گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.
گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

درخواست ملتمسانه ظریف از آمریکایی‌ها

درخواست ملتمسانه ظریف از آمریکایی‌ها

 

باز هم ظریف اهداف انتخاباتی را از دریچه منافع ملی دنبال می‌کند؟

‏16‏/03‏/2021

واقعیت این است که جو بایدن تاکنون ذره‌ای از سیاست‌های فشارحداکثری ترامپ کوتاه نیامده و با اینکه در ایام انتخابات برخی سیاست‌های ترامپ را شماتت کرده اما در عمل رفتار ایالات متحده را اصلاح نکرده و در صدد جبران برنیامده است.

گروه سیاسی-رجانیوزحرف آمریکایی‌ها شفاف و یک صداست. به صراحت از تمدید محدودیت‌های برجامی همراه با پیوست برجام موشکی و منطقه‌ای صحبت می‌کنند بدون اینکه یک بار از لغو تحریم‌ها و حتی اصلاح مسیر گذشته خود و نقض برجام حرفی به میان آورند. با این تصویر واضح از سیاست خارجی ایالات متحده در قبال ایران اما دولتمردان با خیالات و آرزوهای انتزاعی خود درگیر هستند

به گزارش رجانیوز: محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با اندیشکده«مرکز سیاست‌ اروپا» با تاکید بر لزوم بازگشت کامل ایالات متحده به تعهداتش ذیل برجام گفت: «ما آمادگی داریم تا پس از بازگشت ایالات متحده به اجرای برجام، فورا به اجرای کامل برجام بازگردیم. به همین سادگی. » 

ظریف به شرایط ایران نیز گریزی زده و از آمریکایی‌ها خواسته است تا وضعیت کشور کاملا انتخاباتی نشده است دست به اقدام بزنند«ما در اینجا با محدودیت زمانی مواجهیم و زمانی که انتخابات در کشور برگزار شود، این دولت قادر به انجام هیچ کار جدی نیست و تقریباً شش ماه یک دوره انتظار خواهیم داشت.» رئیس دستگاه دیپلماسی ابراز داشت«از این رو، توصیه می‌شود که ایالات متحده سریع دست به اقدام بزند و این حرکت سریع مستلزم آن است که آنها اقدامات لازم را انجام دهند

ظریف سابقه طولانی در جناحی کردن مسائل مربوط به منافع ملی دارد. برخی کارشناسان همین صحبت‌ها را به عنوان پالس ظریف به دولت آمریکا برای حمایت از غرب‌گرایان در انتخابات پیش رو می‌دانند. چرا که ظریف پیش‌تر و در دیدار با البرادعی و همچنین آمریکایی‌ها عدم تمایل آمریکا به جناح اصلاح طلب و دولت را باعث ریزش رای غرب‌گرایان داخلی معرفی کرده بود که در ادامه آن را مرور خواهیم کرد. 

اما مهمتر از این مسائل شاید خوش‌بینی ظریف باشد که هنوز تصور می‌کند که آمریکا گذشته خود را اصلاح خواهد کرد. این رویکرد خوشبینانه بدون توجه به واقعیات عرصه سیاست خارجی و با وجود مواضع شفاف دولت بایدن بیان می‌شود.

واقعیت این است که جو بایدن تاکنون ذره‌ای از سیاست‌های فشارحداکثری ترامپ کوتاه نیامده و با اینکه در ایام انتخابات برخی سیاست‌های ترامپ را شماتت کرده اما در عمل رفتار ایالات متحده را اصلاح نکرده و در صدد جبران برنیامده است. چند روز قبل دولت بایدن در پاسخ به نامه کنگره آمریکا برای افزایش فشارها به ایران تصریح کرد که فشارها تا تحمیل برجام‌های بعدی ادامه خواهد داشت و در این مسیر با دموکرات‌ها و جمهوری خواهان کنگره همراه است. حتی در آخرین مورد وزیر خارجه آمریکا به شرط‌گذاری برای ایران این بار به خاطر منابع ارزی بلوکه‌ کشورمان در کره پرداخت. «آنتونی بلینکن» با اشاره به موضوع اموال بلوکه‌ ایران در کره‌جنوبی مدعی شد تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای بازنگردد، این پول‌ها آزاد نمی‌شود. 

با این وجود روزنامه آرمان در تحلیل این صحبت‌های ظریف هم در مطلبی با عنوان «کاش غربی‌ها پیام ظریف را دریافت کنند» نوشته است: «دکتر ظریف دارد با زبان دیپلماتیک این وضعیت قرمز را ترسیم می‌کند و به صراحت اعلام می‌کند اگر با ما مذاکره نکنید و طرف مذاکره شما پشت میز ما نباشید، با گروه بعدی قطع یقین زبان مشترک ندارید، نمی‌توانید مذاکره را پیش ببرید و آینده برجام که با آینده منطقه گره خورده، دچار وضعیت مبهمی خواهد شد. همه آرزو می‌کنیم که پیام دکتر ظریف را غربی‌ها دریافت کنند


رنج‌نامه‌ی حقارت‌زده مشاور ظریف خطاب به جوبایدن!

لحظه‌شماری می‌کردیم که پیروز شوید؛ فکر می‌کردیم ترامپ یک استثنا در آمریکاست!/ چرا سیاست زورگویانه ترامپ را ادامه می‌دهید!؟

نه تلاش ظریف برای انتخاباتی کردن مسائل منافع ملی می‌تواند به ثمر برسد و نه عجز و لابه‌های مشاوران و وابستگان وزارت خارجه مفید واقع خواهد شد.

‏17‏/03‏/2021

گروه سیاسی-رجانیوزعلی خرم از مشاورین و نزدیکان دولت روحانی هم دست به قلم شده و رنجنامه‌ای منتشر کرده که نه تنها توهم سابق اصلاح‌طلبان در خصوص دولت بایدن را نشان می‌دهد که در بند بند آن می‌توان خودباختگی و تحقیرزدگی را ملاحظه کرد. 

به گزارش رجانیوز؛ خرم در مطلبی با عنوان «آقای بایدن قرار این نبود!» نوشته است: «آقای بایدن یـــا قــول‌شکن هستید یا ضعیف‌الاراده، از صراحت لهجه پوزش می‌خواهم، مگر شما نبودید که در ایام مبارزات انتخاباتی با قطعیت حرف از بازگشت سریع و بی‌قید و شرط به برجام می‌زدید؟ مگر شما نبودید که نور امید در دل ملت ایران و سایر ملل جهان به‌وجود آوردید که بعد از دوران تاریک دونالد ترامپ، قرار است شما دوران احترام و منافع متقابل را با کشورمان و سایر کشورها شروع کنید؟ مگر شما سخن از مذاکره و تلاش‌های دیپلماتیک نگفتید؟ مگر ایران با صراحت و با علاقه از روز اول حکومت شما، اعلام نکرده که آماده است همه آنچه را در زمینه هسته‌ای و در چارچوب برجام جلو رفته، برگرداند منوط به اینکه شما هم تحریم‌های من‌درآوردی و فراقانونی دونالد ترامپ را بردارید و به برجام برگردید؟ پس چی شد؟ آیا دنبال بهانه می‌گردید تا قولتان را بشکنید؟ »

نظرات 1 + ارسال نظر
Vali سه‌شنبه 26 اسفند‌ماه سال 1399 ساعت 04:07 ب.ظ https://book-market.blogsky.com/

باید دید وتعریف کرد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد