تولید اورانیوم فلزی در ایران 'به دستور روحانی متوقف شده'
ب۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲ مارس ۲۰۲۱، ع تصویر،PAD
روزنامه اصولگرای وطن امروز، چاپ تهران، میگوید تولید اورانیوم فلزی در ایران به دستور حسن روحانی رئیس جمهور این کشور "متوقف شده است".
این روزنامه از دولت ایران خواسته در صورتی که در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که در وین در جریان است، قطعنامه ای علیه ایران تصویب شود در واکنش به آن غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم که آیت الله علی خامنهای اخیرا به آن اشاره کرده و تولید مجدد اورانیوم فلزی آغاز شود.
وطن امروز نوشته است: "ایران باید در واکنش به صدور قطعنامه شورای حکام، علاوه بر نادیده گرفتن توافق با آژانس، گزینههای دیگر برنامه هستهای از جمله حرکت به سمت غنیسازی ۶۰ درصد را که در فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره شد، در دستور کار قرار دهد. علاوه بر این فرآیند غنیسازی اورانیوم فلزی که با دستور رئیسجمهور فعلا به صورت موقت متوقف شده است، با تمام توان بار دیگر آغاز شود."
مشخص نیست که "توقف تولید اورانیوم فلزی" که این روزنامه به آن اشاره کرده بخشی از توافق اخیر با آژانس بینالمللی انرژی اتمی است یا خیر. یکی از اسناد این توافق "محرمانه" اعلام شده است.
تولید این ماده توسط ایران مطابق توافق هستهای برجام ممنوع است اما ایران کمتر از دو ماه پیش اعلام کرد که فرایند تولید آن را با هدف "ارتقا سوخت اتمی" در تاسیسات اتمی اصفهان آغاز کرده است.
نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته بود که این فعالیت در سه مرحله انجام می شود و در مرحله اول آن، اورانیوم فلزی با استفاده از اورانیوم طبیعی تولید می شود.
ایران می گوید که تمامی این مراحل به اطلاع آژانس رسیده و بازرسان این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد هم از کارخانه تولید صفحه سوخت ایران بازدید کردند.
سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا از تولید اورانیوم فلزی در ایران ابراز نگرانی کرده بودند
رافائل گروسی مدیرکل آژانس درباره تولید این ماده به کشورهای عضو اطلاع داده بود.
سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا با ابراز نگرانی از تولید اورانیوم فلزی در ایران در بیانیه مشترکی اعلام کرده بودند که این ماده نه تنها "هیج استفاده معتبر غیرنظامی ندارد" بلکه دارای "پیامدهای نظامی بالقوه" است.
سازمان انرژی اتمی ایران برنامه تولید اورانیوم فلزی را "دارای مصارف صلح آمیز" و از حقوق خود دانسته و پیشتر گفته بود در اوایل دهه ۱۳۸۰ خورشیدی میزان اندکی از این ماده را تولید کرده و آن را به اطلاع آژانس هم رسانده بود.
مجلس ایران در قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از حقوق ملت ایران" دولت را موظف به تولید اورانیوم فلزی کرده اما موعد آن پنج ماه پس از لازم اجرا شدن این قانون است که اوایل سال ۱۴۰۰ خورشیدی خواهد بود.
شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (سهشنبه ۲ مارس/ ۱۲ اسفند) دومین روز از جلسه فصلی خود را برگزار خواهد کرد که بررسی گزارش مدیرکل درباره ایران هم در دستور کار آن قرار دارد.
گزارش ها حاکی از تنظیم پیش نویس قطعنامه ای است که در صورت تصویب از ایران خواهد خواست به اجرای کامل تعهدات اتمی اش در توافق برجام بازگردد اما ایران گفته تنها در صورتی این کار را انجام می دهد که ابتدا تحریم های آمریکا رفع شده باشد و پس از "راستی آزمایی" آن توافق هسته ای را دوباره به صورت کامل اجرا میکند.
در عین حال سخنگوی دولت ایران امروز مجددا تهدید کرده است که در صورت صدور قطعنامه، توافق سه ماهه ای که با آژانس برای ادامه فعایت دوربین های نظارتی این نهاد امضا کرده را متوقف می کند. قرار است اگر تحریم های ایران از سوی آمریکا رفع شد بازرسان تا سه ماه دیگر اجازه دسترسی به محتوی این دوربین ها را داشته باشند در غیر این صورت ایران گفته است که اطلاعات ذخیره شده را پاک میکند.
ایالات متحده می گوید در صورتی تحریم ها را رفع می کند که ابتدا ایران مجددا محدودیت های تعریف شده در توافق برجام را به اجرا بگذارد اما بازگشت احتمالی آمریکا به برجام مخالفانی از جمله در همسایگی ایران دارد.
بر اساس گزارش ها ۱۸۰۰ نفر از نظامیان سابق اسرائیل که پیشتر در رده های بالا خدمت کرده اند با امضای نامه ای به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از او خواسته اند با هدف حفظ امنیت کشورهای منطقه از پیوستن مجدد به توافق برجام و رفع تحریم های ایران خودداری کند.
در حال حاضر نشانه روشنی از زمان احتمالی بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای وجود ندارد.
فریدون عباسی دوانی در یک مصاحبه گفت، حسن روحانی اعتقادی به ادامه برنامه هستهای نداشت.
لینک ویدئوی
این مصاحبه
تولید پلوتونیوم در راکتور اراک دروغ بود - طرح
«برق امید» سیاسی است
01/03/2021
الان وضعیت انرژی اتمی ما چطور است؟ یک زمانی سکاندار این سازمان بودید و الان هم در حوزه کاری شماست.
ابتدا باید بدانیم از انرژی اتمی چه چیزی می خواهیم؟ تولید برق هسته
ای که نیاز کشور است. نه به تعبیر بنده که رشته ام هسته ای باشد، من می گویم ملاک
ما وزارت نیرو است. وزارت نیرو بگوید من چقدر برق در چه سالی می خواهم. افقی را
تعیین کند مثلا 1410 و بر مبنای آن جلو برویم؛ ما از اینجا عقب هستیم!
اگر
بخواهیم انرژی اتمی را ارزیابی کنیم 4 سالی دو رآکتور دیگر را دیر شروع کردند، بعد
که شروع کردند حمایت لازم صورت نمی گیرد که پول به موقع داده شود تا پیمانکارهای
روس و داخلی که زیرمجموعه آن کار می کنند به موقع و طبق زمانبندی جلو بروند.
واحد
یکم هم که برق تولید می کند برق را در شبکه می دهد و پولی دریافت نمی کند که خودش
را بگرداند. همان مشکلی که ابتدا درباره وزارت نیرو بیان کردم که این مشکل را
وزارت نیرو دارد.
نکته
دیگر در هسته ای، کاربرد پرتوها در زندگی مردم است و گردش مالی کاربرد پرتوها در
دنیا، از صنعت برق در سال های گذشته بیشتر بوده است؛ یعنی در تولید ایزوتوپ های
مختلف، رادیوداروها و کاربردهای صنعتی که پرتوهای مختلف را در صنایع دارند، مثل
سیمان، نفت، پتروشیمی و غیره از پرتوها استفاده می شود و ما در کشورمان عقب هستیم.
سال
89 که به سازمان انرژی اتمی رفتم و رئیس این مجموعه شدم، ایده ای را داشتم و
معاونت کاربرد پرتوها را هم وزن معاونت توسعه نیروگاهی در انرژی اتمی ایجاد کردم
که در 10 سال گذشته وجود دارد و کار می کند ولی در جامعه کمتر مشهود است.
*آب سنگین اراک که سرنوشت آن مشخص شد ولی گفتند با چینی ها می خواهند کار ویژه ای کنند و آب سنگین دیگری تاسیس کنند. این کار شد؟
ببینید، در مجموع اجحافی که به رآکتور اراک شد، این بود که همش را
سیاسی کردند! یعنی به غلط گفتند اینجا پلوتونیوم تولید می کند و برای پلوتونیوم
است و به غلط گفتند در اینجا حادثه ایجاد می شود و مثل چرنوبیل می شود. در حالی که
اصلاً ربطی به هم نداشت. آن یک رآکتور 3 هزار مگاوات حرارتی بود و این 40
مگاوات است؛ این دو تفاوت زیادی دارد. مدل آن چیز دیگری بود که فکر می کنم گرافیتی
بود، اینجا آب سنگین است. در اینجا حادثه ای اتفاق نمی افتاد. سوخت آن ایرانی است
که در جای دیگری تست نشده است؛ خب نشود، مشکلی نیست.
این
موضوع مجوز از شرکت های کشورهای خارجی را بت کرده ایم و در صنعت نفت، گاز،
پتروشیمی و هسته ای استفاده می کنیم. خب صنایع نظامی ما مگر لایسنس گرفتند که
توانستند پیشرفت کنند؟ مگر مجوزی از شرکت های مشاور خارجی گرفتند که موشک و
هواپیما بسازند؟
دلالی
و نگاه به خارج اجازه نمی دهد؛ چون پول در اینجا است و عده ای در این امر کاسبی می
کنند. باز من کتمان نمی کنم. برخی از تکنولوژی ها را نداریم و باید بخریم.
کلاه گشادی که مذاکره کنندگان هسته ای خودی بر سر دولت گذاشتند
چرا دولت مجبور به پذیرش گروسی و توافق با آژانس شد؟
01/03/2021
گروه سیاسی-رجانیوز: در روند اجرای توافق هستهای آنچه که مشهود به نظر میرسید کارشکنی و عدم اجرای تعهدات توسط طرفهای غربی بود. آمریکا از برجام خارج شد و علیه ایران تحریم وضع کرد، سه کشور اروپایی نیز علیرغم حضور در برجام، با آمریکا همراهی کردند و به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکردند.
به گزارش رجانیوز پس از دو سال نقض تعهدات توسط طرفهای غربی ایران مطابق با ماده 36 و 26 برجام از یکسو و مطابق با قانون اقدام راهبردی از سویی دیگر تصمیم به توقف تعهدات خود در برجام گرفت. یکی از این تعهدات توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بود که 5 اسفند باید انجام میگرفت. دولت دوازدهم در مواجهه با قانون مجلس ابتدا تعلل کرد و موضع مخالف گرفت اما نهایتا برخلاف میل اولیه خود مجبور به اجرای قانون شد. اما این اقدام ایران با حضور مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در تهران و نهایتاً توافق ضعیف و مبهم گروسی-صالحی همراه شد که در نتیجه آن توقف اجرای پروتکل الحاقی با شرایط خاص و عجیب و غریبی مورد توافق قرار گرفت.
اما سوالی که ایجاد میشود آن است که چه نیازی به حضور آژانس در تهران و توافق گروسی-صالحی بود؟ چرا مسئولین دولتی مجبور به پذیرش گروسی و توافق با وی در تهران شدند؟ اجرای ماده 36 و 26 برجام در کنار اجرای قانون مجلس شورای اسلامی چه ربطی به یک نهاد خارجی دارد؟
در پاسخ به این سوال باید به اشتباه راهبردی مذاکره کنندگان هستهای دولت اشاره کرد که مبتنی بر آن برجام را از یک توافق دوجانبه تبدیل به یک توافق بینالمللی کردند. اما چگونه؟ اگر برجام تنها شامل دو طرف ایران و 5+1 بود در صورت بروز اختلاف هر یک از طرفین باید با مذاکره با یکدیگر اختلافات خود را حل و فصل میکردند اما به علت حضور آژانس و قرار دادن آن به عنوان ناظر بر تعهدات ایران، توافق دوجانبه تبدیل به یک توافق بینالمللی شد. چنانکه آژانس به عنوان ناظر بر تعهدات ایران مشخص شد تا از این طریق اجرای اقدامات ایران را راستیآزمایی نماید. از همین رو در صورت ایجاد اختلاف ایران علاوه بر کشورهای 5+1 باید پاسخگوی اجرا یا عدم اجرای تعهدات خود به آژانس بینالمللی انرژی اتمی به عنوان یک نهاد بینالمللی و 35 عضو شورای حکام باشد.
این ضعف زمانی تکمیل شد که هنگام تعیین ناظر برای بررسی تعهدات طرفین در برجام، هیچ ناظری برای نظارت بر تعهدات طرفهای غربی تعیین نشد. در نتیجه اگر ایران بخواهد اقدامی انجام دهد باید پاسخگوی اقدامات خود به آژانس باشد اما طرفهای غربی و آمریکا به راحتی تعهدات خود را اجرا نمیکنند و به هیچ نهادی پاسخگو نیستند. وقتی اجرای تعهدات فقط یک طرف توافق، ناظر دارد و آمریکا و اروپا برای بدعهدی و کارشکنی خود به هیچ ناظری پاسخگو نیستند نتیجه آن میشود که دولت مجبور میشود برای مقابله به مثل با طرف غربی و کاهش تعهدات خود مبتنی قانون مجلس، حضور مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در تهران و سپس توافق با وی را مورد پذیرش قرار دهد.
این کلاه گشاد اسفند 99 بر سر دولت نرفت، بلکه در سال 94 طی مذاکرات برجامی این مسئله مورد پذیرش واقع شد تا امروز دولت مجبور به راضی نگهداشتن آژانس باشد!
سایت مشرق، چرا دولت روحانی با افزایش قیمت دلار فضا را برای شورش فراهم میکند؟
28/02/2021
اظهارات محمود واعظی درباره افزایش عمدی قیمت دلار میتواند عواقبی بدتر از آبان ۹۸ نیز داشته باشد، واعظی با این دست سخنان با اعصاب و روان مردم بازی کرده است.
«نمیتوانم بگویم قیمت واقعی دلار چقدر است. بگذارید بازار مشخص کند. نرخ ارز را بازار تعیین میکند». این سخنان را نه جان لاک مدافع سرسخت اقتصاد لیبرالیستی، بلکه از زبان همتی رئیسکل بانک مرکزی، پرده از یک فاجعه بزرگی در کشور برمیدارد.
دلار افسارگسیخته و بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی دستپخت مدیریت اشرافی و لیبرالی در هشت سال گذشته بوده و ارز را تا ۷۸۰ برابر افزایش داده است. کافی است سری به بازارهای محلی در شهرهای مختلف کشورمان بزنیم تا ببینیم؛ لجاجتهای اجرای دستورالعملهای بانک جهانی چه بلایی بر سر کشور آورده است.
البته در این چند ماه آخر تیم رسانهای دولت بهمنظور لکهبرداری از این سوء مدیریت بزرگ و بر باد دادن میلیاردها دلار سرمایه کشور به میدان آمده و سخنانی میگوید که لایهبرداری از آن عمق بحران را بهتر نشان میدهد.
محمود واعظی همهکاره دولت حسن روحانی درباره افزایش قیمت دلار در کشور گفته است: ما خودمان قیمت را تا ۲۷ هزار تومان بالا بردیم تا کشور سرپا بماند!
این اظهارنظر برداشتی ناقص از مدل چینی است که در برابر کاهش پول ملی، درصد صادرات را بالابرده و با رقابتی تجاری کشورشان را افزایش دادند؛ اما در ایران چطور؟ ِآیا دولتیها آستین بالا زده و چرخ کارخانهها و اقتصاد را چرخاندهاند، یا فقط با تسلیم صنعت کشور در برابر کدخدا تمامکارها را به امید رسیدن به یک توافق معلق نگاه داشتهاند!
آیتالله خامنهای حد غنیسازی ایران ممکن است به ۶۰ درصد هم برسد
باید به دقت به قانون مجلس که قانون خوبی است عمل شود
22/02/2021
حضرت آیتالله خامنهای فرمودند: حد غنیسازی ایران ۲۰ درصد نیست متناسب با نیاز کشور ممکن است به ۶۰ درصد هم برسد.
به گزارش «فرهیختگان»، رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری عصر امروز (دوشنبه22/02/2021
) با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
محورهای مهم بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان:
- حد غنیسازی ایران ۲۰ درصد نیست متناسب با نیاز کشور ممکن است به ۶۰ درصد هم برسد.
- اگر لازم باشد برای مصارف غیرنظامی غنیسازی را به ۶۰ درصد هم میرسانیم.
- فکر اسلامی مانع تصمیم ایران برای دستیابی به سلاح هستهای است نه آن دلقک صهیونیست. اگر جمهوری اسلامی تصمیم به دستیابی به سلاح هستهای داشت، او و بزرگتر از او هم نمیتوانستند مانع شوند.
- ادبیات روزهای اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی در مورد ایران، ادبیاتی مستکبرانه، طلبکارانه و غیر منصفانه است. نتیجه این ادبیات جز منفورتر شدن آنها نزد ملت ایران نخواهد بود.
- حکومت جمهوری اسلامی برای بقای خود هیچ راه حل دیگری جز دستیابی به بمب هسته ای ندارد زیرا آمریکا ومتحدانش اروپائی اش تا سرنگونی این حکوت تحریم ها را رفع نخواهند کرد. دولت آمریکا علاوه بر نابودی برنامه هسته ای خواهان نابودی برنامه موشکی و قطع ارتباط ایران با متحدان منطقه ای ایران است که اگر این امر اتفاق بیافتد حکومت جمهوری در کوتاه مدت ساقط خواهد شد. بنابراین حکومت جمهوری اسلامی دو راه بیشتر ندارد: یا راه کره شمالی با عواقب نامعلوم و شاید مثل یوگوسلاوی مورد حمله قرار گرفتن و تجزیه شدن و یا راه لیبی و سرنوشت نامعلوم آن. حکومت جمهوری اسلامی نیز بخوبی به این موضوع آگاه است و به نظر می آید که گام به گام به طرف دستیابی به سلاح هسته ای پیش می رود.