آنارکو سوسیالیسم، لیبرتارین سوسیالیسم است و مارکسیسم یک بت پرستی سیاسی است!

آنارکو سوسیالیسم، لیبرتارین سوسیالیسم است و مارکسیسم یک بت پرستی سیاسی است!

توماس جفرسن سومین رئیس جمهور آمریکا: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.
آنارکو سوسیالیسم، لیبرتارین سوسیالیسم است و مارکسیسم یک بت پرستی سیاسی است!

آنارکو سوسیالیسم، لیبرتارین سوسیالیسم است و مارکسیسم یک بت پرستی سیاسی است!

توماس جفرسن سومین رئیس جمهور آمریکا: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

آیا ایران بزرگ‌ترین بازنده انفجار دستگاه‌های ارتباطی حزب‌ الله لبنان است؟

نگارش از یورونیوز فارسی و شبکه فرانس ۲۴ فرانسه

تاریخ انتشار ۱۹/۰۹/۲۰۲۴ - ۱۴:۱۶ +۲ گرینویچ

انفجار همزمان پیجرها و بی‌سیم‌هایی که نیروهای حزب‌ الله لبنان برای ارتباطات داخلی بین خود در اختیار دارند، فقط یک ضربه به این گروه نبود بلکه یک شکست جدی برای ایران به‌عنوان حامی سیاسی و مالی حزب‌الله نیز به شمار می‌رود. (چیزی را نباید از نظر دور داشت این است که وقتی که اسرائیل توانسته است که پیجرها و بی‌سیم‌های حزب الله را دستکاری کند تا هروقت که خواست آنها را منفجر کند از یک طرف ثابت می کند که دستگاههای امنیتی حزب الله و بخصوص ایران در کنترل اسرائیل هستند و از طرف دیگر اسرائیل از تصمیم گیری ها و وسازماندهی نیروهای امنیتی ایران و حزب الله و ارتباطات آنها مطلع بوده و در آینده نیز مطلع خواهد بود. در این ویدو لینک ببینید که احمدی نژاد در مورد نفوذ اسرائیل در دستکاههای امنیتی ایران چه می گوید: گزارشی از افشاگری‌های احمدی‌نژاد؛ مسوول ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، جاسوس اسراییل بود!)

شبکه فرانس۲۴ فرانسه در گزارشی به این موضوع پرداخته است که در ادامه می خوانید.

به نظر رئیس‌ جمهوری ایران، انفجار پیجرها در لبنان باید مایه «شرمساری» غرب باشد. این مهم‌ترین واکنش بالاترین مقام اجرایی ایران به انفجار دستگاه‌های ارتباطی حزب‌ الله لبنان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بود که هزاران کشته و زخمی برجای گذاشت.

با وجود این، تاکنون هیچ‌گونه سخنی مبنی بر پاسخ ایران به این ضربه شدید که به حزب‌ الله وارد شده، مطرح نشده است. گویی ایران این وظیفه را به خود حزب‌الله واگذار کرده تا وعده مجازات اسرائیل را عملی کند. این در حالی است که سفیر ایران در لبنان در میان زخمی‌های این حادثه بوده است.

آیا سرویس‌های اطلاعاتی ایران در این زمینه مقصر هستند؟

روز چهارشنبه، واشنگتن به‌طور مستقیم از ایران خواست که از «تشدید» درگیری‌ها پرهیز کند. بنا به گفته کلایو جونز، مدیر موسسه مطالعات خاورمیانه و اسلام دانشگاه دورهام در بریتانیا، آمریکا همانند اسرائیل و دیگر کشورها می‌داند که با ضربه زدن به حزب‌الله، اعتبار ایران نیز به‌طور غیرمستقیم آسیب می‌بیند.

عموما ایران به‌عنوان قدرتی شناخته می‌شود که به‌طور غیرمستقیم و از پشت پرده بر گروه‌های مختلفی مانند حزب‌الله در لبنان، حوثی‌ها در یمن و حماس در غزه تأثیر می‌گذارد و آن‌ها را کنترل می کند.

شاهین مدرس، کارشناس مسائل ایران و اسرائیل در گروه پژوهشی امنیتی ورونا بر این نظر است که اگر پیجرهایی که در اختیار نیروهای حزب‌الله بوده‌اند توسط سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل بمب‌گذاری شده‌ باشند، این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده ضعف اطلاعاتی ایران باشد.

Related

در‌واقع این متخصص امنیتی این احتمال را می‌دهد که ایران در سفارش این پیجرها که برای ارتباطات داخلی میان نیروهای حزب‌الله استفاده می‌شده، نقش داشته است.

مدرس می‌گوید در صورتی‌که تهران در سفارش پیجرهای مورد نیاز حزب‌الله نقش داشته باشد، احتمالاً سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل موفق شده‌اند مسئول ایرانی نظارت بر خرید این پیجرها و انتقال آن‌ها به لبنان را شناسایی کنند.

علاوه بر این، کلایو جونز بر این نظر است که اسرائیل برای اجرای چنین عملیات پیچیده‌ و با این سطح از نوآوری به دست‌کم ۶ ماه زمان برای برنامه‌ریزی نیاز داشته است.

شاهین مدرس نیز می‌گوید برای اجرای موفقیت‌آمیز این عملیات باید شبکه‌های انسانی در لبنان و ایران برای مدت معینی فعال می‌شدند تا از اجرای صحیح و بدون مشکل آن اطمینان حاصل می‌شد.

در هر حال این موضوع می‌تواند دقت و هوشیاری سرویس‌های اطلاعاتی ایران را زیر سؤال ببرد. آرون برگمن، استاد کالج کینگز لندن انفجار این پیجرها را تحقیری برای ایران و حزب‌الله لبنان می‌داند.

از سوی دیگر مدرس بر این نظر است که اگر فرضیه ضعف اطلاعاتی ایران در مورد خرید و انتقال این پیجرها تأیید شود، این موضوع می‌تواند به اعتماد موجود میان حزب‌الله و ایران لطمه زند.

تأیید این فرضیه همچنین نشان‌دهنده ضعف اطلاعاتی ایران در برابر رقیب خود، اسرائیل است. مضراب کاسمجیان، متخصص خاورمیانه و حزب‌الله در مدرسه نطالعات شرقی و آفریقایی، «سواس» در این مورد می‌گوید «قبلاً هم معلوم بود که دستگاه امنیتی ایران برای سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل چندان ناشناخته نیستند

Related

این پژوهشگر برای اثبات ادعای خود، به «سرقت اسناد محرمانه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران و انتقال آن‌ها به اسرائیل در سال ۲۰۱۷» اشاره می‌کند. او همچنین به تروز دانشمندان هسته‌ای ایران در داخل این کشور از سال‌ ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۲۰ و در نهایت ترور اسماعیل هنیه، رهبر پیشین حماس در تهران در ژوئیه ۲۰۲۴ اشاره می‌کند که به احتمال زیاد توسط اسرائیل انجام شده‌اند.

در هر حال مضروب کاسمجیان مانند دیگر کارشناسانی که با شبکه فرانس ۲۴ فرانسه گفتگو کرده‌اند، بر این نظر است که ایران و سرویس‌های اطلاعاتی این کشور به طور مستقیم در این موضوع مسئولیتی ندارند.

صنم وکیل، متخصص ایران در مؤسسه «چتم‌هاوس» در لندن می‌گوید هنگامی‌که حزب‌الله مورد حمله قرار می‌گیرد، بلافاصله نگاه‌ها به سمت تهران جلب می‌شود، زیرا به اشتباه تصور می‌شود که ایران به طور مستقیم از این گروه حمایت می‌کند اما باید آن‌ها را به‌عنوان شرکای همکار در نظر گرفت.

به عبارت دیگر، در اینجا بیشتر موضوع درگیری سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و حزب‌الله و نفوذ زیاد این کشور در این گروه شیعه لبنانی مطرح است.

آیا ایران می‌تواند خود را از این حادثه کنار بکشد؟

مضروب کاسمجیان بر این نظر است که حتی اگر ایران در موضوع پیجرها نقشی نداشته باشد اما احتمالاً دشمنان تهران از این فرصت استفاده کرده و خواهند گفت که این عملیات نشان‌دهنده ضعف ایران برای جلوگیری از نفوذ اسرائیل به شبه‌نظامیان مورد حمایتش است.

این پژوهشگر با بیان اینکه تهران برای پاسخ به این موضوع باید با حزب‌الله هماهنگی کند، می‌گوید تاکنون ایران همیشه تلاش کرده بود که از وقوع یک جنگ آشکار بین اسرائیل و حزب‌الله جلوگیری کند اما آیا پس از این حمله، هنوز هم امکان‌پذیر است؟

این احتمال وجود دارد که موفقیت سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل در برابر حزب‌الله قدرتمند به ایجاد شک و تردید در ایران منجر شود.

صنم وکیل بر این نکته تأکید می‌کند که اگر اسرائیل توانسته باشد اطلاعات زیادی در مورد عملکرد داخلی حزب‌الله به‌دست آورد، چه چیز دیگری ممکن است بداند؟، موضوعی که می‌تواند به شدت از توانایی یک گروه برای اجرای عملیات و فعالیت بکاهد.

او می‌گوید: «این یک مشکل جدی برای حزب‌الله و ایران است، زیرا اکنون برای آن‌ها دشوار خواهد بود که چگونه ارتباطات خود را سازماندهی کنند. با فکس؟»

به هر حال با «واکی‌تاکی» هم نمی‌توان چنین کاری انجام داد زیرا انفجارهای روز چهارشنبه در لبنان نشان داد که اسرائیل می‌تواند در این بی‌سیم‌های دستی هم مواد منفجره جاسازی کند.

مطالب مرتبط

پس از پیجرها، بی‌سیم‌های دستی نیروهای حزب‌الله لبنان منفجر و «صدها نفر» دیگر زخمی شدند

پیجرهای انفجاری در حمله به نیروهای حزب الله لبنان ساخت کجا بود؟

درباره انفجار مرگبار پیجر‌های اعضای حزب‌ الله لبنان چه می‌دانیم؟

ایران و اسرائیلانفجار بمبترورامنیتحزب‌ الله لبنان

 

رئیس ‌جمهور اصلاح طلب غربگدا در اولین کنفرانس مطبوعاتی: «با آمریکا هم برادریم»

محمد زعیم‌زاده سردبیر سایت فرهیختگان

مقدمه: دولت غربگدای پزشکی برآیند رأی مردم غربگدای ایران است و پزشکی که وارث دولت های غربگدای رفسنجانی، خاتمی و روحانی است قصد احیای ننگ نامه برجام را دارد و با توجه به اینکه این جریان اظهال طلب در حالیکه اظهار برادری با آمریکا نکرده بودند اما با دستان زمخت ظریف رآکتور اراک را با ریختن بتن نابود کردند تا آمریکا را خشنود کنند اکنون که درجه خایه مالی برای آمریکا را ارتقاء داده اند و با آمریکا پیمان برادری بسته اند ممکن است دولت بایدن در آخرین روزهای خود کلاه گشاد دیگری و برجام دیگری را با وعده سرخرمن به دولت غربگدای پزشکی قالب کنند و ترامب بعد از پیروزی در انتخابات آن را به آشغالدانی بیاندازد و مردم به اصطلاح آگاه ایران فقط سماق بمکند و بیش از این قربانی دولت های برگوزیده خود شوند. هر ملتی سزاوار آن شرایطی است که دارد!).

معمولا رؤسای‌جمهور فردای پیروزی انتخابات کنفرانس خبری برگزار می‌کنند اما نخستین جلسه مطبوعاتی رئیس دولت چهاردهم تقریبا 50 روز بعد از تحلیف برگزار شد تا مسعود پزشکیان و مشاورانش با آمادگی بیشتری رودرروی خبرنگاران بنشینند. کنفرانسی که مخاطبان برداشت‌های مختلفی از آن خواهند کرد اما اگر یک پژوهش علمی روی نتایج آن انجام شود احتمالا نتیجه این خواهد بود که کاش باز هم کنفرانس خبری به تعویق می‌افتاد.

 ….مردم از جایی به بعد علاوه‌ بر صداقت و سلامت، کارآمدی، تسلط بر امور، وقوف بر جزئیات، توانایی تحلیل و بررسی موضوعات پیچیده و... را هم می‌خواهند و از این زاویه جلسه روز دوشنبه کمکی به دولت چهاردهم نمی‌کند.

  …..برخی مواضع دوشنبه در حوزه سیاست خارجی از ایشان تصویر فردی دور از موضوع و ساده‌ساز می‌سازد. بخشی از این تصویر به دلیل عدم دقت در استخدام واژگان است و برخی به دلیل دور بودن از موضوعات مهم خارجی. به کار بردن جمله‌هایی چون «از خدا می‌خواهم با مصر رابطه داشته باشیم» یا «با آمریکا هم برادریم» (این اظهار عجز و زبونی یک چراغ سبز به آمریکا است که ترا به جان عمو سام ما را تحویل بگیر و این تحریم ها را لغو کن! اما آقای رئیس جمهور درمانده اظهار برادری با اسرائیل را فراموش کرده و یا از ولی وقیح ترسیده است. قابل توجه رئیس جمهور اصلاح طلب غرب گدا: برادری با آمریکا بدون برادری با اسرائیل ممکن نیست! در دیپلماسی خایه مال روس ها تجربه طولانی دارند و نتیجه آن این است که آمریکا و ناتو تا نزدیکی مسکو پیشروی کرده اند!) و... از یک فرد عامی چندان عجیب نیست اما هرکدام از این عبارات در روابط بین‌الملل ممکن است معنایی داشته باشد که خیلی به نفع منافع کشور نباشد یا مثلا استفاده از لفظ «شوروی» به جای روسیه و «افغانی‌ها» به جای مهاجران شاید یک اشتباه لفظی ساده باشد ولی در ذهن مخاطب اثر منفی می‌گذارد.

در حوزه اجرایی و موضوعات داخلی هم رئیس‌جمهور و مشاورانش تصویر یک فرد باانگیزه، برنامه‌دار، جدی و مسلط بر اوضاع را ارائه نکردند. مثلا وقتی درخصوص مسائل مهمی چون فیلترینگ، آموزش‌وپرورش و مسکن سوال شد، عموما پاسخ‌ها کلیاتِ بی‌زمان و مکان بود.

مساله دیگر موضوع وفاق و انسجام داخلی بود. شعاری که روی بنر پشت سر رئیس‌جمهور نقش بسته بود. بنری که بی‌شباهت به آرم یکی از شرکت‌های بیمه هم نبود. مشاوران مسعود پزشکیان و طراحان جلسه تلاش داشتند با پاسخ به سوالاتی درخصوص گشت ارشاد و... حامیان ایدئولوژیک رئیس‌جمهور را راضی کنند یا با دادن پاسخی متفاوت به سوالات درخصوص 88 برخی انتصابات اخیر را سفید کنند اما احتمالا این استراتژی در آینده نزدیک نیاز به توضیحات بیشتر از سوی پزشکیان خواهد داشت.

رفتن پزشکیان به اقلیم کردستان، نقض حاکمیت عراق و توهین به خود و ملت ایران بود!

دوشنبه‏، 16‏ سپتامبر‏ 2024

اوج خطای دیپلماتیک مسعود پزشکیان و همراهانش در سفر به عراق، دیدار با رئیس اقلیم کردستان عراق بود. اساسا ‌مسعود بارزانی‌ یک جایگاه و عنوان حقوقی رسمی ندارد و صرفا به عنوان رئیس یک حزب سیاسی فعالیت می‌کند و شأنی برای دیدار با رئیس‌‌جمهور ایران ندارد. ( براساس رفتار غربگدایانه جناح اظهال طلب که پزشکیان نماینده برگوزیده این جناح نوکرصفت است رفتن پزشکیان به پابوسی مسعود بارزانی رئیس قبیله هوتو یک شاهکار دیپلماسی است آنطور که عراقچی گفته است: "عراقچی: سفر به عراق فصل جدیدی با عراق را باز کرد" ! و البته با توجه به اینکه زمزمه احیای "برجام" به گوش می ر سد باید منتظر تکرار "فتح افتوح" ظریف و روحانی در حراج حیثیت و آبروی ایرانی بود!)

مهدی خانعلی‌زاده، کارشناس سیاست خارجی:

اولین سفر رسمی مسعود پزشکیان در جایگاه ریاست جمهوری ایران، به کشور عراق بود؛ کشوری که به دلایل مختلف از همسایگی تا فعالیت در جبهه مقاومت اهمیت فراوانی در ساختار سیاست خارجی کشورمان دارد و نوع ارتباط تهران با بغداد علاوه بر اینکه می‌تواند زمینه‌ساز تامین یا آسیب به منافع ملی ایران باشد، امکان تاثیرگذاری بر روندهای دیگر خارجی در منطقه را نیز داراست.

بر همین مبنا، این سفر می‌توانست به عنوان یک مطلع درخشان در دولت چهاردهم در نظر گرفته شود که هرگونه ابهام نسبت به عملکرد دستگاه دیپلماسی جدید را برطرف کند.

با این حال، نوع عملکرد و فرآیندی که در این سفر از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تجویز و از سوی رئیس‌جمهور عملیاتی شد، به این مساله منجر نشد. اوج خطای دیپلماتیک مسعود پزشکیان و همراهانش در این سفر، دیدار با رئیس اقلیم کردستان عراق بود. اساسا ‌مسعود بارزانی‌ یک جایگاه و عنوان حقوقی رسمی ندارد و صرفا به عنوان رئیس یک حزب سیاسی فعالیت می‌کند و شأنی برای دیدار با رئیس‌‌جمهور ایران ندارد.

اگر این اقدام صرفا دعوت و حضور بارزانی در تهران بود، قابل پذیرش بود؛ چرا‌که دولت ایران می‌تواند میزبان رؤسای گروه‌ها و احزاب مختلف -با حفظ آداب دیپلماتیک و پروتکل‌های تشریفاتی- باشد اما سفر رئیس‌جمهور کشورمان به اقلیم کردستان عراق و دیدار با بارزانی، قطعا اقدامی نادرست و مغایر با منافع ملی است.

از طرف دیگر، در این دیدار مسعود پزشکیان همتراز با مسعود بارزانی در یک جایگاه قرار گرفتند که نه ‌تنها ارتباطی با شئونات سیاسی و بین‌المللی کشورمان ندارد و به هیچ عنوان قابل پذیرش پروتکلی نیست، بلکه اساسا این اقدام‌ نوعی از نقض حاکمیت ملی عراق به عنوان یک کشور همسایه و یکی از اعضای جبهه مقاومت به شمار می‌رود؛ چرا‌که گویا دو رئیس‌جمهور در این کشور وجود دارند که هر دو نفر در یک سطح با رئیس‌جمهور ایران دیدار کرده‌اند.

 

باید توجه داشت که در علم روابط بین‌الملل، واحدهای سیاسی مختلف تنها دارای یک حکومت مرکزی‌اند و سایر چهارچوب‌های حکمرانی ذیل آن دولت مرکزی تعریف می‌شوند. نظریه‌‌ «توپ بیلیارد» که از سوی اندیشمندان روابط بین‌الملل مطرح می‌شود، دقیقا به همین مساله اشاره دارد که فقط دولت‌ها -فارغ از تقسیمات سیاسی داخلی آنها- نماینده‌‌ واحدهای سیاسی در سطح جهانی‌اند؛ یعنی تحولات درونی کشورها تاثیری روی روابط خارجی آنها به عنوان نماینده‌‌ آن واحد سیاسی ندارد. به عنوان مثال، هیچ‌وقت رئیس‌جمهور یک کشور اروپایی با رئیس یک حزب داخلی کشور دیگر اروپایی دیدار رسمی برگزار نمی‌کند؛ حتی اگر آن کشور دارای ساختار فدرالی باشد.

به همین دلیل، دیدار رسمی رئیس‌جمهور کشورمان صرفا باید با رئیس‌جمهور عراق صورت می‌گرفت و اگر برنامه‌ای برای دیدار با رئیس اقلیم کردستان هم وجود داشت، باید در حاشیه‌‌ سفر و در یک چهارچوب محدود صورت می‌گرفت تا شائبه‌‌ مخدوش کردن حاکمیت ملی عراق را به همراه نداشته باشد.

به نظر می‌رسد تیم دیپلماسی دولت چهاردهم آمادگی لازم برای برگزاری این سفر مهم را نداشته‌اند و به همین دلیل، جزئیاتی که عدم رعایت هر کدام از آنها می‌تواند در حکم آسیب به منافع ملی ایران باشد، رعایت نشده‌اند. این یک زنگ خطر بزرگ برای دولت چهاردهم است؛ دولتی که در ماه‌های آینده، با مسائل مهم بین‌المللی روبرو است و در صورتی که بخواهد به اسم «سادگی و تواضع»، اینگونه پا روی اصول سیاست خارجی کشورمان بگذارد، قطعا با اشکال‌های جدی روبه‌رو خواهد شد. سیاست خارجی و مسائل مرتبط با روابط بین‌الملل، موضوعاتی حساس و دقیق‌اند که عملیاتی کردن هر کدام از آنها نیازمند بررسی دقیق و کارشناسی است و نمی‌توان و نباید به اسم «مردمی بودن»، مراحل متعدد را کنار گذاشت و بدون برنامه، اقدام به انجام سفر خارجی کرد.

از دولت و شخص رئیس‌جمهور محترم و همچنین مجلس و رئیس‌ محترم آن انتظار می‌رود با بازخوانی انتقادی این سفر و توجه به ایرادهای آشکاری که در آن وجود داشت، آنها را رفع و در سفرهای دیپلماتیک بعدی جبران کنند.

فرهیختگان

زندان اوین بخشی از دانشگاه بهشتی می شود!

عارف: آماده احیای مصوبه واگذاری زندان اوین به دانشگاه شهید بهشتی هستیم!

۱۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴

معاون اول رئیس جمهور، از احیای مصوبه تبدیل زندان اوین به دانشگاه و واگذاری آن به دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد.

مقدمه: "بالاخره تعبیر لاجوردی قصاب زندان اوین که روزی گفت: "اوین زندان نیست، دانشگاه است" (البته منظور او این بود که برای پاسداران بازجو و شکنجه گر، زندان اوین دانشگاهی است که آنان در آنجا روش های شکنجه و بازجویی و قتل را یاد می گیرند!)  به حقیقت پیوست و شکنجه گاه اوین به دانشگاه شهید بهشتی واگذار می شود تا در آنجا روش های علمی شکنجه و اعتراف گیری تدریس شود و شاید از استادانی از روسیه و چین نیز دعوت شود تا در آنجا تدریس کنند!" در لینک زیر کیفیت تحصیلات من را در دانشگاه اوین می توانید مطالعه کنید: لینک مربوطه

لینک هک شدن دوربین های زندان اوین در صدای آمریکا در یوتیوب

به گزارش گروه سیاسی ایران آنلاین، محمدرضا عارف در اجلاس روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور که در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است، اظهار کرد: در آستانه هفته وحدت هستیم، وحدت رمز اصلی پیروزی و ماندگاری انقلاب و رمز حل چالش‌های امروز ما است. قطعا همبستگی و وحدت و انسجام نیروهای نخبه و پر تلاش کشور نوید بخش حل مشکلات است.

وی با اشاره به درخواست رئیس دانشگاه شهید بهشتی برای احیا مصوبه واگذاری زندان اوین به این دانشگاه به دلیل مشکل کمبود فضای فیزیکی برای دانشگاه شهید بهشتی و عدم تحقق این مصوبه، یادآور شد: در دوره قبل این تصمیم گرفته شد که با توجه به فرهنگی بودن انقلاب ما، مخوف ترین زندان قبل از انقلاب را تبدیل به دانشگاه کنیم و جمع بندی خوبی داشتیم. در دولت هم تصویب شد که زندان اوین به داشگاه شهید بهشتی و دانشگاع علوم پزشکی شهید بهشتی واگذارشود.

عارف افزود: البته این تصمیمات اگر با پیگیری جدی همراه شوند، حل می‌شوند. مصوبه دولت قانونی بود و منابعی برای آن گذاشتیم اما اجرایی نشد اما ما آمادگی احیا آن مصوبه را داریم. این اقدام پیام خوبی به دنیا می‌دهد که زندان را به دانشگاه تدیل می‌کنیم.

معاون اول رئیس جمهور همچنین ادامه داد: از عمر آن مصوبه ۲۱ سال گذشته است و از نوجوانی خود عبور کرده است. انشالله به پیری نرسد و اجرایی شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود خطاب به دانشگاهیان حاضر در اجلاس، خاطر نشان کرد: آیا امکان اظهار نظر و طرح بی حاشیه مسائل مختلف در دانشگاهه را داریم یا خیر؟، چقدر به کرسی آزاد اندیشی که مورد اهتمام مقام معظم رهبری است، عمل کردیم؟ انتظار ما از این نشست ها این است که به مسائل کلان در زمینه اقتصاد و مسائل اجتماعی و فرهنگی پرداخته شود. روسای دانشگاه ها در دو دهه گذشته بسیار محافظه کار شده اند.

عارف ادامه داد: هنر ما تا کنون برخوردهای امنیتی بوده است. فضایی که در چند سال اخیر بر دانشگاه ها حاکم بود اینگونه بوده است که دانشگاه به جای اینکه مرکز تمدن و فرهنگ باشد در تلاش بوده است که با نیروهای غیردانشگاهی و فضای امنیتی دانشگاه را آرام کند که به درد نمی خورد. آرامشی که ما به دنبال آن هستیم همان راهبردی است که به پیروزی انقلاب منجر شد.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: ذهنیتی برای جذب اساتید به ویژه در بین استادان جوان وجود دارد که گویی جدب برایشان یک لولو است. چرا ما این کار را کردیم؟، اگر جذب بر طبق قانون باشد نباید کسی از جذب ترسی داشته باشد. محافظه کاری بیجایی در بین جوانان هیات علمی ایجاد شده است که باید رفع شود و در شان کشور ما نیست. باید به این امر رسیدگی جدی شود و اصلاح ساختاری جدی می‌خواهد.

وی همچنین درباره ضرورت رفع امور دانشگاهی توسط دانشگاه و نه نیروهای خارجی تاکید کرد: دانشگاه حق ندارد به محض اینکه با کوچک ترین مساله روبرو شد به دلیل بی تجربه بودن رییس دانشگاه به نیروهای خارج از دانشگاه متوسل شود. دخالت در دانشگاه باید در سطح بالاتر تایید شود. این وظیفه را باید روسای دانشگاه‌ها خودشان انجام دهند. حل مسائل دانشگاه بر عهده مدیریت دانشگاه است، ارجاع کار به بیرون دانشگاه هنر نیست؛ بلکه نهایت بی هنری و ضعف رئیس دانشگاه است.

عارف درباره برخوردهایی که با برخی دانشجویان در سالهای اخیر شده است، توضیح داد: تعدادی از اساتید و دانشجویان در سال‌های اخیر مسائلی داشتند که احساس می‌کنند فرا قانونی و یا سلیقه ای با آنها برخورد شده است. خواهش دارم سریع تر مساله روشن و بسته شود. نباید کش دار بماند. اگر احیانا برخورد سلیقه ای شده سریع مساله حل شود، ما به ایجاد فضای صمیمی و فرهنگی در دانشگاه نیاز داریم دانشگاه باید با نشاط و دانشجو باید فعال باشد، دانشجو فعال پرخاش هم می‌کند؛ چراکه عین دختر و پسر ماست.

معاون اول رییس جمهور درباره آسیب محافطه کاری روسای دانشگاه‌ها توضیح داد: چقدر ماندگاری در یک پست برایمان مهم شده است که وظایف ذاتی و اجتماعی خود را کنار بگذاریم؟ دانشگاه هنوز مرجعیت خود را بین مردم از دست نداده است و اعتماد به استاد و دانشگاه مایه افتخار همه ما دانشگاهیان است. چقدر از این امر ما استفاده کردیم؟. آیا اگر غفلت کرده و تعلل کنیم و محافظه کار شویم، این جایگاه حفظ می‌شود؟، قطعا خیر، قداست دانشگاه برای مردم ما بسیار بالاست و باید قدر این پتانسیل و ظرفیت را بدانیم. این قداست مسئولیت ما را دو چندان می‌کند. پژوهش و مقاله بخشی از وظیفه دانشگاه است، دانشگاه وظایف دیگری هم دارد.

عارف خطاب به حاضرین در این اجلاس عنوان کرد: وفاق یک واژه عمومی است که باید راهبرد همه دستگاه‌ها و بخش‌ها باشد، در ماه‌های اول اجرای برنامه پیشرفت هفتم و مشغول نوشتن آیین نامه‌ها و دستورالعمل ها هستیم. شما باید در این مسیر کمک کنید؛ چراکه سمت و سوی قانون را آیین نامه ها و دستورالعمل ها نشان می‌دهند.

وی درباره تغییر اعضای هیات امنای دانشگاه‌ها با تغییر دولت‌ها نیز هشدار داد: امروز هیات امنا در دانشگاه نقش اصلی را باید داشته باشد. اینکه وزیر باید مصوبات هیات امنا را تایید کند آیا به این معناست که باید همه مثل هم فکر کنند؟ خیر اما به اشتباه عموما همین بوده است. مصوبات هیات امنا مثل هم بوده است. این دیگر چه هیات امنایی است؟. بی ثباتی در اعضای هیات امنا گِله ای است که من در اینجا مطرح کنم بد نیست. با تغییر دولت عموما اعضای هیات امنا را عوض می‌کنند؛ درحالی که نباید اینگونه باشد.



 

سایت فارسی صدای آلمان : تجاوز جنسی گروهی ایرانی به یک ایرانی دیگر در آلمان!

۱۴۰۳/۶/۱۹۱۴۰۳ شهریور ۱۹, دوشنبه

پناهجوی ایرانی قربانی تجاوز، یک "مخالف جمهوری اسلامی" است!

پلیس و دادستانی عمومی در پرونده تجاوز گروهی در شهر ایزرلون در حال بررسی انگیزه سیاسی این اقدام هستند. گفته شده هم قربانی و هم متهمان ایرانی‌ هستند. دادستانی قربانی را "پناهجوی سیاسی ضد رژیم" معرفی کرده است.

پلیس و دادستانی عمومی در پرونده تجاوز گروهی در ایزرلون در حال بررسی انگیزه سیاسی این اقدام هستند

پلیس و دادستانی عمومی آلمان اعلام کردند که در پرونده تجاوز گروهی به یک پناهجوی۳۰ ساله ایرانی در شهر ایزرلون واقع در ایالت نوردراین وست فالن، احتمال داشتن پیش‌زمینه سیاسی وجود دارد. متجاوزان احتمالا شش نفر بوده‌اند که چهار مظنون  در این رابطه بازداشت شده‌اند.

پلیس روز دوشنبه،‌ ۱۹ شهریور (۹ سپتامبر) در بیانیه‌ای چهار مظنون بازداشتی را ایرانی‌الاصل معرفی کرد.

مایکل بورگ‌گرف، دادستان عمومی گفته است بر اساس تحقیقات اولیه، قربانی یک پناهجوی ایرانی مخالف رژیم جمهوری اسلامی بوده و این جنایت به منظور "تحقیر جنسی" او انجام شده است. او تاکید کرد که انگیزه سیاسی و آشنایی قبلی متهمان و قربانی همچنان در دست بررسی است.

تجاوز گروهی به پناهجوی ایرانی عصر شنبه ۱۷ شهریورماه (هفتم سپتامبر) اتفاق افتاد. شاهدان صدای فریاد شنیده‌ و با پلیس تماس گرفته‌اند. پلیس قربانی را که در یک ساختمان متروکه کارخانه آبجوسازی مورد اذیت و آزار قرار گرفته و زخمی شده بود، به بیمارستان منتقل کرده است.

پلیس در پی یافتن مظنونان با هلی‌کوپتر جنگل مجاور محل ارتکاب جرم را گشت‌زنی کرده و توانسته  چهار مظنون ۲۴، ۳۴، ۴۲ و ۴۶ ساله را دستگیر کند. دو مظنون دیگر همچنان متواری هستند و جستجو برای یافتن آنان ادامه دارد.

افراد دستگیر شده ادعا کرده‌اند که تابعیت هلندی و دانمارکی دارند، اما ایرانی‌الاصل هستند

به دلیل احتمال داشتن اصالت مشترک میان قربانی و متهمان، بازرسان احتمال پیش‌زمینه سیاسی را منتفی نمی‌دانند. البته هنوز اعلام نشده است که "زمینه سیاسی" چه چیزی می‌تواند باشد.

بیشتر بخوانیدآلمان توقف اخراج پناهجویان ایرانی را لغو کرد

سازمان حراست از امنیت کشور آلمان تحقیقات را بر عهده گرفته است. افراد دستگیر شده قرار است امروز در برابر قاضی قرار بگیرند.

دادستانی چهار مظنون بازداشت شده را به تجاوز گروهی، ضرب و جرح خطرناک و "سلب آزادی" متهم کرده است. آنها تاکنون در مقابل اتهامات سکوت کرده‌اند. دادستانی به دلیل حفظ حقوق قربانی، اطلاعات بیشتری درباره جزئیات دقیق این جنایت منتشر نکرده است.

در مورد انگیزه این تجاوز گروهی تحقیقات هنوز جریان دارد و از جمله تلفن‌های همراه مظنونین مصادره شده و تحت بررسی قرار دارند

نشریه اشپیگل با توجه به اطلاعاتی که به دست آورده به بحث سیاسی میان قربانی و متجاوزان اشاره کرده استجزئیات این بحث سیاسی ولی هنوز مشخص نیست.