنان در زمان مرحوم هاشمی وعدم آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران توسط آمریکا،معاهده سعد آباد مبنی بر قبول داوطلبانه تعلیق غنی سازی و پروتکل الحاقی توسط روحانی در دولت خاتمی با سه کشوراروپایی وعدم اجرای تعهد توسط آن سه کشوراروپایی و آمریکا. 5- معاهده برجام مبنی برممنوعیت حدود صد نوع فناوری هسته ای ایران با1+5 خروج از برجام توسط امریکاواضافه شدن بیش از 1500 نوع تحریم قبلی وجدیدعلیه ایران . 6- اساس،پایه و انگیزه وضع تحریم ها ازطرف دشمن به طمع فشارهمه جانبه برملت و دولت وسپس گشودن باب مذاکره بوده و انگیزه و هدف مذاکره هم از طرف غرب راهی برای به حراج دادن مولفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری و جری شدن دشمن و باج خواهی های مضاعف از کشورو ملت ودر ادامه تغییر رفتار نظام و در نهایت تقییر رژیم است. 7- غرب صرفاً با تله وحیله مذاکره می تواند مولفه های قدرت را با نیرنگ از ایران بگیرد درصورتیکه بجز مذاکره هیچ راهی برای به زیر کشیدن قدرت ایران ندارد مانند ممنوعیت صد نوع فناوری هسته ای در برجام وموارد ذکر شده بند های این موارد. 8- درصورت بازگشت به برجام وعضویت در آن از طرف آمریکا، به هر بهانه ای دوباره می تواند از مکانیزم ماشه یا همان اسنب بک استفاده کرده وتحریمها را ازطریق قطع نامه های شورای امنیت به بکباره برگرداندوایران را ذیل بند 7 منشور ملل متحد ببرد. 9- در صورت مذاکره موشکی و منطقه ای و به باد دادن توان موشکی ،قدرت دفاعی و منطقه ای کشور، امریکا ، اروپا و حتی کشورهای مثل عربستان و اسرائیل می توانند امنیت ایران را نابود کرده وکشور و ملت رامثل لقمه ای چرب خودغارت کرده یا داعش و سایرگروهای تروریستی را به جان ملت بیاندازند. 10- مشکلات اقتصادی به هیچ وجه با مذاکره قابل حل نیست زیرا ساختار کلی وپایه اصلی تحریم ها همچنان حفظ شده وآمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و آنرا بطور کامل لغو نمی کند زیرا هر تحریمی بابرچسب های گوناگون هسته ای ، موشکی و منطقه ای و حقوق بشراست.اگر یک موضوع از تحریم را بردارد سایر برچسب های تحریم باقی می ماند و این یعنی لغو تحریم ها کاملاً بی خاصیت و دروغ بوده وایران در گرداب،تله و دور بی حاصل موضوعات متعدد تحریم و مذاکره برای دادن مولفه های قدرت یکی پس از دیگری قرار می گیرد. 11- در صورت عدم لغو تحریم ایسا ( ممنوعیت سرمایه گذاری خارجی درایران) وتحریم یوترن( گردش مالی آزاد ایران از طریق دلار باجهان) که متاسفانه هیچکدام در برجام توسط تیم مذاکره کننده ایرانی از امریکا درخواست لغو نشده است برداشتن تحریم ها بدون لغو این دو بی معنی،مضحک و بی خاصیت است . 12- با تکیه بر توانمندی های و ظرفیت های عظیم داخلی اثرو نقش تحریم هارا بایدخنثی کرده و ازبین برداز جمله :استفاده درهمه زمینه های علمی و تولیدی از شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهای برترصنعتی،استفاده از قرار گاه سازندگی به عنوان تجربه موفق وراهگشای خنثی سازی تحریم ها،استفاده از نیروی انسانی جوان ،جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج ،برنامه ریزی بودجه سالانه بدون کسری بودجه توسط دولت وعدم چاپ بی پشتوانه اسکناس وعدم افزایش پایه پولی بدون پشتوانه افزایش تولید،اعطای تسهیلات قرض الحسنه و بسیار کم بهره به واحد ها ی تولیدی متوسط و کوچک ،استفاده ازظرفیت معادن بصورت غیر خام فروشی ، برنامه ریزی مدون برای تولیدات گسترده صنعتی وکشاورزی، برنامه ریزی صادرات به همسایگان ازمیزان2درصد کنونی به 20 درصد طی برنامه 4 ساله یعنی رسیدن به حدود 200میلیارد دلارصادرات به 15 کشورهمسایه، حمایت همه جانبه از تولید داخل با کیفی سازی ،شفاف سازی و مبازره هدفمند با قاچاق و مبازره با فساد، پیمان های پولی دو وچند جانبه با کشورها ، قطع همیشگی فروش نفت خام وتبدیل آن به صنایع پتروشیمی با محوریت صادرات محصولات آن به همسایگان، اخذ مالیات عادلانه از ثروتمندان و عایدی سرمایه، خانه خالی و ماشین های لوکس واخذ مالیات از گردش حساب های بانکی ،تکمیل زنجیره پروژه های آزاد راهی، ریل وراه آهن برای دریافت حق ترانزیت از کشورهای همسایه، داخلی سازی با کیفیت خودرو ، لوازم خانگی و لوازم ساختمانی ،استفاده از ظرفیت عظیم بسیج و نیروهای جهادی در تمام این مراحل برنامه ریزی پیشرفت و توسعه کشوروعدم اجازه ورود مجدد به شرکت هایی عهد شکن مانند توتال ،پژو ،سامسونگ ، ال جی و... که به بهانه تحریم کشور را ترک کرده و باعث شوک و خسارت به اقتصاد شدند، بطور قطع با پیاده سازی این برنامه ها باید حربه دو گانه تحریم ومذاکره را ازدشمن گرفت.در غیر این صورت مانند 8 سال اخیر با بدعهدی و شرطی کردن اقتصاد به دشمن توسط دولت تشنه مذاکره وغربگرا، شیرازه اقتصاد مبتنی برتوانمندی و ظرفیت های داخلی و رویکرد اقتصاد مقاومتی ازهم می پاشد و باعث مشکلات عدیده ازجمله تورم غیر متعارف و افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری، جهش غیر عادی قیمت ارز، ریزش غیر طبیعی بورس و گرانی بی ضابطه کالا،مسکن و خدمات گردیده ونارضایتی بحق ملت را در پی دارد.
یکشنبه، 13 ژوئن 2021
مقدمه: بنی صدر در یک مصاحبه گفت که مأموران سازمان سیا در ازای پرداخت 5000 دلار حقوق ماهانه تلاش کردند تا او را استخدام کنند و من تعجب نخواهم کرد اگر بعدأ اعلام شود که روحانی و تمام وزرای دولت او و خامنه ای جاسوس اسرائیل، آمریکا و یا انگلیس بوده اند و عوعو کردن های ضد غربی آنها برای رد گم کردن بوده است!
در لینک زیر مطالب مشروح را در این مورد بخوانید:
در ادامه حقایقی را از زبان احمدینژاد، رئیس جمهور پیشین ایران بخوانید:
احمدینژاد، رئیس جمهور پیشین ایران میگوید مقام ارشد مقابله با اسرائیل در وزارت اطلاعات، خودش جاسوس اسرائیل بود. او در یک مصاحبه جنجالی درباره کشتهشدن دانشمندان هستهای و سرقت اسناد هستهای ایران صحبت کرد.
محمود احمدینژاد، رئیسجمهوری سابق ایران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه ویدیویی با محمدرضا تقویفرد که روز شنبه ۲۲ خرداد (۱۲ ژوئن) در شبکه یوتیوب منتشر شد، درباره گرفتن اعترافات اجباری از زندانیان برای پذیرش ترور دانشمندان هستهای اظهار نظر کرد.
رئیس جمهوری سابق ایران گفت: «درماجرای ترور دانشمندان هستهای مجبور بودند واکنش نشان دهند. مثل ماجرای سرقت اسناد سازمان فضایی از تورقوزآباد نبود که پنهان کنند. یک دانشمند هستهای ترور شده و مردم همه فهمیدند و اینها (باند و شبکه نفوذی) باید یک عکسالعملی نشان میدادند.»
احمدینژاد افزود: «اینها برای اینکه خط نفوذ در ایران را پنهان بکنند، یعنی مردم نفهمند و مسئولین بالاتر متوجه نشوند که یک خط نفوذی دارد این کار را میکند، رفتند سراغ چند زندانی. این باند نفوذی از زندانیان خواست که ترور دانشمندان هستهای را بپذیرید تا در ازای آن آزاد شوند.»
رئیس دولتهای نهم و دهم ایران میگوید، به وزیر وقت اطلاعات گفته است که آوردن یک زندانی در تلویزیون و اخذ اعتراف از او "مسخره" است و یک نفر به تنهایی قادر نیست این ترور را انجام بدهد. به گفته رئیس جمهور پیشین ایران حداقل ۵۰ نفر چنین ترور دقیقی را پشتیبانی کردهاند.
احمدینژاد همچنین گفت که زندانیان "بنده خدا" مسئولیت این ترور را پذیرفتند و حکم زندان سنگین برای این زندانیان بریدند تا مجبور به همکاری شوند.
مصاحبه احمدینژاد دو روز پس از افشاگریهای یوسی کوهن، رئیس پیشین سازمان موساد منتشر شده است.
کوهن افشا کرده بود که موساد محسن فخریزاده دانشمند هستهای ایران را سالها تحت نظر داشته است.
سناریوی تورقوزآباد
رئیس جمهور پیشین ایران در این مصاحبه گفت، در سناریوی تورقوزآباد باند نفوذی خواسته است این سرقت را عادی جلوه دهد و گفتند در گاوصندوقها باز نشده و سندی به سرقت نرفته است.
به گفته احمدینژاد علت این پنهاکاری و یا "سناریوسازی" تنها برای محفوظ نگهداشتن عوامل و جاسوسان اسرائیل بوده تا خط نفوذ را حفظ کنند.
رئیس دولتهای نهم و دهم در صحبتهای خود ضمن اشاره به "شبکه نفوذی" میپرسد، چگونه است که بالاترین فردی که مسئول کنترل جاسوسان اسرائیل در ایران است خودش جاسوس اسرائیل از کار دربیاید؟
او میگوید مگر میشود تنها یک نفر در وزارت اطلاعات مسئولیت ارتباط و نفوذ اسرائیل در ایران باشد وبه تنهایی و بدون پشتیبانی و عملیاتهای فراوان در ایران را به تنهایی انجام داده باشد؟
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه از وجود یک شبکه نفوذی در وزارت اطلاعات سخن گفت.
او میپرسد چرا کسی در ارتباط با اسناد به سرقت رفته تورقوزآباد پاسخگو نیست و کدام مسئول تا کنون بازخواست شده و تحت سئوال قرار گرفته است؟
یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد نیز در ارتباط با سرقت آرشیو هستهای ایران گفته است ۲۰ مامور موساد که اسرائیلی نبودند در عملیات مشارکت داشتند و همه زنده هستند و تنها برخی از آنها از ایران خارج شدهاند.
کوهن گفت، گاوصندوقهای حاوی اسناد آرشیو برنامه هستهای ایران در ظرف چند دقیقه گشوده شدند و ماموران موساد در ایران با فرماندهی عملیات در تلآویو مستقیم تماس داشتند و تصاویر اسناد فارسی و محتوی گاوصندوقها را مخابره در لحظه میکردند.
او گفت اسرائیل با "نفوذ اطلاعاتی" خود تمامی برنامههای حکومت ایران در زمینههای هستهای را زیر نظر دارد.
سه شنبه، 01 ژوئن 2021
«مقدمه: آقای محمود احمدینژاد راهی را شروع به پیمودن کرده است که به تناسب حمایتی که در مافیای قدرت از او می شود به یکی از این سرنوشت ها دچار می شود: 1- سرنوشت سعید امامی و دستگیری و خوراندن واجبی به او 2- سرنوشت میرحسین موسوی و کروبی و زندان خانگی 3- سرنوشت هاشمی رفسنجانی و سر زیر آب کردن. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به عنوان پاسخ بعد از انتخابات احتمالأ چماق همیشگی "تشویش اذهان عمومی" را از آستین بیرون می آورد و بسته به توازن در مافیای قدرت و ماهیت حکومت جدید و شرایط سیاسی در داخل و خارج برای حذف آقای محمود احمدینژاد این استخوان در گلوی حکومت اقدام خواهد کرد.»
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با انتشار بیانیهای گفت که "پاسخ مقتضی به ادعاهای" محمود احمدینژاد که به گفتۀ این وزارتخانه "در راستای تشویش اذهان عمومی" و "مغایر با واقعیات امنیتی" کشور است بعد از انتخابات ریاست جمهوری داده میشود.
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در بیانیه ای که به همین مناسبت منتشر کرد، تأکید کرده است که "در شرایط کنونی بر اساس تأکیدات" رهبر حکومت اسلامی، علی خامنهای، "تقویت امنیت و وحدت ملی و مشارکت حداکثری در انتخابات" و جلوگیری از "سوءاستفاده دشمنان از ضروریات مسلم نظام میباشد، لذا پاسخ مقتضی به ادعاهای مغایر با واقعیات امنیتی [محمود احمدینژاد] در زمان مناسب اعلام خواهد شد."
وزارت اطلاعات توضیحی دربارۀ آنچه "تعریضات" محمود احمدینژاد دربارۀ "اقدامات وزارت اطلاعات خوانده" ارائه نداده است. اما، محمود احمدینژاد در پی رد صلاحیت خود از شورای نگهبان، اقدامهای این نهاد را غیرقانونی و خودسرانه خوانده و این رفتارهای غیرقانونی و خودسرانه را نیز به دستگاههای امنیتی کشور نیز تسرّی داده است.
محمود احمدینژاد در سخنانی که شب گذشته در "کلاپهاوس" ایراد کرد، بار دیگر گفت که ناآرامیهای بعد از دهمین انتخابات ریاست جمهوری توسط دستگاههای امنیتی صورت گرفت. وی خود را دوست میرحسین موسوی معرفی کرد و گفت که هیچ تقلبی در انتخابات دهم ریاست جمهوری انجام نشد.
رهبر جمهوری اسلامی ایران در آخرین سخنرانی تصویری خود در برابر نمایندگان مجلس اسلامی، بی آنکه نامی از محمود احمدینژاد بیاورد گفت که عدهای با عبور از خطوط قرمز نظام میخواهند مورد توجه عموم قرار بگیرند.
اخیراً همچنین مرتضی آقاتهرانی از نزدیکان پیشین محمود احمدینژاد به او هشدار داد که دستگاههای امنیتی کشور فعلاً او را تحمل میکنند تا در فرصت مقتضی "جمعاش کنند." به تازگی همچنین سعید قاسمی، عضو شورای مرکزی قرارگاه عمار، وابسته به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران محمود احمدینژاد را متهم کرد که با اظهاراتش قصد دارد ناآرامیهای خیابانی در کشور ایجاد کند. سعید قاسمی گفت که در چنین صورتی نیروهای تندروی نظام اسلامی با محمود احمدینژاد و طرفدارانش در خیابانها به شدت برخورد خواهند کرد.
روزنامه روس: نتیجه مذاکرات وین درباره احیای برجام همچنان در هالهای از ابهام!
فواد ایزدی : احتمالا در روزهای آینده یک توافق نمایشی در وین خواهیم دید!
· ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
واحد اطلاعات اکونومیست در یکی از تحلیلهای جدید خود نوشت:احتمالاً تا سال ۲۰۲۲ توافق موقت برای کاهش غنیسازی اورانیوم در مقابل کاهش تحریم های نفتی ایران حاصل خواهد شد؛ اما این توافق دیری نخواهد پایید و در بلندمدت تا ۲۰۲۴ روابط تیره خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز پژوهشهای اتاق ایران، تحلیل اکونومیست در مورد پیشبینی اقتصاد ایران از سال 2021 تا 2025 نشان میدهد اقتصاد ایران در این دوره وابستگی شدیدی به وضعیت تحریمها دارد.
واحد اطلاعات اکونومیست در یکی از تحلیلهای جدید خود (مورخ 4 آوریل 2021) به پیشبینی وضعیت اقتصاد ایران در 5 سال آینده پرداخته است. بر اساس این گزارش، باوجود سه سال رکود عمیق کشور و تحریمهای مستمر ایالاتمتحده، ایران همچنان دومین اقتصاد بزرگ منطقه با دومین نرخ جمعیت است که در صورت تنشزدایی روابط با آمریکا (هرچند بعید به نظر میرسد)، چشمانداز اغواکنندهای برای سرمایهگذاران خواهد داشت؛ بهعبارتدیگر، چشمانداز اقتصاد ایران به کاهش یا عدم کاهش تحریمهای ایالاتمتحده وابستگی بسیاری دارد.
بر اساس پیشبینی این گزارش، با توجه به انگیزههای هر دو طرف، احتمالاً تا سال 2022 توافق موقت برای کاهش غنیسازی اورانیوم در مقابل کاهش تحریم-های نفتی ایران حاصل خواهد شد؛ اما این توافق دیری نخواهد پایید و در بلندمدت، اختلافات اساسی بین دو کشور، به تیرگی روابط آنها تا سال 2024 خواهد انجامید.
این گزارش تأکید میکند: باوجوداینکه جو بایدن، رئیسجمهور جدید ایالاتمتحده آمریکا، مواضع نرمتری نسبت به سیاستهای فشار حداکثری رئیسجمهور سلف خود در پیش گرفته است؛ اما تجربه نشان میدهد هرگونه خطای محاسباتی ایران، از جانب رئیسجمهور جدید ایالاتمتحده بدون پاسخ نخواهد ماند.
اقتصاد ایران که تحت فشارهای سهجانبه تحریمهای ایالاتمتحده، قیمتهای پایین نفت و اثرات همهگیری ویروس کرونا قرار دارد با محدودیت دسترسی به منابع مالی خارجی و محدودیت نقدینگی در داخل مواجه است. از طرف دیگر، افزایش مخارج دولت تا حدی از طریق پولی کردن کسری بودجه تأمین میشود که در اثر این سیاست، فشارهای تورمی بالا به قوت خود در اقتصاد باقی خواهد ماند.
البته، با گذشت زمان طی دوره پیشبینی، دولت تلاش خواهد کرد هزینههای مرتبط با ویروس کرونا را مهار کند و درعینحال، افزایش قیمت و افزایش صادرات نفت باعث رشد درآمدهای کشور خواهد شد؛ بنابراین، انتظار میرود کسری بودجه در بازه زمانی 24-2023 الی 26-2025 بهطور متوسط به میزان 1.5 درصد از تولید ناخالص داخلی تثبیت شود.
از طرفی، دولت برای تأمین کسری بودجه خود، به انتشار اوراق قرضه داخلی (که نیازمند سرمایهگذاری بخش خصوصی است) و استقراض از چین و روسیه روی خواهد آورد. باوجوداین شرایط، چنانچه دولت در میانمدت مخارج خود را بهطور معقولانهتری مدیریت نکند، کشور وارد یک مارپیچ ابرتورمی و پولی شدن کسری بودجه خواهد شد.
در بخش دیگری از این گزارش، به سند همکاری 25 ساله ایران و چین پرداخته شده است. این توافق قصد دارد نشان دهد که ایران هم از پشتوانه اقتصادی بینالمللی برای مقاومت در برابر تحریمها برخوردار است و هم حمایت سیاسی لازم را در ارتباط با تقاضای خود مبنی بر لغو تحریمها پیش از بازگشت به اجرای کامل توافق هستهای دارد.
سند همکاری ایران و چین این دیدگاه را تقویت میکند که ایران مادامیکه در انتظار رفع تحریمهای ایالاتمتحده است بر تقویت روابط اقتصادی خود با چین متمرکز خواهد شد، بهویژه در زمینه ترغیب چین به خرید نفت بیشتر در ازای دسترسی ترجیحی به قراردادهای زیرساختی در ایران برای شرکتهای چینی.
انتهای پیام/