ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
آیا وجود اعدام، زندان و شکنجه یک ضرورت مارکسیستی و انقلابی است؟
نادر احمدی
پنجشنبه، 2014/10/09
مقدمه: آیا وجود اعدام، زندان و شکنجه در
جامعه بشری بیانگر ددمنشی حیوانی به نام "انسان" نیست؟ اگر ما به یاد
بیاوریم که انسان نیز یک حیوانی مانند دیگر حیوانات است آنگاه می توان درک کرد که
چرا جامعه بشری یک جنگل است و در این جنگل نیز مانند دیگر جنگل های آفریقا قانون
" هر که زورش بیش سهمش بیشتر و قانون تنازع برای بقاء " غالب است. در
جنگل بشریت "نظام سرمایه داری" حاکم است. بدینترتیب در جنگل جامعه بشری،
انسان ها موجوداتی متخاصم هستند که سیستم حاکم افکار آنان را شکل می دهد و آنها را
به راهی که خود می خواهد هدایت می کند! بر این اساس است که رادیکالیسم مارکسیستی
که محصول نظام سرمایه داری است ولی خود را ضد سرمایه داری نیز می داند در برخورد
با انسان ها و جرائم سیاسی و اجتماعی آنان، به جای علاج واقعه قبل از وقوع، برای
تسکین عقده های خود، مدافع آتشین اعدام، زندان و شکنجه است و هویت خود را با
اعدام، زندان و شکنجه تداعی و تعریف می کند! برای درک ماهیت این موجودات عاشق
خونریزی، در متن زیر بطور مختصر عملکرد بعضی از اجداد آنان را در ایران و بعضی
نقاط جهان را در گذشته و شرایط کنونی از نظر شما می گذرانیم.
1- بابل: برخى از جرمهاى مستوجب اعدام در قانون حمورابى بهطور خلاصه چنین است:
ماده 15: «تحریک به اخفا و فرار بردگان مشروط
به اینکه از شهر خارج شوند مستوجب اعدام است».
ماده 19: «پناه دادن برده فرارى در منزل و
عدم تحویل وى به مأموران، مجازات اعدام را در پى خواهد داشت».
ماده 21: «اگر کسى دیوار منزل دیگرى را سوراخ
کند و وارد منزل او شود عامل را باید در جلو همان دیوار کشته و در همان سوراخ
مدفون سازند».
2 - آشور
قوانین آشورى همانگونه که در کتاب «تاریخ تمدن» آمدهاست بهطور کلى
ابتدایىتر و جنبه دنیایى آن کمتر از قوانین حمورابى است با اینکه ظاهرا از حیث
زمان بر قوانین آشور مقدم بوده است. کیفرهاى قانونى در قوانین آشور درجات مختلفى
داشت از قبیل نمایش دادن شخص گناهکار در میان مردم، واداشتن وى به کارهاى
سخت، شلاق زدن از بیست تا صد ضربه، بریدن گوش یا بینى، خصى
کردن، زبان بریدن ، چشم در آوردن ، شکم دریدن و سر بریدن.
در قوانین سارگن دوم مجازاتهاى دیگرى از قبیل زهر خوراندن و سوزاندن پسر یا
دختر شخص گناهکار در قربانگاه معبد نیز آمدهاست. زنا ، هتک ناموس و بعضى از
اشکال دزدى را معمولا با اعدام مجازات مىکردند. گاهى نیز متهم را با داورى خدایان
کیفر مىدادند یا گناهکار را پا بسته در آب میانداختند و سر نوشت وى را به دست آب
مىسپردند.2
3 – ایران باستان
یکى از روشهاى مجازات اعدام در زمان
هخامنشیان گذاشتن سر محکوم بر سنگ و خرد کردن آن بوده است. پلوتارک در مورد زنى
خیانتکار که استاتیرا زن اردشیر دوم پادشاه هخامنشى را مسموم کرده بود چنین
مینویسد:
ادامه مطلب ...