آنارکو سوسیالیسم، لیبرتارین سوسیالیسم است و مارکسیسم یک بت پرستی سیاسی است!

توماس جفرسن سومین رئیس جمهور آمریکا: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

آنارکو سوسیالیسم، لیبرتارین سوسیالیسم است و مارکسیسم یک بت پرستی سیاسی است!

توماس جفرسن سومین رئیس جمهور آمریکا: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

خبرگزاری تسنیم، در نقد یک بیانیه؛ مجمع مدرسین قم یا مجمع دلالان اسرائیل؟

۰۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۴

مجمعی به نام «محققین و مدرسین حوزه علمیه قم» از اسرائیل خواسته است تا به اشغال ۵۵ درصد از خاک فلسطین رضایت بدهد و با این لطف! جنگ میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها تمام شود.

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم- مجمعی به نام «محققین و مدرسین حوزه علمیه قم» در بیانیه‌ای راه حل برون رفت از وضعیت فعلی در منطقه را «بازگشت رژیم صهیونیستی به مرزهای قانونی پیش از تهاجم 1967 و تشکیل دولت مستقل فلسطین» اعلام کرده است.

این یعنی، اسرائیل به مناطقی که پیش از جنگ 6 روزه در اشغال داشت برگردد و به راهکار «دو دولتی» پایبند باشد.

اخبار سیاسی، اخبار سیاست ایران

۰۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۹

مجمع مدرسین و محققین ساده لوحانه کلام دشمن را می‌گوید:

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور ضمن محکومیت بیانیه منحط مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، از مراجع ذی‌صلاح برخورد قاطع با این مجمع و انحلال آن را خواستار است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل طی بیانیه‌ای درخصوص مواضع اخیر مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم اظهار داشت: گروهی موسوم به مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم خود را پیرو خط راستین حضرت امام خمینی (رَحْمَتْ الله عَلِیه) معرفی می‌نمایند، سالیانی‌ست این مجمع از خط امام رجوع کرده و در برهه‌های زمانی مختلف در تقابل با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که پایه گذار آن خود امام بود پرداختند، اکنون با انتشار بیانیه‌ای درخصوص مسئله اول جهان اسلام یعنی ارض مقدس فلسطین، آرمان آزادی فلسطین عزیز را نادیده گرفتند و با رسمیت شناختن رژیم سگ‌صفت صهیونیستی تئوری منکوب دو دولتی را که دقیقا همان حرف دشمنان خون ریز و سفاک است را تکرار می‌کنند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

مقدس نمایان ساده لوح

حضرت امام خمینی(ره) در منشور روحانیت فرمودند: آنقدر که اسلام از این مقدسین روحانی‌نما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است؛ و نمونه‌ی بارز آن مظلومیت و غربت امیرالمؤمنین علیه‌السلام که در تاریخ روشن است. گروهی که در نقش روحانیت اکنون در جامعه باید نقش تبیین‌کننده آرمان‌ها و گفتمان ولی امر مسلمین باشند ذلِکَ بِأَنَّهُمْ آمَنُوا ثُمَّ کَفَرُوا فَطُبِعَ عَلی‏ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا یَفْقَهُونَ

گروهی موسوم به مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم که خود را پیرو خط راستین حضرت امام خمینی (رَحْمَتْ الله عَلِیه) معرفی می‌نمایند، سالیانی‌ست این مجمع از خط امام رجوع کرده و در برهه‌های زمانی مختلف در تقابل با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که پایه گذار آن خود امام بود پرداختند، اکنون با انتشار بیانیه‌ای درخصوص مسئله اول جهان اسلام یعنی ارض مقدس فلسطین، آرمان آزادی فلسطین عزیز را نادیده گرفتند و با رسمیت شناختن رژیم سگ‌صفت صهیونیستی تئوری منکوب دو دولتی را که دقیقا همان حرف دشمنان خون ریز و سفاک است را تکرار می‌کنند.

اینک که در عرصه نبرد شاهد تقابل تمامی ایمان در برابر تمامی کفر هستیم، هرگونه سکوتی در این عرصه همراهی با جنایت کاران خون ریز تلقی می‌گردد. با این وجود بیانیه‌ای که گفتار دشمنان را در داخل کشور تئوریزه می‌نماید قطعاً نوعی نفاق و همراهی آشکار با دشمنان هار را نمایان می‌کند؛ کمااینکه در طول تاریخ افرادی با لباس پیامبری اسلام و دین بر خلاف جریان حق حرکت نموده و در این مسیر، حق را علنی ضایع کرده‌اند.

همانگونه که حضرت امام خمینی(ره) در منشور روحانیت فرمودند: آنقدر که اسلام از این مقدسین روحانی‌نما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است؛ و نمونه‌ی بارز آن مظلومیت و غربت امیرالمؤمنین علیه‌السلام که در تاریخ روشن است. گروهی که در نقش روحانیت اکنون در جامعه باید نقش تبیین کننده آرمان ها و گفتمان ولی امر مسلمین باشند و راه امام راحل را در راستای نیل به آرمان فلسطین طی کنند، با فرورفتن در قعر جهنم در برابر کلام و امر ولی خود ایستاده و ساده لوحانه کلام دشمنان را به زبان جاری و آن را راه حل پایان منازعات منطقه معرفی می‌کنند.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور ضمن محکومیت این بیانیه منحط توسط مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، از مراجع ذی‌صلاح برخورد قاطع با این مجمع و انحلال آن را خواستار است.

دانشجویان عضو این اتحادیه دانشجویی در سراسر کشور، آزادی سرزمین های اشغالی از دست رژیم صهیونیستی و نابودی این غده سرطانی در منطقه را تنها راه‌حل پایان منازعات در منطقه می‌داند. باید یادآور شد، راه مقاومت و آرمان فلسطین تا رسیدن به این هدف مقدس پایدار است و بی‌شک جهان شاهد این مدعا در تاریخ خود خواهد بود.

ان‌شاءالله.

راهکار دو دولتی چیست؟

اگرچه اولین جرقه‌های این طرح به سال 1936 برمی‌گردد اما برای اولین بار در 29 نوامبر 1947 بود که در قالب قطعنامه 181 مطرح و تصویب شد.

انگلستان به عنوان قیم فلسطین بعد از جنگ جهانی اول، از وضعیت درگیری میان فلسطینیان ساکن در این کشور و یهودیان صهیونیست مهاجر که برای غصب به فلسطین آمده بودند، به ستوه آمد و از سازمان ملل خواست تا به مسئله ورود کند.

آنها هم گفتند راهکار این است که فلسطین را بین دو طرف تقسیم کنیم و 55 درصد این خاک را به یهودیانی بدهیم که (گذشته از غاصب بودن آنها) تعدادشان هم نصف اعراب فلسطینی بود.

این راهکار (که به واسطه نوع تقسیم بندی سرزمین اساساً قابل اجرا هم نیست) طبیعاً باب میل صهیونیستهای اشغالگر بود که مفت و مجانی در همان ابتدای کار صاحب بیش از نیمی از فلسطین می‌شدند و حالا وقت داشتند تا با دستی بازتر برای گرفتن مابقی آن هم برنامه ریزی کنند. پس به خیابان‌ها آمدند و رقصیدند و خوشحالی کردند اما مردم فلسطین این را نپذیرفتد و درگیری‌ها آغاز شد که نتیجه آن اولین جنگ اعراب و اسرائیل بود.

ایده راه‌حل «دو دولتی» چند دهه بعد و پس از قیام سراسری مردم فلسطین که به  انتفاضه اول مشهور است، در قالب توافق «اسلو» مورد توجه قرار گرفت، اما شکست معاهده کمپ دیوید در سال 2000 و وقوع انتفاضه دوم در همان سال تلاش‌ها برای دستیابی به این توافق را از مسیر خود خارج کرد و  تلاش‌های بعدی، تا امروز  به شکلی مبهم و غیرعملی باقی مانده است.

این راهکار که در حقیقت هبه کردن بیش از نیمی از یک کشور علی رغم خواست مردمش به اشغالگران بود، از اوسط دهه 90 میلادی که تشکیلات آزادیبخش فلسطین چرخش اساسی کرد و به سمت سازش با اسرائیل و شکستن مهمترین خط قرمز فلسطینیان یعنی به رسمیت شناخت اسرائیل رفت، وارد فاز دیگری شد.

این سازش را فلسطینیانی که خواهان احقاق همه حق خود بودند نپذیرفتند و نقطه افتراق اساسی گروهای مبارزی مثل حماس و جهاد اسلامی با تشکیلات خودگردان فلسطینی -که الان دیگر نقشی برابر با پلیس اسرائیل در کرانه باختری دارد- از همینجا شکل گرفت.

اما «دو دولتی» مورد علاقه مجمع مدرسین حوزه، علاوه بر فلسطینیان مخالف سرسخت دیگری هم دارد.

دولت اسرائیل را سال‌هاست صهیونیستهای راستگرا و تندروهای حاکم بر آن تشکیل می‌دهند که از اساس نه فقط چیزی به عنوان کشور مستقل فلسطینی را قبول ندارند بلکه معتقدند حتی یک عرب نباید در کشور اسرائیل باشد و به بالطبع قطعنامه اسلو را هم قبول ندارند.

شخص نتانیاهو که اکنون زمام دولت صهیونیستی را در دست دارد مخالف جدی اسلو است و تندروهای موئتلف با او هم اجازه چنین کاری را نمی‌دهند (آنها از همین الان کمپین آغاز شهرکسازی در نواز غزه را راه انداخته اند).

در چنین وضعیتی است که مدرسین حوزه علمیه قم می‌گویند -برخلاف ایده رسمی جمهوری اسلامی ایران- برویم و از اسرائیل بخواهیم تا به مرزهای 1967 برگردد و دست از بخش‌های زیادی از خاک فلسطین که سالهاست در اشغال اوست بردارد؛ راهکاری که پاسخ طرف مقابل به آن حتی پوزخند هم نخواهد بود.

موضع جمهوری اسلامی چیست؟

جمهوری اسلامی و رهبری آن بارها موضع رسمی و نهایی ایران در این باره را که مبتنی بر احقاق حق کامل فلسطینان است اعلان کرده اند.

ایران معتقد است که سرنوشت فلسطین را باید خود فلسطینیان رقم بزنند و در یک همه پرسی آزاد و با مشارکت همه فلسطینیان (چه کسانی که در فلسطین هستند و چه میلیونها آواره آن) آینده خود را انتخاب کنند.

نگاه واقع بینانه این است که این دو راه (چه همه پرسی و چه دو دولتی) هیچکدام فعلاً چشم انداز روشنی ندارد و به نظر نمی‌رسد که فعلاً قابلیت اجرا داشته باشند اما تفاوت اصلی بر این است که راهکار اول مبتنی بر بی‌عدالتی و مشروعیت دادن به غصب و اشغالگری و هدیه کردن بخشی از یک کشور اسلامی به صهیونیستها بنا شده و راهکار دوم مبنا را بر عدالت و احقاق حق مردم فلسطین قرار داده است.

این مسئله را یا تنظیم کنندگان بیانیه مدرسین نمی‌فهمند یا وظیفه خود می‌دانند که در مقطع حساس درگیری تمام عیار میان فلسطینیان و غاصبان سرزمین شان، طرف اشغالگران بایستند و دست گدایی به سمتی کسانی دراز کنند که حتی تُف هم کف دستشان نخواهد انداخت. این را یاسر عرفات خیلی بیشتر از جاهلان نویسنده این بیانیه تجربه کرده است.