گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.
گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

چرا طالبان افغانستان آب را بر روی مردم سیستان و بلوچستان بسته است و معاهده 1351 هیرمند را اجرا نمی کند؟

نشست کمیساران آب هیرمند بدون نتیجه پایان یافت اعتراض ایران به افغانستان برای عدم پایبندی به معاهده ۱۳۵۱ هیرمند!

۲۹ بهمن ۱۴۰۲ 

افغانها و بخصوص طالبان دشمن مردم ایران هستند و من این را بخوبی در خارج از کشور تجربه کرده ام. کشتار اعضای سفارت ایران در هرات توسط طالبان ماهیت رابطه طالبان و ایران را بیان می کند.

در سایت روز نو چنین آمده است: یک افغانی: به جای آب باید ادرار برای ایرانی‌ها رها شود!

(یکی از کاربران توئیتری نوشت:

بسیاری از افغانهایی که اغلب به صورت غیرقانونی هم در ایران زندگی می کنند، نفرت عجیبی از ایرانیان دارند و تمام مصائب و مشکلات افغانستان را نه از چشم پاکستان و طالبان و آمریکا و ناتو و جهل و خرافات مردم بلکه فقط و فقط از چشم ایران می بینند.)

البته افغان ها نه فقط از ایرانی بلکه از پاکستانی ها نیز متنفر هستند! به نوشته سایت ایندپندنت فارسی: (کودکان افغان که در پاکستان متولد شده‌اند، در همان ‌جا به آموزش و تحصیل پرداختند و در جامعه ادغام شده‌اند، با این‌ همه زمانی ‌که به کشورشان برمی‌گردند، چرا نگرش ضد پاکستانی اتخاذ می‌کنند؟ تعدادی زیادی از افغان‌ها دارای شناسنامه، گذرنامه و تابعیت پاکستانی هستند؛ اما با وجود چهل سال مهمان‌نوازی چرا نتوانستیم دل‌هایشان را به‌دست آوریم؟ چرا پرچم ما در جریان تظاهرات بر ضد پاکستان در کابل سوزانده می‌شود؟ چرا سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ما در افغانستان همواره مورد حمله قرار می‌گیرند؟..)

به نوشته سایت فرارو در مطلبی با عنوان: چرا مشکل ایران با طالبان فراتر از حق‌آبه هیرمند است؟ طالبان همچنان همان ماهیت پیشامدرن و سازش‌ناپذیر خود در عرصه حکمرانی و تعاملات خارجی را حفظ کرده است؛ لذا انتظار تعامل منطقی از سوی طالبان با ایران در موضوع حق‌آبه هیرمند، بیش از آن‌که واقع‌بینانه باشد، بیشتر در دایره همان خوش‌بینی‌های خارجی از واقعیت قرار می‌گیرد.

به نوشته سایت رادیو آزادی: در افغانستان "هر کی پول دارد، تفنگ دارد، موقف دارد، تقریباً چهار‌ پنج بچۀ مقبول را با خودشان آزادانه می‌گردانند. محافل برگزار می‌کنند و حتی این‌ها به طور دسته جمعی مورد سوء استفادۀ جنسی قرار می‌گیرند. این بچه‌ها را خرید و فروش می‌کنند و از یک ولایت به ولایت دیگر انتقال می‌دهند و متأسفانه که این پدیدۀ نگران کننده رو به گسترش است." به نوشته سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان: هنوز هم هزاره بودن جرم است! این نوع تفکر نشان می‌دهد که هزاره‌ بودن هنوز هم در افغانستان جرم و هزاره‌ ها مجرم‌ اند بنابراین هر کسی که بخواهد خود را ملیگرا جلوه دهد نه تنها از حق و حقوق هزاره گپ نزند بلکه باید از بود و باش با مراجعین هزاره خودداری نموده و کارهای اداری آنان را حل نکند و تا می‌ تواند مراجعین هزاره‌ را اذیت کنند تا ملیگرا گفته شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، در بیانیه طرف ایرانی پس از برگزاری نشست کمیساران آب هیرمند اعلام شد: در اجرای معاهده 1351 هیرمند بین ایران و افغانستان، بیست و هفتمین نشست کمیساران آب هیرمند با حضور نمایندگان دو کشور در شهر زابل برگزار شد. بیست و هفتمین نشست کمیساران آب هیرمند با حضور نمایندگان دو کشور ایران و افغانستان ‌در شهر زابل برگزار شد و بدون دستیابی به نتایج مورد نظر به کار خود پایان داد.

در این نشست طرف ایرانی ضمن ارائه گزارشی درباره دریافت نشدن حق‌آبه کشورمان از رودخانه‌ هیرمند در سال‌های اخیر، به موانع احقاق حق‌آبه ایران از جمله مشکلات فنی سازه‌های احداثی افغانستان در مسیر این رودخانه به ویژه اصلاح سد کمالخان که پیش از این در نشست وزرای دو کشور مورد توافق قرار گرفته بود، اشاره کرده و خواهان به‌کارگیری همه تلاش‌ها برای رفع مشکلات و تأمین حق‌آبه قانونی مردم عزیز سیستان شد.

در بخش دیگری از این نشست طرف افغانی با ارائه گزارشی مدعی خشکسالی شدید در آن کشور شد که کارشناسان فنی کشورمان با ارائه مستندات علمی و تصاویر ماهواره‌ای این ادعا را به چالش کشیده و خواستار اجرای تعهدات مندرج در معاهده از طرف افغانستان شدند.

متأسفانه این نشست علی‌رغم پافشاری نمایندگان کشورمان بر اتخاذ تصمیمات لازم جهت رفع موانع و ارائه‌ برنامه زمان‌بندی رهاسازی آب برای تأمین حق‌آبه، همچون نشست‌های چند سال اخیر به دلیل همراهی نکردن و نبود اراده کافی در طرف مقابل به نتیجه نرسید.

هیئت ایرانی ضمن اعتراض به این رویه، انتظار دارد حاکمان افغانستان پایبندی به معاهده 1351 هیرمند را نه در گفتار بلکه در عمل به اثبات برسانند.

در مقابل ایران نیز که در شرایط تحریم شدید قرار دارد باید تا زمانی که دولت طالبان که کشتار اعضای سفارت ایران را نیز در پرونده خود دارد پایبندی به معاهده 1351 هیرمند را نه در گفتار بلکه در عمل به اثبات نرسانده شروع به اخراج افغانها از ایران بکند تا دولت طالبان که مثل یزید آب را بر روی مردم محروم و تشنه سیستان و بلوچستان بسته است سر عقل بیاید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد